مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام اسامی متسابقان مرحله نهایی مسابقات قرآن
کد خبر: 3844678
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام اسامی متسابقان مرحله نهایی مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «اعلام اسامی متسابقان در مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، در دومین روز از پائیز 98، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و تا ساعت 15، تعداد شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «نباید ترویج آیات الهی به بودجه دولتی گره بخورد» آمده است: حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در رابطه با لزوم توجه به وقف در حوزه قرآن، اظهار کرد: پرداختن به قرآن یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر جامعه است و وظیفه‌ای است که بر دوش هرشخص قرار دارد تا نسبت به اشاعه علوم قرآنی درک و آموزش مفاهیم، حفظ و قرائت قرآن، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند. وی با توجه به سرمایه‌گذاری دشمنان قرآن در زمینه مقابله با این کتاب آسمانی، تصریح کرد: دشمن در فضای مجازی و سایبری با آوردن هجمه سعی دارد باورهای مردم به قرآن را سست کند، به همین دلیل یکی از نیازهای امروز ما، اشاعه فرهنگ قرآنی و ایجاد پشتوانه‌های مالی برای صیانت از این فرهنگ است، پشتوانه‌های مالی که به صورت مستمر جریان داشته باشند، پس باید مردم همانگونه که در سایر امور خیر مشارکت دارند، در رابطه وقف به منظور آموزش، قرائت حفظ و تفسیر قرآن نیز اقدام کنند، این کار نه تنها بسیار لازم است، بلکه یکی از صدقات جاریه محسوب می شود، به همین دلیل در این زمینه باید جریان سازی وسیعی در کشور انجام داد، مانند بقیه جریان‌سازی‌هایی که در سایر بخش‌ها صورت گرفته و آثار خوبی را از آن شاهد بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه بهتر است امور قرآنی از طریق هزینه‌های مردمی مثل وقف اداره شود تا هزینه‌های دولتی، گفت: خیلی موافق نیستم که اشاعه فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اسلامی با اعتبارات دولتی گره بخورد، چون اعتبارات دولتی ناچیز است و ممکن است در مقاطعی قطع شود و زمانی که جامعه عادت کرد به کار با بودجه دولتی، هم راندمان مناسب را نخواهد داشت و هم در صورت قطع بودجه از سوی دولت، کار تعطیل خواهد شد. بهترین راه همان مسیری است که حوزه‌های علمیه برای بقا در پیش گرفته‌اند و هزینه‌هایشان به صورت اعتقادی به عهده عموم مردم بوده است، در رابطه با اشاعه سبک زندگی اسلامی و فرهنگ قرآنی نیز باید به همین شکل عمل کرد که بار اصلی این امور به دوش خود مردم باشد، خصوصاً افرادی که شرایط مالی مناسبی دارند و خوب می‌دانند که وقف اموالشان نه تنها صدقه جاریه ایجاد می‌کند، بلکه از ایجاد اختلاف بین وراث جلوگیری به عمل می‌آورد.
گفتنی است چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم از ۶ تا ۱۱ مهرماه در بخش برادران و از ۱۱ تا ۱۹ مهرماه در بخش خواهران به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «تحریم‌ها و تصمیم گرفتن به جای دولت‌ها نقض آشکار حقوق بین‌الملل و بشریت است»، «برگزاری مراسم شهادت امام سجاد(ع) در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)»، «فعالیت‌های شگفت‌انگیز امام سجاد(ع)/ چگونه «دعا» عنصر رسانه‌ای یک معصوم شد؟»، «توصیه‌هایی از مرحوم آیت‌الله بهجت به دانش‌آموزان+فیلم» و «تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۹ قرآن باصدای مصطفی اسماعیل+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز امروز کم‌کار بوده و صرفاً سه خبر با عناوین «جریان وحدت شکن مذاکره با معاویه و واکنش امیرالمؤمنین به آن»، «اربعین قوی‌ترین سلاح در مقابل دشمن و آمادگی این سفر ترک گناه است» و «ماجرای نوزاد مرده‌ای که به معجزه امام سجاد (ع) زنده شد + فیلم» منتشر کرده است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز دو خبر با عناوین «سیره سیاسی «امام سجاد(ع)» در مقابله با دنیاپرستی/امام چهارم امپراتوری نوپا و دور شده از اسلام را مورد نکوهش قرار دادند» و «سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند با طرح «هر مسجد یک حقوقدان» همکاری سازنده‌ای داشته باشد/با افزایش دانش حقوقی جامعه می‌توان در کاهش آسیب‌ها و آلام جامعه نقش آفرینی کرد» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تا این ساعت یک خبر با عنوان «اسامی متسابقین درمرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن اعلام شد» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: اسامی نفرات راه یافته به مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت تحقیق، دعا خوانی و حفاظ کل قرآن معرفی شدند. مرحله مقدماتی این رقابت‌ها به صورت استودیویی برگزار شد و ۲۲ قاری به فینال راه پیدا کردند. همچنین از بین متسابقین ۱۷ نفر آنها وارد مرحله فینال خواهند شد و در روزهای ۶ الی ۱۱ مهر در اصفهان با هم رقابت کنند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا نیز امروز صرفاً یک خبر با عنوان «همگان در مقابل توطئه‌های افراد نفوذی هوشیار باشند» منتشر کرده است.
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران نیز امروز به نسبت  کم‌‌کارتر از روزهای قبل بوده و تعداد هفت خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار می‌شود» آمده است: آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین و افتتاحیه ششمین دور به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۹ مهرماه برگزار خواهد شد. جایزۀ جهانی اربعین؛ برنامه‌ای فرهنگی در مقیاس بین‌المللی‌ست که به ابتکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با هدف اشاعۀ فرهنگ عاشورایی و نمایش جلوه‌های دلدادگی به حضرت سیدالشهداء‌(ع) به عنوان بی‌بدیل‌ترین جلوۀ مقاومت و آرمان‌خواهی، برگزار می‌شود. این جایزه تاکنون در پنج دوره بارویکرد بین‌المللی و مشارکت نهادهای فعال در حوزه اربعین برگزار شده و اینک در آستانۀ برگزاری آیین اختتامیۀ پنجمین دورۀ این رویداد فرهنگی، آثار شرکت‌کنندگانی از ۲۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته و از برگزیدگان بخش‌های سه گانۀ آن، تجلیل به عمل خواهد آمد.
آیین اختتامیۀ پنجمین دورۀ این جایزۀ بین‌المللی و افتتاحیۀ ششمین دوره، به صورت همزمان، سه‌شنبه نهم مهرماه ۱۳۹۸ ساعت ۹ صبح در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور مسئولین نهادهای مختلف، سفرای کشورهای شرکت‌کننده و دانشجویان و طلاب خارجی شاغل به تحصیل در ایران برگزار می‌شود. در این رویداد همچون ادوار گذشته، به شرکت‌‌کنندگانی که آثارشان بنابر انتخاب هیئت داوران به جمع آثار منتخب در سه بخش عکس، فیلم و سفرنامه راه یافته‌اند، لوح سپاس و هدیۀ تقدیم خواهد شد. برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب این دوره و ادوار گذشته، از برنامه‌های جنبی آیین اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین خواهد بود.
شش خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «تحریم‌ها و تصمیم گرفتن به جای دولت‌ها نقض آشکار حقوق بین‌الملل و بشریت است»، «برگ به برگ وقف‌نامه‌ها را بخوانید و عمل کنید»، «منشأ گرفتاری بشریت در قیامت چیست؟»، «ساخت فیلم شمس تبریزی حرام است»، «مراسم اهدای چهارمین و پنجمین دوره‌ی جایزه‌ دکتررضاداوری اردکانی» و «صحیفه سجادیه ظرفیت بین‌الادیانی دارد» هستند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز یک خبر با عنوان «نشست سیر تحلیلی مقتل نگاری‌های متأخر عاشورا برگزار می‌شود» منتشر کرده که در این خبر می‌خوانیم: سیصد و سومین نشست علمی مؤسسه فهیم با موضوع سیر تحلیلی مقتل‌نگاری‌های متأخر عاشورا برگزار می‌شود. این نشست با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی، ۶ مهرماه از ساعت ۱۹ در قم، بلوار امین، بیست متری گلستان، گلستان یکم، پلاک پانزدهم برپا می شود. این نشست به صورت زنده از سایت www.fahimco.com پخش می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز در روز جاری کم‌کار بوده و صرفاً  سه خبر منتشر کرده است که شامل «دیدن گوشواره در خواب چه تعبیری دارد؟»، «راه نجات از دوزخ از منظر پیامبر(ص) چیست؟» و «گلچین مداحی دهه سوم محرم ۹۸ با نوای مداحان اهل بیت(ع) + دانلود» هستند.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «شیوه قرآن در تحریم مسکرات» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: یکی از دلائلی که خود قرآن بر الهی بودن آیاتش مطرح کرده، نبود اختلاف و تناقض میان احکام و گزاره‌های آن است (نساء: 2). از این رو بسیاری از مخالفان قرآن تلاش کرده‌اند تا با نشان دادن مواردی از تناقض و اختلاف در میان احکام و آموزه‌های آن، به پندار خود بشری بودن قرآن را اثبات کنند. نسخ، تخصیص، تقیید، تدریج و دیگر خصوصیات عقلایی و منطقی قانونگذاری که در قرآن کریم هم فراوان به چشم می‌خورد، گاهی دستاویز مخالفان برای بشری خواندن آن قرار گرفته است. حال آنکه قرآن کریم همان گونه که وجهی الهی، آسمانی و ربانی دارد، وجهی بشری، زمینی و انسانی هم دارد؛ یعنی از جانب خدا برای تنظیم و تدبیر زندگی بشر زمینی، با همه خصوصیات بشری او، نازل شده است، از این رو نمی‌تواند به سنن و تحولات زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها بی‌تفاوت بوده و احکام و آموزه‌هایش را گسسته از واقعیت‌ها و اقتضائات زندگی بشری تدوین و اجرا کند. بنابر‌این برخی از اختلاف‌ها و تناقض‌‌نمایی‌هایی که گاهی در برخی از احکام قران دیده می‌شود ریشه در همین امر دارد و از این زاویه قابل دفاع بوده و نقصی برای قرآن محسوب نمی‌شود.
دیگر عناوین مهم این صفحه در روز جاری شامل «عواقب کنترل نکردن نفس اماره» و «اتهام‌زنی حربه دشمن در جنگ روانی» هستند.

انتهای پیام

captcha