پیشینه وقف در دین اسلام
کد خبر: 3854289
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
آیت‌الله موسوی جزایری عنوان کرد؛

پیشینه وقف در دین اسلام

گروه اجتماعی ـ زعیم حوزه‌های علمیه استان خوزستان با بیان اینکه پایه‌گذار وقف در دین اسلام پیامبر(ص) بوده‌اند و امام علی(ع) در عمل به آن پیشتاز بود، گفت: در مجموعه‌ای مثل اوقاف که اساس آن بر دین پایه‌گذاری شده و مستقیم زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند باید عمل به احکام الهی براساس فتاوای ایشان، در کارهایشان مفروض باشد.

آیت الله جزایری

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، زعیم حوزه‌های علمیه استان خوزستان در همایش یاوران وقف که امروز ۱۲ آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه وقف در مسائل شرعی و دینی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: در مجموعه‌ای مثل اوقاف که اساس آن بر دین پایه گذاری شده و مستقیم زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند باید عمل به احکام الهی براساس فتاوای ایشان، در کارهایشان مفروض باشد.

وی با بیان اینکه پایه‌گذار وقف در دین اسلام پیامبر(ص) بوده‌اند و امام علی(ع) در عمل به آن پیشتاز بود، گفت: امام علی(ع) نخلستانها و چاه‌های آب بسیاری را به دست خود به بار نشاند و وقف کرد و تولیت آن را به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام سپرد تا از فواید آن به مسلمانان برسد. اگرچه وقف توصیه امام اول ما به شیعیان است اما می‌بینیم اگرچه اندک اما وقف در میان اهل‌سنت، رواج بیشتری دارد.

آیت‌الله موسوی جزایری با اشاره به آیه 76 سوره مریم«وَ یَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْاْ هُدًى وَ الْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرْ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیرْ مَّرَدًّا؛ و خداوند كسانى را كه هدايت‏ يافته‏ اند بر هدايتشان مى‏ افزايد و نيكيهاى ماندگار نزد پروردگارت از حيث پاداش بهتر و خوش‏ فرجام‏ تر است» آن را مصداق وقف دانست و گفت: سه چیز پس از مرگ برای انسان باقی می‌ماند، صدقه جاریه(وقف)، علم و فرزند صالح.

گفتنی است، در همایش یاوران استان خوزستان از هیئت امنا، واقفان و خیران تجلیل شد. 

انتهای پیام
captcha