بلایی که الزامات حقوقی بر سر ازدواج آوردند
کد خبر: 3556637
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
جوادی‌آملی تشریح کرد:

بلایی که الزامات حقوقی بر سر ازدواج آوردند

گروه جامعه: رئیس بنياد بين المللی علوم وحيانی اسراء معتقد است امروز ‌ما با سند‌ها و قباله‌نامه‌های حقوقی از ابتدا الزاماتی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کنیم که عشق، ارادات و گذشت را می‌گیرد؛ اینها به لحاظ حقوقی ممکن است خوب باشد اما خانواده بر مبنای حقوق شکل نمی‌گیرد بلکه بر مبنای عاطفه و احساس شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ارزیابی وضعیت خانواده در جامعه فعلی گفت: با استناد به آمارهایی که در کشور به لحاظ مسئله ازدواج، طلاق و سن ازدواج و ... می‌بینیم با وضعیت مطلوبی مواجه نیستیم.

وی ادامه داد: قرار داد‌های قباله‌ای که برای ازدواج‌ها نوشته شده است متاسفانه هیچ مبنای فقهی و حقوق ندارد و برای زوجین چالش‌آفرین است. اینها عوض آنکه بتواند ساختار خانواده را تقویت کند تضعیف کرده است.

تعهداتی که بجای تقویت تضعیف می‌کند

حجت‌الاسلام جوادی افزود: متاسفانه تعهدات ابتدایی که از زوجین گرفته می‌شود به ظاهر تعهد است، این تعهدات عوض اینکه بتواند بنیان‌های محکم و استوار ایجاد کند و بر اساس عاطفه و گذشت خانواده را شکل دهد از قوت بنیان خانواده کاسته و آن را تضعیف می‌کند.

رئیس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء با بیان اینکه در قرآن بارها بر عاطفه و محبت به عنوان پایه‌های ازدواج تاکید شده است، تصریح کرد: در خصوص بحث ازدواج آیت‌الله جوادی آملی هم بارها و بارها بر ۲ رکن اصلی و حفظ آن تذکر داده‌اند، که یکی محبت و عاطفه و دیگری گذشت است.

الزاماتی که عشق، ارادات و گذشت را می‌گیرد

وی گفت: امروز ‌ما با سند‌ها و قباله‌نامه‌های حقوقی از ابتدا الزاماتی را برای خانواده‌ها تحمیل می‌کنیم که عشق، ارادات و گذشت را می‌گیرد. اینها به لحاظ حقوقی ممکن است خوب باشد اما خانواده بر مبنای حقوق شکل نمی‌گیرد بلکه بر مبنای عاطفه و احساس شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام جوادی تصریح کرد: اگر بتوانیم محبت، عشق و ارادت را از یک سو و گذشت را از سوی دیگر در خانواده تزریق کنیم می‌توانیم خانواده را حفظ کنیم. در این صورت است که مباحث حقوقی می تواند برای ما خط آخر باشد و نقش آفرینی کند.

عواملی که نمی‌گذارد خانواده شکل گیرد

 رئیس بنياد بين المللی علوم وحيانی اسراء در ادامه تاکید کرد: اگر ما زندگی را بر مبنای حقوقی و خط کشی شده و موضوعات مشخص بدون عاطفه و احساس پایه‌ریزی کنیم نمی‌گذارد خانواده شکل گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: دستی که اینگونه از مسائل را در خانواده دخیل کرده است، دست نا آشنایی برای جامعه اسلامی است که مبتنی بر منابع وحیانی شکل نگرفته است. لذا ما باید همانگونه که قرآن می‌فرماید «وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» این اساس را برای خانواده اصل بگذاریم و امیدواریم که اینگونه هم بشود.

وهاب خدابخشی
captcha