خطر القای تفکر گذر از انقلاب؛ علت تأکید رهبری بر انقلابی‌گری
کد خبر: 3507246
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
سردار جوانی عنوان کرد:

خطر القای تفکر گذر از انقلاب؛ علت تأکید رهبری بر انقلابی‌گری

گروه سیاسی: مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه خطرات القای تفکر گذر از دوران انقلاب و حرکت به سمت عادی‌سازی همه مسائل با جهان و تلاش دشمن به ویژه آمریکایی‌ها برای تهی کردن جامعه از روحیه انقلابی را دو دلیل عمده تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر مفهوم «انقلابی‌گری» در سخنرانی‌های اخیر دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مفهوم «انقلابی‌گری» در سخنرانی‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در کانون توجه قرار گرفته است و ایشان به تبیین مبانی، معیارها، حدود و ثغور و آسیب‌های تبیین این مفهوم پرداخته‌اند.

رهبر معظم انقلاب از سویی با رد تقسیم‌بندی غربی تندرو ـ کندرو، تقسیم‌بندی حقیقی را انقلابی ـ غیرانقلابی دانسته و از سوی دیگر خود انقلابی بودن را دارای درجات و مراتب مختلف بیان کردند تا براین اساس به راحتی نتوان افراد را متهم به غیرانقلابی بودن نمود.

ایشان برای تبیین دقیق مفهوم انقلابی‌گری ۵ معیار اصلی را بیان کردند که عبارتند از «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی»، «هدف‌گیری مستمر آرمان‌ها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» و «تقوای دینی و سیاسی».

براین مبنا هر فرد، گروه و جریان سیاسی به هر میزان برخوردار از این ۵ شاخص باشد جزو جریان انقلابی محسوب شده و از جریان غیرانقلابی متمایز می‌شود. این مسئله در حقیقت اقدامی در راستای خنثی‌سازی اقدامات تفرقه‌افکنانه و برهم‌زننده وحدت ملی از سوی غرب با تقسیم جامعه به تندرو و کندرو باشد.

سردار یدالله جوانی در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح ابعاد و دلایل تأکیدات رهبری بر مفهوم انقلابی‌گری پرداخته است که به شرح ذیل است:

دلایل تأکیدات رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی اخیر به ویژه سخنرانی مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) را بر مفهوم «انقلابی‌گری» چه می‌دانید؟

تأکیدات مقام معظم رهبری طی ماه‌های گذشته بر مفهوم «انقلابی‌گری» و مطالبه ایشان از تمامی مسئولان و دستگاه‌ها مبنی بر انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن به جوهره انقلاب اسلامی برمی‌گردد که محصول اسلام ناب است.

تحولی که امام(ره) در کشورمان ایجاد کردند و بعد از آن منشأ تحولاتی در منطقه و جهان شده است، ریشه در نوع نگاه امام(ره) به اسلام که همان اسلام ناب است، دارد و نتیجه قیام امام(ره) هم احیای اسلام ناب در عصر حاضر بود. در ذات اسلام ناب یک انقلابی‌گری نهفته است و بی‌شک یکی از مختصات برجسته اسلام ناب همین رویکرد انقلابی و طاغوت‌ستیز است.

تأکیدات رهبری انقلاب بر این مقوله را می‌توان به دو دلیل عمده دانست؛ اول اینکه از یک طرف به لحاظ زمانی از انقلاب فاصله گرفته‌ایم و در پایان دهه چهارم انقلاب به سر می‌بریم و برخی به دلیل همین فاصله گرفتن زمانی از انقلاب اینگونه بیان می‌کنند که ما در دوران پس از انقلاب اسلامی قرار داریم و باید به سمت عادی‌سازی همه مسائل پیش برویم و مانند سایر حکومت‌های جهان سعی کنیم در تعاملات و ارتباطات خود، به ساختارهای ظالمانه بین‌المللی تن دهیم و در آن قالب‌ها حرکت کنیم.

از سوی دیگر آمریکایی‌ها تلاش دارند جامعه ایرانی از روحیه انقلابی‌گری تهی و تخلیه شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد خود بخود اهداف و آرمان‌های انقلاب تحقق پیدا نمی‌کند و هویت نظام نیز از بین می‌رود.

انقلاب اسلامی دارای اهداف و آرمانی‌هایی است که تحقق آنها در پرتو حرکت انقلابی است و مهم‌ترین هدف و آرمان انقلاب اسلامی نیز تمدن‌سازی اسلامی است، لذا تأکید رهبر معظم انقلاب این است که اگر می‌خواهیم این اهداف و آرمان‌ها محقق شود تنها راهش حرکت در مسیر انقلاب است و کسانی می‌توانند در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کنند که برخوردار از روحیه و تفکر انقلابی و جهادی باشند.

فرمایشات رهبری در این باره و تبیین معیارهای انقلابی‌گری خط بطلانی بر نگرشی بود که انقلاب را به دوران مبارزه خلاصه می‌کرد و انقلابیون را به کسانی که در آن مقطع با نظام شاهنشاهی مبارزه کردند محدود می‌کرد. از نگاه رهبری، انقلاب یک حرکت جاری است و هر کسی که به اصول، مبانی و آرمان‌های انقلاب اعتقاد داشته باشد و برای تحقق آنها تلاش کند یک انقلابی است و امروز هم باید ملت ما انقلابی باشند.

یکی از تلاش‌های دشمن برای تهی کردن انقلاب از درون ایجاد و برجسته کردن دوگانه‌های کاذبی مانند اصولگراـ اصلاح‌طلب و تندروـ میانه‌رو است. توجه به دوگانه واقعی انقلابی ـ غیرانقلابی، ذومراتب تعریف کردن انقلابی‌گری و تبیین معیارهای پنج‌گانه انقلابی‌گری از سوی رهبر معظم انقلاب چه نقشی در خنثی‌سازی این ترفند دشمن دارد؟

اساسا شاخص‌سازی برای روشن کردن تمایزات است و زمانی که شاخص‌های انقلابی‌گری به جامعه معرفی شود جریان انقلابی و غیرانقلابی از یکدیگر تفکیک می‌شوند. رهبر انقلاب زمانی که این شاخص‌های پنج‌گانه را ارائه دادند فرمودند که الگوی کامل این پنج شاخص، حضرت امام(ره) هستند و لذا اگر امروز بخواهیم بفهمیم چه گروه و جریانی در مسیر امام(ره) هست باید به این شاخص‌ها توجه کنیم.

امروزه در جامعه ما هم دشمنان تلاش‌هایی برای زدودن فضای انقلابی در جامعه دارند و هم اینکه با جریان‌های استحاله‌شده‌ای روبرو هستیم که دچار تجدیدنظر در مبانی انقلاب شده‌اند و از ریزش‌های انقلاب محسوب می‌شوند ولی می‌خواهند موقعیت سیاسی ـ اجتماعی خود را حفظ کنند لذا این تبیین‌گری کمک می‌کند جریان‌های انقلابی از جریان‌های غیرانقلابی به درستی بازشناسی شوند.

براین اساس دشمنان سعی می‌کنند دوگانه‌های تصنعی و کاذب را در جامعه مطرح کنند و مردم را دچار اشتباه محاسباتی و خطای در تحلیل کنند؛ این خطر بزرگی برای یک جامعه است که به سمت و سوی مهندسی‌شده دشمن سوق پیدا کند.

تقسیم نیروهای جامعه به تندرو و میانه‌رو یکی از تقسیم‌بندی‌های هدف‌دار دشمنان بیرونی است که عده‌‌ای هم در داخل آن را تکرا می‌کنند و منظور آنان از نیروهای تندرو همان نیروهای انقلابی است، در حالی که جریان انقلابی اصیل یک جریان عقلانی، معتدل، قانونگرا و ارزش‌محور است.

پس ذومراتب تعریف کردن انقلابیون از سوی رهبری با هدف آوردن تعبیر تندرو و کندرو زیر چتر انقلاب است؟

فرد انقلابی اگر در حرکت انقلابی خود با دقت و سرعت عمل کند نه تنها یک ضد ارزش نیست بلکه یک ارزش است. تندروی و کندروی به جهت‌ها و رویکردها برمی‌گردد نه اینکه خود این تندروی و کندروی ذاتا یک امر مذموم یا پسندیده باشد. در واقع می‌توان تندروی و کندروی را در مسیر انقلاب بیان کرد و آن هم نحوه حرکت و نوع تلاش در جهت تحقق اهداف و ارمان‌های انقلاب است که برخی با سرعت بیشتر و برخی با سرعت کمتر در این مسیر حرکت می‌کنند اما هر دو جزو جریان انقلابی محسوب می‌شوند.

لذا لازم است از این دسته‌بندی‌های متداول و مبتنی بر اهداف سیاسی گذر کرد و بهترین دسته‌بندی جریان‌های سیاسی که مبتنی بر نگاه دینی و ارزشی است تقسیم جریان‌ها بر مبنای انقلابی‌گری براساس معیارهای پنج‌گانه است که براین اساس می‌توان گفت دو جریان اصلی سیاسی انقلابی و غیرانقلابی در کشور وجود دارد.

captcha