نمایش نسخ قرآنی در غرفه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
کد خبر: 3507116
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴

نمایش نسخ قرآنی در غرفه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

گروه هنر: مجموعه‌ای از نسخ خطی قرآن و ادعیه مذهبی مربوط به ادوار گوناگون اسلامی در غرفه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در طبقه دوم نمایشگاه بین‌المللی فرآن به نمایش درآمده است.

علیرضا اودران، مدیر موزه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: حضور این موزه که در آن گرانسنگ‌ترین نسخ قرآنی و ادعیه مذهبی از ادوار گوناگون اسلامی نگهداری می‌شود، در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، سیزدهمین تجربه حضور ماست.

وی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حد بضاعت موزه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با توجه به اینکه خروج آثار خطی از گنجینه موزه با حساسیت‌هایی روبروست و همچنین اقتضائات و شرایط فضای نمایشگاه مجموعه‌ای از نسخ خطی قرآنی(ویترینی) را از ادوار گوناگون اسلامی در معرض دید مخاطبان قرار داده‌ایم.

اودران تصریح کرد: همچنین مجموعه‌ای از آثار هنری که با نقوش قرآنی توسط هنرمندان متقدم خلق شده‌اند نیز در این غرفه به نمایش درآمده‌اند و علاوه بر این مخاطبان می‌توانند در بخش دیگری از غرفه موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با ادعیه و زیارتنامه‌هایی که مربوط به قرون گذشته است و توسط  کاتبان نام‌آشنای قرآنی به نگارش درآمده است، آشنا شوند.

اودران در ادامه گفت: یکی از بخش‌های جذاب موزه‌هایی که به نگهداری آثار خطی به ویژه در حوزه قرآن و ادعیه مذهبی می‌پردازند، آن هم به این دلیل که با گذشت دهه‌ها و قرن‌ها، قرآن‌ها ممکن است آفتی متوجه آنها شود، بخش مرمت آثار و نسخ خطی است که موزه آستان عبدالعظیم(ع) نیز در این زمینه فعال و پویاست و البته غرفه ما نیز می‌توانست بخشی از فرایند مرمت آثار خطی را در نمایشگاه قرآن در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد که متأسفانه به دلیل نبود شرایط مناسب این امر محقق نشد.

مدیر موزه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: البته تجهیزات و دستگاه‌های ویژه مرمت آثار خطی در شرایط کنونی و با پیشرفت فناوری شکل مکانیزه‌ای به خود گرفته‌اند، اما منظور از به نمایش درآمدن فرایند ترمیم نسخ خطی، شیوه سنتی صحافی و ترمیم صفحاتی است که به مرور زمان و به دلیل شرایط جوی دچار ریزش شده‌اند.

وی تأکید کرد: تصور می‌کنم که حتی صرف به نمایش درآمدن آثار خطی قرآن و ادعیه از ادوار گوناگون که ما موفق به انجام آن شدیم نیز برای مخاطبان نمایش قرآن خالی از لطف نباشد، منتها بهتر بود که این بخش در فضای بهتری از نمایشگاه جانمایی می‌شد تا کمی از مهجوریتی که اکنون شاهد آن هستیم خارج شود.

اودران در پایان گفت: از آثار خطی به نمایش درآمده در غرفه موزه آستان عبدالعظیم(ع) در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن می‌توان به قرآن به خط نسخ اثر احمد نیریزی مربوط به قرن 12 هجری، قرآن به خط نسخ اثر محمد طباطبایی مربوط به قرن 12 هجری و قرآن به خط نسخ اثر عبدالله عاشور مربوط به قرن 13 هجری قمری اشاره کرد.

captcha