ضعف داستان‌نویسی دینی در مشکل‌نویسی است
کد خبر: 3546204
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
محمود حکیمی:

ضعف داستان‌نویسی دینی در مشکل‌نویسی است

گروه ادب: نویسنده «داستان‌ها و فرازهایی از زندگانی امام حسین(ع)» بر این باور است که یکی از مشکلات حوزه داستان‌نویسی در حوزه دینی به‌ویژه برای رده سنی کودکان و نوجوانان استفاده از اصطلاحات و عباراتی است که فهم داستان را مشکل می‌کند.

محمود حکیمی، نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد آثار دینی خود اظهار کرد: اولین کتاب که در سال 1347 به چاپ رسید، با عنوان «اشراف‌زاده قهرمان» بود که در مورد مصعب ابن عمیر، نخستین سفیر پیامبر(ص) به یثرب نوشتم و آخرین کتابم نیز با عنوان «دین محبت» است که از سوی انتشارات اروند منتشر شد و به نمایشگاه کتاب رسید.

وی افزود: در کتاب «دین محبت» مطرح کردم که قرآن کریم کتابی سراسر محبت و مهرورزی است و تشیع علوی که آموزه‌های خود را از احادیث و روایات 14 معصوم(ع) دریافت می‌کند نیز رویکردشان همین است؛ در این کتاب روایات و احادیث فراوانی از رسول اکرم(ص) تا حضرت ولی عصر(عج) گرداوری شده که دین اسلام را به عنوان دین محبت معرفی می‌کنند.

حکیمی با بیان اینکه تا کنون 153 کتاب نوشته است، اظهار کرد: از میان کتب منتشر شده، 63 عنوان آن دارای مضمون دینی است که به موضوعات مختلفی پرداخته است، از جمله برخی از آنها در رابطه با 14 معصوم(ع) و سیره و زندگی آنهاست که بخشی از آنها در قالب داستان برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است.

وی افزود: در سال 1381 که به نام «عزت و افتخار حسینی» از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده بود، دو کتاب نوشتم که یکی از آنها با عنوان «امام حسین(ع) و نهضت جاوید کربلا» و دیگری «داستان‌هایی از زندگانی امام حسین(ع)» بود؛ همچنین در مورد امام علی(ع) چند کتاب در این موضوع نوشتم که برخی از آنها با عنوان «علی(ع) عدالت جاوید» و «علی(ع) جانشین راستین» منتشر شد.

این نویسنده کتب دینی همچنین گفت: در همان سال‌ها کتابی از من منتشر شده بود که مربوط به داستان‌هایی از زندگانی امام علی(ع) بود که مورد استقبال نوجوانان قرار گرفت و به نظر می‌رسد در این موضوعات اگر مطالب را در قالب داستان بیان کنیم از سوی نوجوانان بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

حکیمی با بیان اینکه آستان قدس رضوی آثار من را تحت عنوان «گنجینه حکیمی» چاپ کرده است، اظهار کرد: بیشتر داستان‌های من در مجله مکتب اسلام منتشر می‌شد و بعد از 20 شماره داستان‌های من به صورت کتاب در می‌آمد که مورد استقبال نیز قرار می‌گرفت.

نویسنده کتاب «داستان‌ها و فرازهایی از زندگانی امام حسین(ع)» در مورد وضعیت کتاب‌های دینی منتشرشده برای رده‌های سنی کودکان و نوجوانان گفت: بعد از انقلاب نویسندگان خوبی در این حوزه وارد شدند و کتاب‌های خوبی منتشر شد اما گاهی اوقات کتاب‌های دینی که برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود از واژگان و اصطلاحاتی بهره می‌برند که درک آنها برای نوجوانان دشوار است.

حکیمی ادامه داد: برخی نویسندگان در کتاب‌هایی که برای رده سنی کودکان و نوجوانان نوشته می‌شود، اصطلاحاتی می‌آورند که نیاز به زیرنویس و توضیح دارد؛ با این حال اصطلاحاتی که در کتاب‌های ویژه کودکان و نوجوانان به کار می‌رود باید ساده و روان باشد.

وی گفت: لازم است مراکزی برای آموزش نگارش ساده و روان تشکیل بدهیم تا نویسندگانی که تمایل دارند برای نوجوانان بنویسند در آنجا حضور یابند تا ساده‌نویسی و نوشتن برای کودکان و نوجوانان به آنها آموزش داده شود.

captcha