جریان پایدار هنری با موضوع موعودگرایی در حوزه ضروری است/ برپایی همایش موعودگرایی بین‌الادیانی
کد خبر: 3497992
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
دبیر سالانه فیلم منجی در پاسخ ایکنا تاکید کرد:

جریان پایدار هنری با موضوع موعودگرایی در حوزه ضروری است/ برپایی همایش موعودگرایی بین‌الادیانی

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر سالانه فیلم منجی با بیان اینکه فعالیت‌هایی در حوزه علمیه در زمینه تولید فیلم‌نامه و آثار هنری با موضوع موعودگرایی انجام شده است تاکید کرد: با همه این تلاش‌ها، جریان پایداری در حوزه علمیه در این عرصه ایجاد نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سیدمجید امامی، رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد جمکران و دبیر سالانه فیلم منجی عصر امروز 25 اردیبهشت ماه در نشستی خبری گفت: مسجد جمکران دغدغه جدی در خصوص ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار از دریچه هنر و رسانه دارد و برگزاری سالانه فیلم موعود با همکاری برخی نهادهای حوزه و در راس آن مدرسه اسلامی هنر از جمله این فعالیت‌هاست.

ایجاد دبیرخانه فیلم منجی

وی از راه‌اندازی دبیرخانه فیلم منجی خبر داد و افزود: هنوز به نمونه‌های قابل احصاء از سینمای مهدوی در کشور نرسیده‌ایم و برخی آثاری که به لحاظ محتوا قابل قبول نیست، مشاهده می کنیم در حالی که در سینمای غرب آینده‌سازی و فیلم های منجی‌باورانه و نقد و طرح این ایده‌ها کاملا حضور دارد از این رو عنوان برنامه خود را جشنواره قرار ندادیم.

امامی تصریح کرد: دبیرخانه دائمی سالانه فیلم منجی تاسیس شده ولی چیزی به نام جشنواره فیلم منجی نمی‌توانیم داشته باشیم زیرا آنقدر در سینمای داخلی در این عرصه عقب مانده و در مرحله ابتدایی هستیم که قابلیت برگزاری جشنواره مستقل فراهم نیست.

وی افزود: در وهله اول حوزویان باید ایده‌ها و رهیافت‌ها را تولید کنند و از  اهالی هنر و سینماگران و دست اندرکاران سینما هم بپرسیم که در عرصه سینمای مهدوی چه کرده و باید می‌کرده‌ایم.

امامی با اشاره به چهار رویکرد سینمایی در دنیا یعنی هالیوود، الهیات مسیحی، سینمای شرقی و ایران تصریح کرد: در سالانه فیلم منجی در دو روز به بررسی برخی از فیلم های منتخب هر یک از این چهار سینما در زمینه موعودگرایی و آخرالزمان خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: سالانه فیلم منجی با هدف طرح و بازخوانی فیلم های موعودگرا در روز‌های 5 و 6 خرداد برگزار می شود و موضوع آن بحران، آخرالزمان و امید است و براین اساس آثاری انتخاب خواهند شد و در سینمای مدرسه اسلامی هنر که مخصوص طلاب و هنرمندان و خبرنگاران و علاقه مندان حرفه ای است اکران خواهد شد.

دبیر سالانه منجی اظهار کرد: روی توجه ما بیشتر با طلاب هنرمند و اساتید حوزه است که با موضوع آخرالزمان درگیر شوند از این رو گروه هفت نفره از طلاب مهدویت و متخصص سینما برای بررسی و نقد آثار انتخاب شده اند و اختتامیه آن نیز جمعه، ششم خرداد با حضور سینماگران صاحب سبک برگزار خواهد شد.

امامی با بیان اینکه اگر معارف مهدوی ما را هالیوود داشت بلندترین اهداف خود رادر مدیریت استارتژیک جهان محقق می کرد عنوان کرد: بالغ بر 60 اثر برتر در سینمای شرق، ایران، اروپا و مسیحیت و هالیوود را بررسی کرده ایم تا در هر بخش دو اکران داشته باشیم.

جریان پایدار هنری در زمینه موعودگرایی در حوزه ایجاد نشده است

وی در پاسخ سؤال ایکنا مبنی بر اینکه وضعیت حوزه در تولید فیلم نامه مهدوی و موعودگرایانه را چگونه ارزیابی می‌کنید افزود: یکی از پشگامان حوزه در عرصه تربیت هنرمند و تولید ایده و فرایند ایده‌پروری و فیلم نامه‌نویسی، مدرسه اسلامی هنر است که با ما همکاری خوبی داشته‌اند ولی واقعبت این است که به اندازه کافی شاهد فیلمنامه در عرصه موعودگرایی نیستیم و سینماگر ما حق دارد بخشی از کم کاری‌ها را توجیه کند.

امامی تاکید کرد: جریان پایداری در حوزه علمیه در این عرصه شکل نگرفته است و یکی از اهداف سالانه فیلم منجی کمک و تحریک فضلا به تعامل با هنرمندان برای تبدیل معارف مهدوی به هنرهای سینمایی در زمینه مهدویت است و معتقدیم راه آن پژوهش پشت درهای بسته و یا رفتن به سمت سینمایی که فکر می کنیم مهدوی است نیست.

دبیر سالانه منجی تاکید کرد: سیاستگذاران و طلاب و سینماگران باید با گفتگوی سه جانبه راه را برای این مسئله باز کنند و ما در این برنامه نیز به دنبال ایجاد گفتگوی سازنده میان آنان و مطالبه‌گری از هر سه گروه یعنی حوزه، سینماگران و متولیان این امور هستیم .

هم‌اندیشی موعودگرایی بین‌الادیانی
وی در بخش دیگری از این نشست از برگزاری
سمینار مسایل و رهیافت‌های نوین در مهدویت‌پژوهی، در دانشگاه امام صادق(ع) در روز سه‌شنبه 28 اردیبهشت ماه از ساعت 14 و 30 تا 17 خبر داد.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد جمکران گفت: همچنین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته در قم برگزار خواهدشد و ما کمیسینون های تخصصی در آن داریم.

امامی از برگزاری هم‌اندیشی موعودگرایی بین الادیانی از ساعت 18 تا 22 روز جمعه 31 اردیبهشت و نخستین گردهمایی اساتید مهدی‌یاور دانشگاه ها در روز 29 اردیبهشت ماه و بعد از نماز مغرب و عشاء خبرداد و افزود: همچنین سمینار مناسک و مناسبت‌های مهدوی در ایران با تاکید بر مراسم دعای ندبه، جمکران و نیمه شعبان برگزار خواهد شد.

captcha