امکان برگزاری مسابقات بین‌المللی تواشیح وجود ندارد/ حاشیه‌ها در شأن این رشته نیست
کد خبر: 3741597
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷
دغاغله:

امکان برگزاری مسابقات بین‌المللی تواشیح وجود ندارد/ حاشیه‌ها در شأن این رشته نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ داور مرحله نیمه نهایی مسابقات تواشیح کشور با بیان اینکه تواشیح نمی‌تواند مسابقات بین‌المللی داشته باشد، چون سبک ثابتی ندارد، گفت: انتظارم این است که حاشیه‌ها کم شود؛ این اتفاقات در شأن گروه‌های تواشیح نیست. عده‌ای که در مسند داوری نشسته‌اند هم تجربه دارند و هم برایشان نمی‌ارزد که بخاطر رتبه‌بندی گروه‌ها و اول یا دوم شدن فلان گروه، آخرتشان را زیر سؤال ببرند.

مهدی

به گزارش ایکنا از خوزستان، تواشیح همواره در استان خوزستان رشته‌ای مورد اقبال بوده و گروه‌های خوزستانی هم در کشور توانستند حرف اول را در این رشته بزنند. 

هرساله و همزمان با برگزاری مسابقات تواشیح کشور گروه‌ها خود را برای تکرار رتبه برتر خود تلاش می‌کنند که البته این مسابقات با حاشیه‌هایی همراه است که اصلا در شان تواشیح خوزستان و قرآنیان نیست. 

ضبط استودیویی در برابر میلیون‌ها بیننده تلویزیونی
مهدی دغاغله پیشکسوت قرآن و داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره داوری در مسابقات نیمه نهایی تواشیح اظهار کرد: امسال تفاوتی که مسابقات با سال‌های گذشته داشت، برگزاری در فضای استودیویی بود که بدون حضور مردم همراه بود و ما خودمان را در مقابل بینندگان میلیونی می‌دیدیم.

کار داور حساس‌تر و تخصصی‌تر و دقیق‌تر بود
وی ادامه داد: کارنامه شامل نقاط ضعف و قوت هر گروه و هر شرکت کننده بلافاصله بعد از پایان مسابقات به او داده می‌شد و کار داور حساس‌تر و تخصصی‌تر و دقیق‌تر بود. از خوزستان بیشتر گروه داشتیم و دليل آن سطح بالای استان خوزستان در این رشته بود که پشت سر آن حرف و حدیثهای زیادی هم زده شد.

هدف تولید آثار تواشیح است
دغاغله گفت: اجرای دوباره اثر اجرا شده در مرحله استانی در مرحله نیمه نهایی باعث تمرین دوباره‌ای برای گروه‌ها می‌شود. هدف این مرحله ارزیابی نیست، بلکه تولید است. در واقع اینها دعوت شدند در فضای جدیدی همان کارها را که قبلا از آن نمره قبولی گرفته‌اند به صورت حرفه‌ای و جدی اجرا کنند تا اینها را از طریق سیما به خانه‌های مردم ببرند.

این فعال قرآنی ادامه داد: قبلا تواشیح در جای بسته‌ای با حضور افراد محدود بدون فیلمبرداری حرفه‌ای برگزار می‌شد. وقتی اجرا تمام می‌شود، داور آن اجرا را تحلیل موسیقایی و لحنی می‌کند که این موضوع رویکرد جدیدی در تواشیح و خیلی خوب است.

تواشیح به صورت جشنواره بین‌المللی برگزار شود
وی درباره برگزاری مسابقات تواشیح در سطح بین‌المللی و جهانی گفت: به‌ نظرم اگر به صورت جشنواره بین‌المللی برگزار شود، بهتر است. تلاوت قرآن، «مُوَحَد» است یعنی سبک ثابتی دارد و همه به مکتب مصر می‌خوانند اما انشاد و آهنگ‌ها با لهجه و آهنگ محلی است و نمی شود بین آنها مقایسه انجام داد. اگر هم بخواهیم در سطح بین‌المللی مسابقات تواشیح را برگزار کنیم به صورت جشنواره شود باشد و گروه‌ها بیایند، اثر خود را اجرا کنند، آثار تولید شود و مردم لذت ببرند.

نمی‌خواهیم آخرتمان زیر سؤال برود
دغاغله با اشاره به حواشی ایجادشده در قبل از مسابقات نیمه نهایی رشته تواشیح تصریح کرد: انتظارم این است که حاشیه‌ها کم شود؛ این اتفاقات در شان گروه‌های تواشیح نیست. عده‌ای که در مسند داوری نشسته‌اند هم تجربه دارند و هم برایشان نمی‌ارزد که بخاطر رتبه‌بندی گروه‌ها و اول یا دوم شدن فلان گروه، آخرتشان را زیر سوال ببرند. گروه‌ها به داوران اعتماد کنند چراکه این حاشیه سازی‌ها خوب نیست.

داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: من می‌دانم که چقدر فرآیند شرکت در مسابقات طاقت‌فرسا است؛ استرس‌ مسابقات آدم را از پا درمی‌آورد. من تا اندازه‌ای به بچه‌های گروه تواشیح حق می‌دهم که این چنین احساسی برخورد کنند اما باید با آرامش برخورد کنند.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۲۳:۴۷
0
0
چرا نباید انتقاد بشود؟
چرا اسم هر انتقادی را حاشیه می گذارید؟
شما مگر معصوم هستید؟
captcha