اندیشه دین‌شناخت پیشرفت از جامع‌ترین سطح اجتهاد پارادایمی برخوردار است
کد خبر: 3736665
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
حجت‌الاسلام آکوچکیان:

اندیشه دین‌شناخت پیشرفت از جامع‌ترین سطح اجتهاد پارادایمی برخوردار است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) تاکید کرد: با وداع از ایده پارادایم اجتهادی و پردازش‌نگری پارادایم اجتهادی، اندیشه دین‌شناخت پیشرفت به مثابه جامع‌ترین و ژرف‌نگرترین سطح اجتهاد پارادایمی است.

آکوچکیان

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) 16 مردادماه در کارگاه فلسفه اصول و روش‌شناسی اندیشه دین‌شناخت پیشرفت با بیان اینکه مفهوم‌شناسی اجتهاد پارادایمی تعریفی سه لایه‌ دارد گفت: هرگونه فهم و دانش مبتنی بر آن دارای ماهیتی جهت‌دار و فرایند و سازوکاری است که در ذیل سازوکار جامع معرفت جامع جریان می‌یابد که به نوبه خود متأثر از مؤلفه‌های درون‌زای معینی در تعیین نوع این رویکرد و جهت‌داری شناخت هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) بیان کرد: سه مؤلفه تعیین‌کننده بنیان فلسفی حیات و حرکت، بنیان معرفت‌شناختی و بنیان روش‌شناختی است که اساساً و اصولاً ماهیتی بیرون ایدئولوژک و به این قرار بیرون‌دینی دارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) افزود: در کلان‌ترین ساخت سازوکاری معرفت نسبت معرفت با جریان تغییر مدنظر است که به ناگزیر یک سازوکار درون‌زای علم به عمل، نظر به اقدام در فرایندی پیش‌رونده و اقدام به نظر و عمل به علم سامان پس‌روندگی و بازخورندگی نیز دارد.
وی ادامه داد: دو سطح سازوکاری یادشده چنانچه در صورت یک جهت‌گیری مقبولیت عام و عمومی بیابد و رکن تعیین‌کننده مفاهمه بین‌الاذهانی شده و در یک دوره معین از زمان مدلی را برای حل مسائل پیش‌روی جامعه علمی قرار می‌دهد که این شناخت در این سطح، پارادایم نام دارد.
آکوچکیان اظهار کرد: تعریف برگزیده یادشده در این کارگاه در نقد مقایسه‌ای با آرای توماس کوهن، ویتکنشتاین، فایروبند، هانسن، علامه طباطبایی، عبدالکریم سروش، مصباح و آیت‌الله جوادی آملی به داوری مقایسه‌ای آمد.
آکوچکیان تاکید کرد: معتقدم که با وداع از ایده پارادایم اجتهادی و پردازش‌نگری پارادایم اجتهادی، اندیشه دین‌شناخت پیشرفت به مثابه جامع‌ترین و ژرف‌نگرترین سطح اجتهاد پارادایمی است.

یادآور می‌شود، وی در جلسه گذشته کارگاه به تبیین دیدگاه برخی اندیشمندان پرداخت و گفت: نقطه آغاز ناگزیر هرگونه روش‌شناسی شناختی، تابعی از تلقی ماهیت معرفت موضوع نظر و این تحلیل معرفت شناخت نیز، تابعی از تعریف برگزیده برای آن علم و موضوع و هدف و غرض آن علم است.
وی با طرح این سؤال که در تاریخ علم اصول و در دوره‌های گفت‌گو از روش‌شناسی مرجع آن که در آغاز مکتوبات اهل نظر مدنظر است، چه تصویر و ساختاری منعکس شده است عنوان کرد: شهید صدر از آغاز تعریف علم اصول، دانش یاد شده را روش‌شناسی علم احکام شریعت برای تعیین موضع عملی مطلوب در آستانه شریعت و در هرگونه موقعیتی معرفی می‌کند.

انتهای یپام

captcha