مروری بر نقش‌آفرینی شهدای حماسه هویزه در تسخیر لانه جاسوسی
کد خبر: 3854333
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

مروری بر نقش‌آفرینی شهدای حماسه هویزه در تسخیر لانه جاسوسی

گروه فرهنگی ـ حدود 400 دانشجو درتسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 58 نقش‌آفرینی کردند که امروز تقریباً یک هشتم آنها را می‌شناسیم، 35 نفر از این دانشجویان در سال‌های بعد یا در جنگ تحمیلی یا در وقایع تروریستی به شهادت می‌رسند که 4 نفر از آنها حماسه هویزه را به عنوان مبدأ حرکت‌های مبارزاتی دانشجویان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس نمایندگی می‌کنند.

مروری بر نقش‌آفرینی شهدای حماسه هویزه در تسخیر لانه جاسوسی (آمــــــاده)

میلاد کریمی، دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان به نقش‌آفرینی تعدادی از شهدای حماسه هویزه در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پرداخت و گفت: امسال چهلمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است و با توجه به همزمانی آن با آغاز گام دوم انقلاب، می‌توان گفت بذری که 40 سال قبل دانشجویان مسلمان پیرو خط امام کاشتند؛ در آغاز پنجمین دهه انقلاب با مشخص شدن ضربه‌پذیر بودن بیش از پیش آمریکا و افول هیمنه ایالات متحده در جهان، به ثمر نشسته است.

وی توضیح داد: حدود 400 دانشجو در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 58 نقش‌آفرینی کردند که امروز تقریباً یک هشتم آنها را می‌شناسیم و بقیه این دانشجویان گمنامند. برخی از این دانشجویان در آن روز هم‌قسم می‌شوند که این کار را به عنوان ذخیره‌ای برای خود نگه ندارند و به دنبال کسب شخصیت از این فرصت و امکانی که حضور در لانه جاسوسی و این رویداد مهم تاریخی به آنها داده است، برای خود نباشند. 

کریمی گفت: 35 نفر از دانشجویان حاضر در این رویداد مهم تاریخی، در سال‌های بعد یا در جنگ تحمیلی یا در وقایع تروریستی (مثل شهید مهدی رجب‌بیگی که توسط منافقان ترور می‌شوند) به شهادت می‌رسند. 4 نفر از این دانشجویان که در این رویداد تاریخ‌ساز حضور داشتند؛ حماسه هویزه را به عنوان مبدأ حرکت‌های مبارزاتی دانشجویان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس نمایندگی می‌کنند. چون این‌ها شهدای دانشجو هستند می‌توانیم بگوییم این شهدا در سه انقلاب حضور داشتند؛ انقلاب شکوهمند اسلامی، انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها(با پاک کردن فضای دانشگاه‌ها از گروهک‌ها) و تسخیر لانه جاسوسی که به تعبیر حضرت امام(ره) انقلاب دوم نام گرفت. در این انقلاب عوامل نفوذی دشمن که عامل کندکننده انقلاب بودند، از سراه برداشته شد.

4 دانشجوی پیرو خط امام در حماسه هویزه 

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه ادامه داد: یکی از دانشجویان، شهید سید محمدحسین علم‌الهدی است. او متولد 8 مهر سال 37 در اهواز است. شهید علم الهدی در زمان شهادت فرمانده سپاه هویزه بود. او در سال 56 با آیت‌الله خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و مرحوم آقای واعظ طبرسی آشنا می‌شود. علم الهدی در آن زمان دانشجوی رشته تاریخ در دانشگاه فردوسی مشهد بود. بعد از مشهد به اهواز آمد و در دانشگاه شهید چمران اهواز تحصیل خود را ادامه می‌دهد.

کریمی

وی اظهار کرد: او در سال 56 گروه مذهبی و مسلح موحدین را در اهواز راه‌اندازی می‌کند. در سال 57 در بحث حمله به کنسولگری عراق در اعتراض به اخراج حضرت امام خمینی(ره) از ایران که مقارن 13 آبان است، حضور دارد. سال 57 شهید برای بار چندم توسط ساواک دستگیر می‌شوند و در نهایت به اعدام محکوم می‌شود اما چند روز مانده به اجرای حکم با اوج‌گیری انقلاب اسلامی از زندان آزاد می‌شود.

افشای مدارکی از سید احمد مدنی 

کریمی گفت: او سال 58 به عنوان معاون آموزشی سپاه در استان خوزستان و عضو شورای فرماندهی سپاه در استان منصوب می‌شود. شهید علم‌الهدی در تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان حضور ندارد اما همان روز به اتفاق برادرشان دکتر سید عبدالحمید علم‌الهدی به دنبال افشای اسنادی درباره دریادار سید احمد مدنی است. مدنی استاندار وقت استان خوزستان و کاندیدای اولین دوره انتخاب ریاست جمهوری در ایران بود. این شخص محبوبیت و مقبولیت بالایی در آن زمان داشت. اما شهید علم‌الهدی با کاوش‌ها و بررسی‌هایی که قبل از انقلاب انجام داده بود متوجه شده بود که سید احمد مدنی فرد خطرناکی است. او در 13 آبان‌ 58 خدمت حضرت امام رفته بود که بگوید این فرد گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری نیست.

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه خاطرنشان کرد: شهید برای اثبات این موضوع به نظرش می‌رسد باید کدهایی از او در لانه جاسوسی موجود باشد. لذا بعد از جریان تسخیر لانه جاسوسی، رفت و آمدهایی به آنجا داشت. شهید یکی از خانم‌هایی که شاگرد ایشان در درس نهج‌البلاغه بود، با خود به تهران می‌برد و او را مأمور می‌کند که در لانه مستقر شود و اسنادی درباره ارتباطات مدنی به دست بیاورد.این اتفاق هم می‌افتد و شب انتخابات ریاست جمهوری دوره اول است که این اسناد را توسط سخن‌گویان دانشجو که در لانه جاسوسی بودند، از طریق تلویزیون افشا می‌کند و همین باعث می‌شود آرای سید احمد مدنی ریزش کند.

کریمی یکی دیگر از شهدای حاضر در تسخیر لانه جاسوسی را، شهید علی حاتمی عنوان کرد و در معرفی این شهید گفت: شهید حاتمی متولد 28 بهمن سال 37 در تهران است. او دانشجوی سال سوم دانشگاه دامپزشکی دانشگاه تهران و از فعالان تسخیر لانه جاسوسی بود. جالب است که دوستان همرزم شهید نقل می‌کنند که علی حاتمی جزو اولین افرادی بود که از نرده‌های لانه جاسوسی بالا رفت.

کریمی

وی گفت: شهید حاتمی به زبان عربی و انگلیسی مسلط بود و لذا در ترجمه اسناد و مدارکی که در سفارت به دست آمده بود، کمک می‌کرد. شهید حاتمی نامه مفصلی دارد که در آنجا خاطرات خود را در لانه نوشته‌ است. شهید حاتمی در نامه خود می‌نویسند: «می‌خواهم از محیطی که برادران و خواهران دانشجو در لانه جاسوسی به وجود آورده بودند بنویسم، محیطی که مرا ساخت و باعث پرورش من شد. محیطی که می‌تواند نمونه باشد. اول از نمازهای جماعت بگویم شاید بهترین نمازهایم را در لانه جاسوسی خوانده باشم.» هر کاری که دانشجوها در روزهای استقرار در محل سفارت انجام می‌دادند به همه دنیا مخابره می‌شد.

کریمی ادامه داد: 12 آذر 59 علی حاتمی به همراه تعدادی از این دانشجویان خدمت امام می‌روند. امام در سخنرانی خود در این روز راهی را برای دانشجویان باز می‌کنند که تصمیم می‌گیرند به جبهه بروند تا خدمت جدیدی به انقلاب کرده باشند. سرانجام شهید علی حاتمی در 16 دی 59 در کنار تعداد دیگری از دانشجویان پیرو خط امام در هویزه به شهادت می‌رسد.

به گفته دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه یکی دیگر از شهدای حماسه هویزه که در رویداد تسخیر لانه جاسوسی نقش آفرینی کرد، شهید محمد فاضل است. او متولد سال 37 در شهر سبزوار است. محمد فاضل دانشجوی ترم چهار مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف بود. او از جمله دانشجویان نقش‌آفرین در تسخیر لانه جاسوسی بود. شهید محمد فاضل جمله‌ای دارد که می‌گوید: «اگر جاسوس‌های آمریکایی به اسارت ما درنمی‌آمدند، اکنون ما همچنان در اسارت آمریکا بودیم.» این شهید به عنوان یک تحلیل‌گر شاخته می‌شود و مباحث و مطالعات گسترده‌ای داشت.

شهید فاضل در یک خانواده اهل علم رشد و نمو پیدا می‌کند و زمانی که نوجوان بود، دکتر علی شریعتی به پدرش توصیه می‌کنند که قدر محمد را بدانید که محمد جواهر است. شهید فاضل با دکتر شریعتی مأنوس بود و در جلسات درس رهبر انقلاب در مشهد حاضر می‌شد و یکی از وجه‌های مشترک او و شهید علم‌الهدی حضور در درس حضرت آقا بود.

وی افزود: شهید فاضل در یک خانواده اهل علم رشد و نمو پیدا می‌کند و زمانی که نوجوان بود، دکتر علی شریعتی به پدرش توصیه می‌کنند که قدر محمد را بدانید که محمد جواهر است. شهید فاضل با دکتر شریعتی مأنوس بود و در جلسات درس رهبر انقلاب در مشهد حاضر می‌شد و یکی از وجه‌های مشترک او و شهید علم‌الهدی حضور در درس حضرت آقا بود.

کریمی گفت: بعد از تسخیر لانه جاسوسی، به سبزوار برمی‌گردد از او خواسته‌ می‌شود که در مسجد جامع سخنرانی کنند و درباره جریان تسخیر لانه برای مردم روشنگری کند. او اول با دانشجویان مستقر در لانه هماهنگی می‌کند و پس از آن پرسش و پاسخ خوبی بین ایشان و مردم سبزوار انجام می‌شود.آبان سال 59 شهید فاضل راهی خوزستان می‌شود. او در سوسنگرد، پایگاهی را در یکی از مدارس شهر ایجاد می‌کند و گروهی را به نام گروه اخلاص تشکیل می‌دهد که فعالیت‌های گسترده‌ای داشت از جمله آن تشکیل گروه تخریب بود که سلاح‌ها و مهمات عمل نکرده را پاکسازی و خنثی می‌کردند و بعد در عملیات نصر با گروه خود به شهید علم‌الهدی می‌پیوندند. شهید فاضل و سه نفر از اعضای گروه‌ش در حماسه هویزه به شهادت می‌رسد.

مروری بر نقش‌آفرینی شهدای حماسه هویزه در تسخیر لانه جاسوسی (آمــــــاده)

وی در معرفی شهید فرخ سلحشور یکی دیگر از شهدای پیرو خط امام که در جریان لانه تسخیر حضور داشت، نیز گفت: او متولد 12 آبان سال 32 در فسا است. او ابتدا در دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران قبول می‌شود. بعد انصراف می‌دهد و در رشته شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه پذیرفته می‌شود. او در زمان شهادت دانشجوی سال سوم رشته شیمی است.

کریمی

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه با بیان اینکه شهید سلحشور از مبارزان انقلاب اسلامی و فعالان برجسته در غرب کشور به شما می‌آید، گفت: او فعالیت‌هایی را قبل از انقلاب با شهید کشوری داشت. گستردگی مبارزات شهید سلحشور در استان‌های غربی مثل کرمانشاه، همدان و کردستان به حدی است که پس از چند بار دستگیری و شکنجه از دانشگاه اخراج می‌شود. سلحشور از تابستان سال 58 به جمع دانشجویان در تهران می‌پیوندد و در کلاس‌های درس بزرگان انقلاب که آن زمان در تهران برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد. او 13 آبان سال 58 در تسخیر لانه جاسوسی ایفای نقش می‌کند و می‌کوشد گمنام بماند.

کریمی ادامه داد: وقتی از او می‌پرسند حضرت امام از این اقدام مطلع بودند؟، پاسخ داد: «ابتدای امر امام مطلع نبودند. ولی روز 13 آبان از طریق حاج احمد آقای خمینی مطلع شدند و به ما پیغام دادند که خوب جایی را گرفتند. محکم نگه دارید که از دستتان بیرون نیاورند». بعد می‌گوید: «هدایت و حمایت حضرت امام(ره) و بعد از آن تأیید شهید بهشتی خیال ما را از این اقدام راحت کرد.»

وی گفت: شهید سلحشور، بعد از آن مدتی در تهران می‌ماند و در شناسایی خانه‌ها و مقرهای امن آمریکا در تهران نقش داشت. یک هفته بعد از تسخیر نامه‌ای به خانواده نوشت که جملات زیبایی دارد و گویی شرح حال امروز ما است. شهید سلحشور با آغاز جنگ تحمیلی راهی خوزستان می‌شود. مدتی در سوسنگرد فرماندهی یک گروه ایذایی چریکی را داشت و سرانجام 16 دی در جریان حماسه هویزه در کنار شهید علم‌الهدی و یارانش قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد. او جزو خط‌‌شکنان و آرپی‌جی‌زن‌های حماسه هویزه بود و جالب است که پیکر او سه سال و یک ماه بعد از شهادت، بهمن سال 62 در کنار شهید علم‌الهدی تفحص می‌شود.

هویزه شهادت‌گاه مردان مبارزه آگاهانه با استکبار است

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه در پایان گفت: هویزه را با دانشجویان پیرو خط امام می‌شناسند. حتی همین الان بسیاری فکر می‌کنند همه شهدای هویزه، دانشجویان پیرو خط امام هستند و همان ابتدا که هنوز اهمیت این حماسه به درستی روشن نبود، این ماجرا به دلیل مطرح شدن شهادت دانشجویان پیرو خط امام است که در روزنامه‌ها مطرح می‌شود و در کشور جریان‌ساز می‌شود؛ در حالیکه 13 نفر از شهدای حماسه هویزه، دانشجو هستند و از میان آنها سه نفر به طور مستقیم در جریان تسخیر و شهید علم‌الهدی بعد از تسخیر ذیل عنوان دانشجوی پیرو خط امام قرار می‌گیرند و می‌توانیم بگوییم هویزه شهادت‌گاه مردان مبارزه آگاهانه با استکبار هم است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۶ - ۱۶:۱۰
0
0
خدایا روح بزرگ این عزیزان را شفیع ما بگردان در روز حساب، روحشان شاد و یادشان گرامی
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ - ۲۲:۴۳
0
0
#شهید_علی_حاتمی
دانشجوی #دامپزشکی

خدایت رحمت کناد
captcha