انسجام، چابک‌سازی و تقویت بعد نظارتی مجمع در دوره جدید/ اولین جلسه 4 مهرماه برگزار می‌شود
کد خبر: 3633325
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
محسن رضایی عنوان کرد:

انسجام، چابک‌سازی و تقویت بعد نظارتی مجمع در دوره جدید/ اولین جلسه 4 مهرماه برگزار می‌شود

گروه سیاسی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آغاز دور جدید فعالیت‌های مجمع گفت: تغییرات ایجاد شده به منظور انسجام، چابک سازی و تقویت بعد نظارتی مجمع صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزلری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز، سه شنبه، 31 مردادماه به مناسبت حکم رهبر معظم انقلاب برای رئیس و اعضای جدید این مجمع برگزار شد.
محسن رضایی در ابتدای این نشست خبری ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام جواد(ع) و تشکر از رهبر معظم انقلاب برای انتصاب مجدد اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، گزارشی از فعالیت 25 ساله این مجمع ارائه کرد و گفت: مجمع در قریب ربع قرنی که در امر سیاستگذاری و حل معضلات کشور و حل اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس داشته، 292 مصوبه را به نتیجه رسانده و ابلاغ کرده است.
رضایی افزود: 187 مورد از آنها موارد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس بوده که بررسی و رفع اختلاف کرده، همچنین 46 معضل را در این مدت حل و فصل کرده است؛ 40 سیاست کلی، 16 استفساریه و 3 آیین نامه را نیز به تصویب رسانده که این مصوبات در 632 جلسه ای بوده که مجمع برگزار کرده است.
وی همچنین اظهار کرد: در کنار مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون‌های کارشناسی نیز تشکیل جلسه دادند تا مواد مورد نظر به صحن علنی مجلس تهیه شود که شامل 1083 جلسه می شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام خمینی(ره)، مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عنوان بن بست شکن و به منظور ارتقای کارآمدی نظام تشکیل دادند، گفت: با وجود مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ مسئله‌ای با بن‌بست مواجه نمی‌شود و در حقیقت این مجمع اتاق فکر نظام است که هر اختلاف و معضل و مشکلی در کشور به وجود بیاید، در صورتی که به مجمع ارجاع داده شود می تواند رسیدگی و حل و فصل کند.
رضایی با تأکید بر اینکه جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر جایگاه قانونی، از جایگاه شرعی بسیار مهمی برخوردار است، اظهار کرد: مسئله اسلامی‌شدن کشور از دو طریق در کشور انجام می‌شود؛ از یک سو شورای نگهبان هر قانونی که خلاف شرع و اسلام بداند، مغایر اعلام می‌کند و از سوی دیگر مجمع از نظر اثباتی به رهبر معظم انقلاب کمک می‌کند تا امر ولایت از طریق سیاست‌های کلی در کشور جاری کنند.
وی حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی را از دیگر وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد و گفت: اختلافاتی که بین شورای نگهبان و مجلس به وجود می‌آید، در رده بالاتری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مجمع بر اساس مصلحت مردم و نظام اختلاف را حل و فصل می‌کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر مجمع نبود هر یک از اختلافات می‌توانست تبدیل به جنجال در کشور شود و شیرازه کشور را متلاشی کند.
وی بازنگری در قانون اساسی را از دیگر وظایف اعضای حقیقی مجمع عنوان کرد و افزود: برای بازنگری در قانون اساسی شورایی تشکیل می‌شود که همه شخصیت‌های حقیقی مجمع که به 38 نفر رسیده‌اند، عضو آن شورا خواهند بود؛ اگر رهبر معظم انقلاب لازم دیدند که نکاتی در قانون اساسی تغییر پیدا کند به شورای بازنگری قانون اساسی ارجاع می‌دهند که این بازنگری تهیه شده و برای رفراندوم آماده می‌شود.
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حکم رهبر معظم انقلاب برای رئیس و اعضای جدید گفت: بر اساس این موارد به ویژه مباحث فقهی و شرعی مجمع، رهبر معظم انقلاب یکی از علمای برجسته کشور را که هم در ایران و هم در جهان اسلام شناخته شده هستند را به عنوان رئیس مجمع انتخاب کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آیت‌الله هاشمی شاهرودی شاگرد شهید آیت‌الله صدر بودند که از ایشان مجوز اجتهاد گرفتند و همچنین 10 سال شاگرد امام (ره) بودند و رابط میان ایشان با شهید صدر بودند؛ از خانواده شهید هستند و مدتی نیز در زندان های بعث بودند.
وی در مورد تغییر در ساختار و محتوای فعالیت‌های مجمع در دوره جدید نیز گفت: مجموعه‌های منتسب به مجمع در دبیرخانه منحل می‌شوند؛ وظایف مرکز مطالعات راهبردی به دبیرخانه منتقل می‌شود و این مرکز بر اساس ضوابط قانونی منحل خواهد شد؛ همچنین حوزه ریاست که کارهای موازی انجام می‌داد در دبیرخانه ادغام می‌شود؛ بنابراین یک نظام متمرکز مدیریتی در مجمع تشکیل می‌شود و همه امور مدیریتی، اجرایی، تشکیلاتی و مالی در دبیرخانه است ادغام می‌شود و انسجام و یکپارچگی در امور ایجاد می‌شود.
رضایی افزود: تعداد اعضای مجمع نیز از 44 نفر به 49 نفر رسیده‌اند که 5 نفر به عنوان اعضای جدید در مجمع حضور دارند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: از نظر سیاست‌های کلی موظف شدیم که هم آنها را سامان‌دهی کنیم و اگر منابع جدیدی باشد آنها را بررسی کنیم؛ همچنین در مسئله نظارت بنا شد که سامان‌دهی جدیدی داشته باشیم و بر همین اساس آیین نامه نظارت تغییراتی خواهد کرد.
وی با اشاره به چابک‌سازی تشکیلات در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از اهداف انحلال و ادغام برخی مراکز چابک‌سازی و انسجام بود؛ در چابک‌سازی بخشی از کارها به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی واگذار خواهد شد.
رضایی در مورد تغییراتی که قرار است در حوزه نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گیرد، اظهار کرد: قرار شد هیئتی را مجمع تعیین کند تا گزارش‌های نظارتی را بررسی کند؛ قبلا به این صورت بود که گزارش‌های نظارتی از کمیسیون نظارت به صحن مجمع می‌آمد که این مسئله روند نظارت را طولانی‌تر می‌کرد.
سفر سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه و برگزاری رزمایش مشترک میان دو کشور گفت: بحث بسیار مهمی در منطقه جریان دارد که می‌خواهد شمال عراق را تجزیه کند؛ این مسئله در کل کشورهای همسایه نگرانی‌هایی به وجود آورده؛ چرا که این تجزیه سرآغاز موجی از ناامنی‌ها، درگیری‌ها و بی‌ثباتی در منطقه ایجاد می‌کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از نظر سیاست‌های کلی، جمهوری اسلامی معتقد است که مرز جغرافیایی هیچ کشوری نباید تغییر پیدا کند و چون این اتفاق خلاف سیاست‌های کلی نظام بود مسئولان نظامی ما که امنیت کشور را بر عهده دارند با تصمیم شورای عالی امنیت و موافقت رهبر معظم انقلاب به ترکیه سفر کردند و با سفر سرلشکر باقری جدیت نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده شد.
وی گفت: رفتن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه معنایش جدیت ما به این مسئله است که نباید به منطقه دست برده شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد انسجام گزارش‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد عملکرد قوا اظهار کرد: ما در گذشته چندین مشکل داشتیم که نتوانستیم امر نظارت را به خوبی انجام دهیم که این مسئله به آیین‌نامه و اختلافاتی که بین سران سه قوه وجود داشت برمی‌گشت اما در دوره جدید بحث نظارت جدی گرفته خواهد شد و گزارش‌های منظمی را تنظیم می‌کنیم.
رضایی در مورد عدم تمایل آیت‌الله شاهرودی برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمانی که این مسئله مطرح شد ایشان به دلیل مشغله‌های زیادی که در شورای حل اختلاف، شورای نگهبان و دروس فقه و اصول دارند، از رهبری درخواست کردند که ایشان را معاف کنند اما اگر ایشان حکم کنند، خواهند پذیرفت.
طرح اقدام متقابل با مصوبات اخیر آمریکا که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، موضوع سؤال خبرنگار دیگری بود که محسن رضایی در این رابطه اظهار کرد: این طرح هنوز نهایی نشده که اگر مشکلی داشته باشد به آن رسیدگی خواهیم کرد؛ البته لازم است در این رابطه مطالعه لازمی صورت گیرد.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نوعی محافظه‌کاری در این رابطه در بین مسئولان شاهد هستیم؛ در رابطه با مسئله برجام خوشبختانه موادی وجود دارد مثل ماده 36 که دولت می‌تواند عمل متقابل قوی‌تری را در برابر تحریم‌ها انجام دهد؛ یعنی خود برجام راهکار عکس‌العمل و عمل متقابل را باز کرده بنابراین خیلی کارها می‌توان در مقابل تحریم‌های آمریکا انجام داد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اولیت‌های دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: در این دوره 5 ساله موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی، اشتغال، تولید، مبارزه با مفاسد اقتصادی، سیاست‌های کلی فضای مجازی و فناوری اطلاعات را به عنوان اولویت مد نظر قرار خواهیم داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر رأی اعتماد مجلس به دولت گفت: این مسئله نشان می‌دهد که بین دولت و مجلس هماهنگی کاملی وجود دارد و این یک فرصتی است برای دولت که از این هماهنگی کارنامه خوبی را ارائه کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انتظاری که مجمع از دولت دارد پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی به طور جدی و گسترده و سرعت دادن به اقتصاد مقاومتی با تأکید بر مسئله اشتغال و تولید است.
بنابه گفته محسن رضایی، اولین جلسه هفتمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی و با حضور اعضا 4 مهرماه در محل جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار خواهد شد.
captcha