ضعف مدیریت فرهنگی در حوزه آثار قرآنی/ نویسندگان به تکرار نیفتند
کد خبر: 3591660
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
تقی سلیمانی عنوان کرد:

ضعف مدیریت فرهنگی در حوزه آثار قرآنی/ نویسندگان به تکرار نیفتند

گروه ادب: نویسنده قرآنی کشور از ضعف مدیریت فرهنگی در بخش آثار قرآنی به عنوان خلأ موجود در این عرصه یاد کرد و افزود: موضوعات قرآنی بکری وجود دارد که از آنها غفلت شده است و نویسندگان باید توجه داشته باشند که به تکرار نیفتند.

نقی سلیمانی، نویسنده قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این باره که برای مطالعه در زمینه قرآن و موضوعات قرآنی و اینکه چنین اقدامی چه نقشی در تربیت کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند، گفت: در آغاز نگارش قصه به ویژه قصه‌هایی که مستند هستند،‌ توجه به این نکته که قصه‌ها غیرواقعی، تخیلی و فانتزی نباشند حائز اهمیت است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هر چه قصه، داستانی‌تر نقل شود، کودکان و نوجوانان را بیشتر به خود جذب می‌کند تا اینکه رویکرد مقاله‌ای داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه داستان باید با مواردی همراه باشد که برای مخاطب جذابیت داشته باشد، افزود: اگر قصه‌ای نوشته شود که تصویرگری نداشته باشد، مطلوب نیست. کودکان این حق را دارند که در عین خواندن آثار هنری، تصاویر را هم ببینند و اگر ناشران در این زمینه کار نکنند، سبب لطمه وارد شدن ارتباط کودکان با دین می‌شوند. همچنین والدین، معلمان و افرادی که برای کودکان کتاب انتخاب می‌کنند می‌توانند در این باره به این گروه سنی کمک کنند.

این نویسنده در توصیه به مولفانی که در حوزه کودک و نوجوان با موضوع آثار دینی و مذهبی قلم می‌زنند، گفت: نویسنده باید در وهله نخست به آثار و منابع درجه اول شامل قرآن، نهج‌البلاغه و آثار بزرگانی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری و سیدجعفر شهیدی توجه کامل داشته باشد؛ چرا که چنین افرادی نتیجه سال‌ها تلاش و تحقیق خود را در قالب کتاب منتشر کردند.

وی در ادامه سخنانش افزود: نویسنده باید علاوه بر اینکه به نسل قدیم توجه دارد، به نسل جدید نیز توجه کند و در عین حال منابع درجه اول را کنار نگذارد. در وهله دوم، اثر باید به نحوی هنرمندانه نوشته شود که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و نظر او را به خود جلب کند. برای مثال وقتی یک فیلم داستانی ساخته می‌شود باید جاذبه داستانی، حادثه و شخصیت‌پردازی داشته باشد. در نگارش داستان نیز وضعیت به همین منوال است؛ قصه باید زاویه دید درست، شروع جذاب و زبان اثرگذار و مطلوب داشته باشد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه در داستان‌نویسی باید زبان زنده و نزدیک به زبان گروه سنی مخاطب را دارا باشد، ادامه داد: مجموعه چنین عواملی در کنار هم سبب موفقیت کتاب می‌شود. از سویی باید این نکته را در نظر داشت که نوجوانان به قصه‌های خوب پرجاذبه نیاز دارند. امروزه با بحران قصه‌نویسی مواجه هستیم. اگر قصه‌های خوب به نوجوانان عرضه شود که تمایل به خواندن را در آنها ایجاد کند یا فیلم‌های مطلوب ساخته شود که به معرض نمایش درآید، آگاهی همراه با هنر به جامعه عرضه می‌شود و در نتیجه مشکلات اجتماعی کمتری پیش می‌آید.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که در این رابطه به عنوان خلأ دیده می‌شود، مدیریت فرهنگی ضعیف است؛ به این معنی که افرادی را که تخصص کافی ندارند،‌ به مسئولیت‌ کارهای تخصصی می‌گمارند. یکی از مشکلات عمده کشور همین موضوع است که مدیران فرهنگی با موضوعاتی که باید نسبت به آنها اطلاع داشته باشند و بر اساس آن کار کنند، آشنا نیستند.

نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان همچنین به منظور ارائه پیشنهاد در زمینه نشر آثار مناسب توسط نویسندگان اظهار کرد: خوشبختانه جامعه نشر از نویسندگان ارزنده و توانایی برخوردار است و اگر ناشران در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند از وجود چنین نیروهایی بهره بگیرند. اگر چنین اقدامی همراه با برنامه‌ریزی باشد، مطالب و موضوعات فراوان و منابع مطلوبی نیز در ارتباط با آنان وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد،‌ ولی متاسفانه در این باره هنوز کاری انجام نشده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه موارد کلی و تکراری بسیاری وجود دارد که نویسندگان و ناشران بارها آنها را تکرار کرده‌اند، در حالی که موضوعات بکر و فراموش شده بسیاری وجود دارند که هنوز جامعه نشر و اهل قلم به سراغ آنها نرفته‌اند، گفت: در این زمینه ناشران باید با نویسندگان همراهی بیشتری داشته باشند.

وی در این باره که برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های کتاب‌های قرآنی چه تاثیری در زمینه تولید آثار بر مبنای آیات قرآن دارد، ادامه داد: باید این نکته را در نظر داشت که برگزاری جشنواره و همایش در هر زمینه هنری که باشد اعم از داستان، شعر، ادبیات، فیلم، تئاتر، موسیقی و ... تاثیرات مثبت و مطلوبی به دنبال دارد. از سویی داوری این گونه جشنواره‌ها رویکرد مهمی است که باید توسط داوران زبده صورت بگیرد و از آن مهمتر اینکه ناشران نیز باید در این جشنواره‌ها شرکت کنند؛ چرا که آنان حلقه اتصال میان نویسندگان و جامعه به شمار می آیند.

captcha