طرح نیازمحور در ارائه دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود
کد خبر: 3553898
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

طرح نیازمحور در ارائه دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود

گروه معارف: معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور به طرح نیازمحور در ارائه دروس معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: این طرح بیش از یک سال است که اعلام شده و موضوع آن این است که استادان ضمن اینکه به سرفصل‌ها مقید باشند مطالب درسی خود را مطابق نیاز مخاطب به او ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین داوود رنجبران، معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در کارگاه آموزشی استادان گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌های خوزستان که با موضوع «تبیین گفتمان انقلاب اسلامی» امروز چهارشنبه 24 آذر در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به پیروزی‌های اخیر حاصل شده در سوریه، گفت: این اتفاقات به مدد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است و این قدرت است که امروز در سطح منطقه حرف می‌زند. فکر و ایده امام(ره) امروز نه تنها در سوریه که در یمن، بحرین و هر جا که آزادی وجود دارد راه یافته است. این اسلام ناب است که حضور جدی دارد و این حضور است که ما را به عنوان دشمن شماره یک آمریکا معرفی کرده است. 

وی اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که آمریکای جهانخوار دشمن شماره یک ماست؛ کسی که دستش به خون و هزاران نیرنگ آلوده است و ما به عنوان کسانی که بر حق هستیم مقابل آنها قرار داریم.

گروه‌های معارف اسلامی از منابع تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی هستند

رنجبران با طرح این سؤال که این قدرت نرم که ما را در برابر بزرگ‌ترین قدرت‌های استکبار جهانی قرار داده کجا تولید می‌شود و منبع آن کدام است؟، گفت: منبع قدرت ما اسلام، قرآن، اهل‌بیت(ع)، هیئت‌ها و مساجد ما هستند. یکی از اصولی‌ترین شکل تولید این قدرت در کنار مساجد و روحانیت در دانشگاه‌ها، گروه‌های معارف اسلامی هستند که می‌توانند منبعی برای تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی باشند. از قِبَل تربیتی که در این حوزه انجام می‌شود برکات زیادی برای اسلام به دست می‌آید. این سنگر مهمی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر می‌خواهیم تحولی در ارتباط با دروس معارف اسلامی رخ دهد که مطالبه جدی است ما نیز به عنوان متولیان کار در گروه معارف مطالباتی داریم. مطالبات اول ما در حوزه استادان است. ما در کل کشور برای ارائه دروس معارف بین هفت تا نه‌هزار نفر استاد داریم.  جا دارد از بخش آموزشی کشور سؤال کنیم که از این تعداد در کشور چند نفر عضو هیئت علمی رسمی دانشگاه‌ شده‌اند؟ ما متأسفانه در این زمینه پشتیبانی نشدیم. از این تعداد حدود 1200 نفر عضو هیئت علمی هستند.

در کل استان خوزستان 58 عضو هیئت علمی در گروه معارف داریم

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: بنابراین اگر به دنبال تحول هستیم باید ساختارهایمان را سامان دهیم. در کل استان خوزستان 58 عضو هیئت علمی در گروه معارف داریم که با توجه به نیاز استان بسیار محدود است.

رنجبران با بیان اینکه استاد گروه معارف سازندگی مخاطب و تربیت دانشجو را رسالت خود می‌داند، گفت: ما در کنار مسائل آموزشی که باید دقیق انجام شود یک گروه آموزشی صرف نیستیم و وظیفه تربیت جوان و دانشجو را بر عهده داریم.

ارائه 120هزار واحد دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌های کشور

به گفته وی ما در کل دانشگاه‌های کشور 120هزار واحد دروس معارف اسلامی ارائه دادیم که فرصت زیادی است و باید آن را مغتنم بشماریم. باید از شیوه‌های جدید در آموزش استفاده کنیم و ادبیات مناسب و ویژه به کار ببریم و از این فرصت به نحو جدی استفاده کنیم.

صدور مجوز تدریس دروس معارف به استان‌ها واگذار می‌شود

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طرح تمرکززدایی در صدور مجوز استادان معارف از سوی نهاد اجرا شده است، اعلام کرد: با اجرای این طرح صدور مجوز تدریس به استان‌ها واگذار خواهد شد.

رنجبران همچنین بر استفاده از ظرفیت آموزش مجازی برای ارائه دروس معارف اسلامی به شکل تکمیلی تأکید کرد و گفت: ما دروس معارف را مجازی ارائه نمی‌دهیم اما بحث‌های تکمیلی به صورت مجازی قابل ارائه است که برای تنوع‌بخشی و پاسخ به نیازهای دانشجویان استفاده می‌شود.

اجرای طرح نیازمحور در ارائه دروس معارف اسلامی

وی همچنین به طرح نیازمحور در ارائه دروس معارف اشاره کرد و گفت: این طرح بیش از یک سال است که اعلام شده و بسیاری از استادان در حال اجرای آن هستند. موضوع این طرح آن است که استادان ضمن اینکه به سرفصل‌ها مقید باشند مطالب درسی خود را مطابق نیاز مخاطب به او ارائه دهند.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور گفت: کتاب دانشگاه معارف در حال بازبینی است. ما باید مطابق ساحت‌های علوم متن آموزشی داشته باشیم چون نیاز دانشجوی رشته کشاورزی با دانشجوی پزشکی در این حوزه تفاوت دارد، از این رو کتاب آزمایشی برای رشته کشاورزی تولید کردیم.

رنجبران در پایان گفت: برای پژوهش استادان برنامه مفصلی تدوین شده است و ده مرکز توسعه پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور راه‌اندازی کردیم که همه دانشگاه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

captcha