استفاده غیرشرعی از موقوفه از سوی صاحبان قدرت پذیرفته نیست
کد خبر: 3854252
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

استفاده غیرشرعی از موقوفه از سوی صاحبان قدرت پذیرفته نیست

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف خوزستان به قدمت وقف در ایران اشاره کرد و گفت: موقوفه نباید به دست هیچ صاحب زر و زور و قدرتی باشد، یا باید قرارداد اجاره داشته باشد یا آن را پس دهد و غیر از این پذیرفته نیست.

استفاده غیرشرعی از موقوفه توسط صاحبان قدرت پذیرفته نیست

به گزارش ایکنا از خوزستان، همایش یاوران وقف با حضور خادمان، هیئت امنا، خیران و واقفان استان خوزستان امروز 12 آبان‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با بیان اینکه وقف نهادی صد در صد مردمی است، اظهار کرد: اولویت اصلی ما احیا، آبادانی و تبدیل امامزادگان به توصیه مقام معظم رهبری به قطب فرهنگی است.

وی ادامه داد: از آنجا که امامزادگان پناه معنوی مردم به شمار می‌روند باید زیرساخت مناسبی برای آنها تدوین و تعریف شود و این گونه نباشد که امامزادگان دارای درآمد در فهرست بازسازی و مرمت و ساخت قرار بگیرند اما امامزادگانی که درآمد ندارند مورد بی‌توجهی واقع شوند.

خاکباز گفت: واقفان، خادمان و هیئت امنا باید توجه جدی داشته باشند که ما امانت‌دار مردم هستیم و تحت هیچ شرایطی نباید در امانت خیانت کرد و هر آنچه که قانون درباره وقف وضع کرده است، انجام شود. اولویت دیگر ما در امامزادگان اقدامات فرهنگی است. گاهی پیش آمده که مسئولان شهری هم از وجود امامزاده‌ای خاص در شهرشان بی‌اطلاع بودند. این موضوع به ما بازمی‌گردد. اوقاف باید در شناسایی امامزادگان به مسئولان شهری و مردم تلاش کنند تا توجهات به آن جلب شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با تأکید بر توجه جدی به درآمد موقوفات بیان کرد: موقوفات باید به بهره‌وری کافی و لازم برسند و اعتقاد ندارم که رئیس یک اداره در موقوفه‌ای شکست بخورد. استان خوزستان موقعیت‌های اقتصادی خوبی در موقوفات مستعد خود دارد و حتماً‌ باید 15 هزار رقبه منفعتی افزایش یافته و درآمدشان بالاتر رود تا در راستای کمک‌های اقتصادی و مالی گام‌های جدی برداریم.

وی با اشاره به اینکه نخستین واقفان در جمهوری اسلامی عالمان بوده‌اند، به موقوفات آیت‌الله العظمی بروجردی اشاره کرد و گفت: قدمت وقف در کشور ایران به 1200 سال می‌رسد. بر این اساس موقوفه نباید به دست هیچ صاحب زر و زور و قدرتی باشد. یا باید قرارداد اجاره داشته باشد یا آن را پس دهد؛ غیر از این پذیرفته نیست.

انتهای پیام
captcha