«غایة‌ البادی فی شرح المبادی» در انتظار بودجه کتابخانه مجلس/ارشاد حمایت کند
کد خبر: 3550598
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
جمشیدنژاد اول خبر داد:

«غایة‌ البادی فی شرح المبادی» در انتظار بودجه کتابخانه مجلس/ارشاد حمایت کند

گروه ادب: مصحح نسخ خطی گفت: کتاب «غایة‌ البادی فی شرح المبادی» را تصحیح کرده‌ و به پایان رسانده‌ام، اما پژوهشکده کتابخانه مجلس بودجه چاپ آن را ندارد؛ از این‌رو انتظار می‌رود وزارت ارشاد از انتشار این کتاب حمایت کند.

غلامرضا جمشیدنژاداول، مصحح و پژوهشگر پیشکسوت در حوزه احیای نسخ خطی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اثر در دست نگارش خود گفت: کتابی را در دست دارم که عنوان آن «غایة‌ البادی فی شرح المبادی» است و از آثار ارزشمند جرجانی غروی شاگرد مبرز علامه حلی بوده که در شرح کتاب استادش در علم اصول و فقه شیعی نوشته است.
وی با بیان اینکه این کتاب در قرن هفتم کتابت شده و اصل نسخه نیز مربوط به همین قرن است، افزود: این کتاب را تصحیح کرده‌ و به پایان رسانده‌ام، اما پژوهشکده کتابخانه مجلس بودجه چاپ آن را ندارد، البته حتی بودجه برای ماشین‌نویسی(تایپ) آن ندارند.
جمشیدنژاد اول در پاسخ به اینکه با وجود نبود و یا کمبود بودجه چرا این کار سفارش داده شده بود، عنوان کرد: کتابخانه مجلس در سال 82 به من سفارش داد و من درصدد پیدا کردن نسخه‌ها برآمدم و در آن زمان علی‌الحساب 40 هزار تومان دریافت کردم و با توجه اینکه کار پژوهشی در این حوزه طولانی است و این گونه نیست که با فوت کوزه‌گری، کار به‌راحتی و سریع انجام شود؛ از این‌رو با وجود قرارداد دو ساله‌ای که امضاء شده بود، کار در زمان مقرر آماده شد، اما در این میان یکی از دوستان به من اطلاع داد که نسخه دیگری از همین کتاب در کتابخانه اصفهان موجود است، به همین دلیل کار را تحویل ندادم و زمانی که از روند این نسخه سؤال شد گفتم؛ نسخه دیگری از این کتاب را پیدا کرده‌ام.
وی در ادامه گفت: این موضوع جای تشکر دارد و باید قرارداد تمدید می‌شد و من کتاب را آماده کرده بودم، اما نمی‌توانستم با وجود نسخه‌ای کهن‌تر، آن را تحویل دهم، چرا که از نو و براساس همین نسخه قدیمی آن را تصحیح کردم. البته 40 هزار تومان را نیز تحویل دادم و قرارداد منفصل شد.
این مصحح بیان کرد: اکنون این کار آماده شده و باید تایپ شود و این کار نیازمند هزینه‌ای است که باید تأمین شود. من به وظیفه خودم که تحقیق و پژوهش بوده عمل کرده‌ام و باقی کار بر عهده من نیست. با وجود این، قرار داد جدیدی منعقد نشده و یک کتاب آماده در میان زمین و آسمان هست و اگر از این دنیا بروم کار ناقص در دست اولیای پژوهشکده کتابخانه مجلس می‌ماند.
وی در ادامه به اهمیت این نسخه خطی اشاره کرد و ادامه داد: این کتاب در عالم تشیع اهمیت فوق‌العاده‌‌ای دارد و با توجه به اینکه جرجانی نقدهای خوبی را نسبت به مباحث استادش با احترام بیان کرده، این موضوع می‌تواند الگوی مناسبی برای کسانی باشد که می‌خواهند نقد کنند.
این پژوهشگر حوزه نسخ خطی یادآور شد: هنوز اصلاحات این کتاب به سرانجام نرسیده است و امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه برسد و از وزارت ارشاد نیز می‌خواهم حمایت کند تا این کتاب منتشر شود.
captcha