باز و بسته شدن مکرر مرز خسروی/ چرا این مرز مهم است؟
کد خبر: 3847387
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

باز و بسته شدن مکرر مرز خسروی/ چرا این مرز مهم است؟

گروه جامعه ــ طی چند سال اخیر خبر باز و بسته شدن مرز خسروی از پرتکرارترین خبرهای مراسم پیاده‌روی اربعین بوده است؛ مرزی که گفته می‌شود نبود امنیت در آن سوی مرز، دلیل بسته شدن آن است.

باز و بسته شدن مکرر مرز خسروی/ چرا این مرز مهم است؟

به گزارش ایکنا؛ پس از سه سال تلاش مسئولان ایرانی بالاخره امسال با حضور وزیر کشورهای ایران و عراق، مرز خسروی 15 شهریورماه، برای تردد زائران اربعین بازگشایی شد. این بازگشایی در حالی بود که همچنان طرف عراقی به دلیل مسائل امنیتی علاقه چندانی به بازگشایی آن نداشت و این مسئولان ایرانی بودند که به بازگشایی این مرز اصرار داشتند.

چرا مرز خسروی مهم است؟ 

اما چرا مرز خسروی برای تردد زائران ایرانی تا این حد مورد علاقه مسئولان ایرانی و البته مهم است؟ مرز خسروی مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مرز غرب ایران است. البته این اهمیت مربوط به اکنون و یا چند سال و حتی چند دهه اخیر نیست بلکه مرز خسروی از دوران ایران باستان یکی از بخش‌های مهم جاده ابریشم بوده و دروازه تجاری شرق و غرب محسوب می‌شده است.

مرز خسروی از صدها سال پیش دروازه اصلی تردد و عبور زائران ایرانی به سمت کربلا نیز بود و زائران ایرانی برای زیارت نجف و کربلا از این مسیر تردد می‌‌کردند.  

بر پایه همین پیشینه تاریخی استان کرمانشاه و شهر قصرشیرین دارای زیرساخت‌های مناسب تردد زائران بوده و خود مرز خسروی نیز دو سالن ورود و خروج همزمان برای زائران عتبات دارد. از سوی دیگر مرز خسروی فقط 300 کیلومتر تا شهر کربلا فاصله دارد. یعنی نزدیک‌ترین و راحت‌ترین مرز برای تردد زائران از ایران محسوب می‌شود در حالی که سایر مرزها فاصله دورتری با شهرهای مقدس عراق دارند.

همه موارد ذکر شده در کنار حجم بالای زائران اربعین و لزوم وجود مرزی که بتواند روزانه تعداد قابل توجهی از زائران را وارد خاک عراق کند، موجب اهمیت هر چه بیشتر مرز خسروی شده است.

چرا مرز خسروی طی سال‌های اخیر بسته شد؟

در دوران جنگ تحمیلی این مرز بسته بود و نکته جالب اینکه اولین گروه آزادگان کشور از این مرز وارد خاک کشور شدند. پس از آن نیز در زمان حکومت صدام زمانی که اعزام زائران عتبات مجددا آغاز شد، مرز خسروی میزبان زائران عتبات بود اما از زمان پیدایش داعش، بخش عراقی مرز خسروی به دلیل نزدیکی به بغداد به شدت ناامن شد.  

حضور داعش دلیل عمده بسته شدن مرز خسروی بود تا اینکه با حضور پیش‌مرگه‌های کردستان عراق، امنیت به این بخش بازگشت اما پس از عقب‌نشینی کردها از این منطقه، قرار شد دولت مرکزی عراق امنیت آن را تأمین کند اما به نظر می‌رسد دولت مرکزی عراق هنوز نتوانسته این امنیت را به طور کامل برقرار کند و در حال حاضر نیز به دلیل درگیری‌هایی که در بغداد رخ داده است، به درخواست دولت عراق مرز خسروی برای چندمین بار بسته و از زائران اربعین که به سمت این مرز در حرکت بودند خواسته شد تا از مرز مهران برای خروج استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha