جهانی شدن اربعین نشانه جهانی بودن عاشوراست
کد خبر: 3847524
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
آیت‌الله جوادی آملی:

جهانی شدن اربعین نشانه جهانی بودن عاشوراست

گروه حوزه‌‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر اظهار کرد: اینکه می‌بینیم اربعین جلوه جهانی دارد، چون امام حسین(ع) کار جهانی کرد؛ ایشان وارد جنگ شخصی نشد، بلکه فرمود: مثل من با کسی مانند یزید بیعت نمی‌کند.

جهانی شدن اربعین نشانه جهانی بودن عاشوراستبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی، امروز 13 مهرماه در ادامه جلسات تفسیری خود در مسجد اعظم قم گفت: بخش مهمی از سوره انسان در مورد ابرار است و صفاتی ذکر می‌کند که منطبق بر خیلی از افراد است، ولی مصداق شأن نزول آن، منحصر در امام علی(ع) است.
وی با بیان اینکه برخی مانند زمخشری و اکابر مفسران در تفسیر آیات سوره انسان، نامی از امام علی(ع) نیاورده و صرفاً آن را به صورت عام، معنا کرده‌اند، تصریح کرد: این انکار آشکار مقام امام نشانه انکار حق و مبارزه با خداوند است.
این مفسر قرآن اظهار کرد: اولین کاری که بعد از وفات پیامبر کردند، این بود که دین را به اسارت گرفتند و وقتی دین اسیر شد، سقیفه به جای غدیر نشست؛ این از بیانات نورانی امام علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر است که اگر عموی من حمزه و برادرم جعفر بعد از وفات پیامبر(ص) بودند، هرگز سقیفه را امضاء نمی‌کردم، ولی عموی من عباس و عقیل بودند که کاری از آنان ساخته نبود؛ یعنی حضرت از عمویش عباس به نیکی یاد نکرد و عقیل هم دنبال منافع مادی بود.
وی با اشاره به انکار عنودانه برخی از مفسران اهل سنت در اینکه این آیات(آیات ابتدایی سوره انسان) در شأن امام علی(ع) نیست، افزود: قاضی عبدالجبار همدانی که معتزلی است، کتاب المغنی را دارد و در آن ادله امامت را مورد تشکیک قرار می‌دهد و به مباهله که می‌رسد می‌گوید برخی از شیوخ ما گفته‌اند که علی بن ابیطالب در جریان مباهله نبود.
آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: امام هشتم وقتی وارد خراسان شد، اصرار داشتند که مباهله را زنده کنند؛ وقتی مأمون از امام پرسید که شما چه فضیلتی دارید که ما که از خاندان شما هستیم نداریم؛ امام به مباهله اشاره کرد و گفت که سند افتخار ما «انفسنا» است.
وی با بیان اینکه بسیاری از علمای اهل سنت در جریان مباهله، حضور امام علی(ع) را نقل کرده‌اند و مسئله مخفی نیست، اظهار کرد: همه ما موظف هستیم که 25 ذی حجه را با برپایی گرامیداشت و کنگره زنده نگهداریم، زیرا این‌ها اصل دین را اسیر کردند.
وی با تأکید بر پاسداشت اربعین گفت: اینکه می‌بینیم اربعین جلوه جهانی دارد، چون امام حسین(ع) کار جهانی کرد؛ ایشان وارد جنگ شخصی نشد، بلکه فرمود: مثل من با کسی مانند یزید بیعت نمی‌کند؛ یعنی در طول تاریخ هر کسی حسینی فکر می‌کند، نباید با مانند یزید بیعت کند.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: امام از همان ابتدا قصد عمره مفرده کرد، زیرا کسانی که با فقه حج آشنا هستند، می‌دانند ائمه فرمودند امام حسین(ع) از همان ابتدا قصد عمره مفرده داشت و نه حج؛ و می‌خواست جمعیت را آگاه کند تا بدانند ماجرا چیست.
«هیهات من الذله»؛ قدحی از دریای عاشورا
صاحب تفسیر تسنیم ادامه داد: ابن زبیر نه داعیه امام حسین(ع) و نه داعیه دستگاه اموی را داشت و اموی‌ها از ترس قدرت گرفتن آل زبیر، راه مکه را بستند؛ ابن زبیر در داخل کعبه متحصن شد، ولی اموی‌ها به کعبه ریختند و ابن زبیر را کشتند؛ مگر کعبه مانند مکان معمولی است که کسی بریزد و در آن دیگری را بکشد؟ معلوم می‌شود این‌ها دین را به اسارت گرفته‌اند و کاری با دین ندارند و برای هدم دین قیام کرده‌اند و امام حسین قیام کرد تا دین را زنده کند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مکتب امام حسین و عاشورا دریای عمیق است، تصریح کرد: «هیهات من الذله» قدحی از این دریای عظیم است؛ لذا هر چه درباره اربعین گفته شود، جا دارد، زیرا کل دین به برکت حسین بن علی زنده شد.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه اربعین تنها یک روز نیست، بلکه یک جریان است، اظهار کرد: برای تکریم و حفظ نظام و اداره کردن مردم در اربعین، تعویق و تعجیل در سفر مشکلی ندارد، بنابراین از ثواب آن چیزی کاسته نمی‌شود.
انتهای پیام
captcha