دانشجو عقل‌گراست و پاسخ منطقی می‌خواهد/ نمی‌توانیم بگوییم شک نکنید
کد خبر: 3775087
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

دانشجو عقل‌گراست و پاسخ منطقی می‌خواهد/ نمی‌توانیم بگوییم شک نکنید

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مهدی دغاغله با بیان اینکه تغذیه فکری دانشجویان به شکلی است که شاید برای ما پیش پا افتاده باشد‎، گفت: نمی‌توانیم به دانشجو بگوییم حق ندارید شک کنید چون خداوند در قرآن فرموده «لَا رَيْبَ فِيهِ». به اقتضای سن دانشجو که در این سن عقل گراست و از ما پاسخ منطقی می‌خواهد باید به او جواب منطقی داده شود.

دانشجو عقل‌گرا است و پاسخ منطقی می‌خواهد/ نمی‌توانیم به دانشجو بگوییم شک نکنید

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست استادان معارف و قرآن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با محوریت ارائه شیوه‌های جدید جذاب‌تر شدن تدریس دروس معارف شب گذشته، 2 دی‌ماه برگزار شد.

مهدی دغاغله، استاد قرآن این واحد دانشگاهی با بیان اینکه دروس معارف با عناوین مختلف تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، معارف و ... آموزش داده می‌شود، گفت: استاد معارف یعنی کسی که درباره عقاید سخن می‌گوید و می‌توان گفت در خط مقدم جبهه عقیدتی و ویترین نظام جمهوری اسلامی قرار دارد.

وی ادامه داد: شتاب محسوسی در پیشرفت تکنولوژی و معلومات از سوی فضای مجازی افکار قشر جوان هدف قرار داده و وقت و زمان ما در این زمینه بسیار اندک است. این موضوع وظیفه ما را در زمینه همگام شدن با استانداردهای جهانی آموزش دوچندان می‌کند. دوره‌هایی که تکنیک‌های به روز ایجاد ارتباط با دانشجو را به ما می‌آموزد. آنچه که در این عرصه مهم است تحقق شیوه‌های جذاب‌تر شدن آموزش دروس معارف است که به چه شیوه تحقق یابد.

دغاغله در راستای ارائه شیوه‌های جدید و جذاب تدریس دروس معارف به معرفی کتبی از جمله محیط پیدایش اسلام اثر شهید بهشتی، اصول طراحی آموزش گانیه، نظریه ایمان مبتنی بر اصول تعلیم و تربیت تألیف دکتر فیروزی اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در سخنانی ویژگی‌های یک استاد معارف خوب را بیان کردند که باید دارای تبحر علمی و اخلاق باشد‎؛ بر اساس تحقیقاتی که از دانشجویان صورت گرفته، دانشجویان پسر تبحر علمی، وسعت دانش، تسلط بر محتوای درس و سابقه را برای یک استاد از جمله ویژگی‌های مهم می‌دانند. بر اساس همین تحقیق اولویت یک استاد برای دانشجویان دختر شیوه برخورد و اخلاق خوب است؛ یعنی استاد باید تبحر علمی و اخلاق را توأمان با هم داشته باشد.

این استاد قرآن بیان کرد: توانمندی استاد در رابطه با استفاده از روش‌های مناسب تدریس مهم است. سطح علمی دانشجویان در دانشگاه متفاوت است. بنابراین باید استاد معارف از نظر انگیزه به این قناعت رسیده باشد که با علاقه و دلسوزی وارد کلاس شود و حتماً برای آموزش مطالب درسی در کلاس حاضر شده باشد و نباید اجازه دهد دغدغه‌های روزمره به انگیزه‌های وی وارد شود.

وی گفت: آمادگی جسمانی دانشجو، ساعت کلاس، فضای آموزشی، شیوه‌های تدریس باید با استانداردهای جهانی همگام باشد. برخورد استاد با دانشجو باید پدرگونه و مادرگونه باشد. همچنین دانشجو باید از سوی استاد اقناع شود که درسی که داده می‌شود چه ارتباطی با زندگی او دارد.

دغاغله تصریح کرد: در کلاس آموزشی باید به مواردی همچون مجهز بودن به اقلام آموزشی، الزام به رعایت حضور و غیاب، بیان اهداف آموزشی و متقاعد کردن دانشجو برای یادگیری معنادار، اهمیت انتقال مطالب از ذهن به باور دانشجو، تقویت انگیزه و رغبت و تشویق دانشجو به استفاده از شیوه‌های مختلف آموزشی، از جمله مهم‌ترین مواردی است که در تدریس باید رعایت شود.

وی افزود: استاد در کلاس درس معارف و قرآن می‌تواند از ایده‌های دانشجویان برای تدریس خود استفاده کند. ایده‌های دانشجویان بسیار زیبا و جذاب است. اجازه دهیم بارش فکری دانشجویان در کلاس درس بروز پیدا کند. نظراتشان را بیان کنند و از سوی استادان به دو شیوه بیرونی و درونی تشویق شوند. تشویق بیرونی همان نمره دادن است و تشویق درونی شخصیت دادن به دانشجوست. انتقال یادگیری بسیار مهم است اینکه نزدیک به تطبیق و اجرا باشد.

دغاغله گفت: الان تغذیه فکری دانشجویان به شکلی است که شاید برای ما پیش پا افتاده باشد‎ اما پاسخ به دانشجو این نیست که حق ندارید شک کنید چون خداوند در قرآن فرموده لاریب فیه. به اقتضای سن دانشجو که در این سن عقل‌گرا است و از ما پاسخ منطقی می‌خواهد باید به او جواب داده شود. بنابراین برمی‌گردیم به همان مبحث اول که یک استاد باید بنیه علمی قوی داشته باشد. بنابراین از بیان شبهات دانشجویان جلوگیری نکنیم که اگر این مباحث مطرح نشوند از نظر اعتقادی بر دانشجویان نهادینه خواهند شد.

انتهای پیام

captcha