بسط جهادی انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3626787
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه عنوان کرد:

بسط جهادی انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) با بیان اینکه جهاد دانشگاهی، انقلاب اسلامی را در تئوری و اقدام، بسط جهادی داده است گفت: موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف از جمله در عرصه‌های علمی به ویژه در فناوری‌های نوین نشانگر این بسط تئوریک و اقدامی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به 16 مرداد، سال روز تاسیس نهاد فعال، پویا و پرافتخار جهاد دانشگاهی گفت: در اواخر قرن 18 انقلاب کبیر فرانسه رخ داد و اندیشمندان غربی و نظریه‌پردازان آنان مثل کانت و سن‌سیمون و ... ایده تجربه شده این انقلاب را بسط و توسعه دادند.

وی ادامه داد: محصول تحول اجتماعی در غرب، تبدیل به نظریات جامع شد تا مبانی عقلانیت ابزاری و مباحث دولت و ملت و تمدن صنعتی و ... مورد بحث و کنکاش قرار گیرد.

ویژگی‌های ممتاز انقلاب

آکوچکیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌های ممتاز و منحصر بفردی است تصریح کرد: ما نمی‌توانیم مسائل انقلاب خود را با انقلاباتی مانند انقلاب فرانسه و ... گره بزنیم؛ بنابراین نیازمند نظریات جامع و مستقل نسبت به پدیده انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) ادامه داد: انقلاب اسلامی ویژگی‌های مختص به خود را دارد و حتی تلاش برخی برای پیوند زدن بهار عربی با کشور ایران نیز ثمری نداشت، لذا تحلیل آن نیازمند پایه‌های خودویژه در ارائه نظریات جامع است، همان‌طور که جنبش اجتماعی در غرب منجر به تئوری‌سازی شد.

آکوچکیان بیان کرد: ما در تئوری‌سازی و اقدام برای اجرای این تئوری‌ها نیاز به جنبش علمی و رویکرد جهادی داریم، اگرچه دفاع مقدس باعث ایجاد فاصله میان تحولات اجتماعی، نظریه‌پردازی و اقدام براساس نظریه‌پردازی شد ولی شواهد نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی، صرف جنبش اجتماعی نیست.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: انقلاب اسلامی عکس‌العمل و تحولاتی را در منطقه و جهان برانگیخته است که متناسب با این تأثیرگذاری، نیازمند تولید علم و تحقیق و توسعه هستیم و رسالت زیادی نیز در این عرصه بر دوش داریم.

نهادی برخاسته از متن انقلاب

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها ایجاد شد، عنوان کرد: این نهاد انقلابی، از جمله نهادهای برخاسته از متن انقلاب اسلامی و متناسب با نیازهای انقلاب بوده و این مسئله از ویژگی‌های بارز آن است؛ زیرا نهادهای زیادی داریم که قبل از انقلاب نیز بوده و بعد از انقلاب نیز با تغییر رویکرد و بعضا تغییر نیروی انسانی به فعالیت خود ادامه دادند.

آکوچکیان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی، انقلاب اسلامی را در تئوری و اقدام، بسط جهادی داده است، اظهار کرد: موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف از جمله در عرصه‌های علمی به‌ویژه در فناوری‌های نوین مانند پزشکی و نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی و ... نشانگر این بسط تئوریک و اقدامی جهادی در طول سالیان تاسیس است و از آن جا که ماهیت‌های نهاد، تحول‌خواهی و نوشدن است اقتضاء دارد که امروز نیز در این ماموریت بازخوانی صورت بگیرد.

بازخوانی در مأموریت جهاد دانشگاهی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه بیان کرد: ماموریت جهاد دانشگاهی باید از دو جهت بازخوانی شود؛ اول اینکه چه مقدار ظرفیت‌های علمی جهاد در راستای نقشه جامع علمی کشور برای تولید دانش پایه احصاء و به‌کار گرفته شده است و جهاد دانشگاهی چه میزان در کنار نهادهای علمی دیگر در این برای آینده می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

آکوچکیان به دومین مقوله نیازمند بازبینی، اشاره و تصریح کرد: دومین مقوله قابل بازبینی این است که این نهاد خلاق و فعال چه مقدار می‌تواند در تولید ملی سهم ایفا کند؛ بنابراین مهم‌ترین ماموریت جهاد دانشگاهی، پرداختن به تولید علم، تحقیق و توسعه و بازبینی در دو مقوله پیش‌گفته است. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه با اشاره به حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی و توسعه آن در عرصه‌های مختلف عنوان کرد: یکی از عرصه‌های ورود جهاد که در آن موفق نیز بوده عرصه دانش و تولید علم است؛ جهاد دانشگاهی در حوزه دانشی، کارهای خوبی انجام داده که باید سرعت آن بیشتر شود و با بازخوانی اشاره شده، بیشتر به سمت تولید ملی سوق یابد.

اثرگذاری بر پردازش الگوی پیشرفت و تحول نظام

وی با تقدیر از فعالیت خبرگزاری‌های جهاد دانشگاهی به خصوص خبرگزاری ایکنا و بخش‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: فعالیت این نهاد در منابع انسانی، تحقیق و توسعه قابل بسط است.

آکوچکیان با بیان اینکه پردازش الگوی پیشرفت و تحول نظام، جزء رسالت‌های مهم جهاد دانشگاهی است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نیاز در تحول و پیشرفت، پرداختن به مبانی است تا پیشرفت براساس آموزه‌های قرآن کریم انجام شود، از این‌رو رسالت خبرگزاری ایکنا به خصوص با توجه به ورود اندک خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر مانند رسانه ملی باید در این مسئله پررنگ‌تر شود.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: جهاد دانشگاهی به مدد حجم قابل توجه از نیروی انسانی و استادان توانمند و فعال می‌تواند به‌مثابه نهاد تولید دانش بنیادین در حوزه ارتقای نهادهای دانشی و اجتماعی در کشور عمل کند.

captcha