برنامه‌های امسال کاروان قرآنی انقلاب در مناطق محروم کشور
کد خبر: 3882235
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
ابوالقاسمی تشریح کرد:

برنامه‌های امسال کاروان قرآنی انقلاب در مناطق محروم کشور

سرپرست کاروان قرآنی انقلاب برنامه‌های امسال این کاروان قرآنی را که طی دهه فجر انقلاب اسلامی در مناطق محروم جنوب کشور اجرا شد، تشریح کرد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق امروز شنبه، 10 اسفند‌ماه با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم و سرپرست کاروان قرآنی انقلاب با موضوع بررسی ابعاد مختلف سفر این کاروان قرآنی به مناطق محروم جنوب کشور طی ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به روی امواج شبکه رادیویی قرآن رفت.

مروری بر مسیر حرکت کاروان قرآنی انقلاب
ابوالقاسمی اظهار کرد: برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب از روز هشتم بهمن‌ماه همراه با برگزاری مراسم افتتاحیه در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد. مقصد بعدی سفر کاروان قرآنی انقلاب کرمان و حضور در کنار مزار سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی بود که البته کرمان ابتدا در برنامه سفر کاروان نبود، ولی به احترام این سردار بزرگ سپاه اسلام، مقصد بعدی کاروان قرآنی انقلاب حضور بر سر مزار مطهر ایشان بود.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از اجرای مراسم در کرمان، کاروان قرآن انقلاب به سمت بندرعباس حرکت کرد که البته مسیر سختی بود؛ چراکه اعضای کاروان به محض ورود به بندرعباس، سورا بر شناور شده و جهت اجرای مراسم قرآنی خود عازم جزیره لارک شد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه جزیره لارک یکی از مناطق محروم استان هرمزگان است که جزء اهداف توسعه‌ای در استان نیز محسوب می‌شود، تصریح کرد: کاروان قرآنی انقلاب با حضور در این جزیره برنامه بسیار خوبی را با حضور تعداد اندکی از مردم خونگرم این منطقه اجرا کرد.

سرپرست کاروان قرآنی انقلاب ادامه داد: پس از اجرای این برنامه، کاروان قرآنی انقلاب مسیر خود را در ساحل مکران به سمت سیستان و بلوچستان ادامه داد و در روز دهم سفر خود به چابهار رسید و پس از اجرای برنامه ویژه دانش‌آموزان این منطقه به کار خود پایان داده و اعضای کاروان به تهران بازگشتند.

وی با بیان اینکه تعداد اعضای کاروان به جز تیم پزشکی، در حدود 39 نفر بودند، اظهار کرد: امسال به توفیق الهی همکاری بسیار خوبی از سوی رادیو قرآن، شبکه قرآن و خبرگزاری ایکنا در راستای پوشش برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب صورت گرفت، به طوری‌که با پشتیبانی بسیار خوبی که از سوی رادیو قرآن و شبکه قرآن انجام شد، تجهیزات بسیار خوبی برای اولین بار در اختیار کاروان قرآنی انقلاب قرار گرفت و علیرغم اینکه تمامی برنامه‌ها و محافل کاروان ضبط شد، برخی از برنامه‌ها همچون محفل قرآنی بر سر مزار سردار شهید سلیمانی از کرمان و نیز برنامه روز 12 بهمن‌ماه در کنار ساحل بندرعباس و ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به صورت زنده از شبکه قرآن سیما به روی آنتن رفت.

خدمات‌رسانی پزشکی به محرومین

ابوالقاسمی بیان کرد: همچنین، تعداد 13 نفر از کادر پزشکان نیز از سوی بسیج جامعه پزشکی کشور به مدت سه روز در جزیره لارک مستقر شده و در چند رشته مختلف دندان‌پزشکی، زنان و زایمان و ... به مردم خونگرم این منطقه خدمت‎‌رسانی کردند.

سرپرست کاروان قرآنی انقلاب با اشاره به نحوه انتخاب قراء و حفاظ حاضر در کاروان قرآنی انقلاب اظهار کرد: بامسال نسبت به سال قبل اصلاً از قاریان و حافظان به صورت تکراری بهره‌گیری نکردیم، به دلیل اینکه این محافل بعضاً به صورت زنده از رادیو قرآن و شبکه قرآن پخش می‌شد و تلاوت ایشان در رسانه‌ ملی باقی می‌ماند، نمی‌توانستیم از قاریان کم‌تجربه استفاده کنیم. موضوع دیگر استقبال مردم از محافل قرآنی کاروان بود که با حضور قاریان ممتاز و طراز اول کشور، خیلی بیشتر و بهتر از محافل استقبال می‌کردند. البته ما در تمامی شهرهایی که محفل قرآنی برگزار کردیم، از وجود قاریان بومی استان نیز بهره بردیم.

اهداف کاروان

وی در رابطه با اهداف اصلی حرکت کاروان قرآنی انقلاب اظهار کرد: اولین هدف ما از این سفر قرآنی، حرکت در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری در مورد برگزاری محافل انس با قرآن است. جامعه‌ای که با قرآن انس گرفته و محفل انس با قرآن جزء یکی از مهمترین عادات مردم آن شد، زندگی قرآنی خواهد داشت.

ابوالقاسمی با بیان اینکه تمامی اعضای کاروان قرآنی انقلاب به ویژه قاریان و اساتید حاضر در کاروان با جان و دل و بدون هیچ چشم‌داشتی در مناطق محروم جنوب کشور حاضر شده و به اجرای برنامه پرداختند، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که به مردم بگوییم جامعه قرآنی از خود شماست و شما نیز باید جامعه قرآنی را از خود بدانید که اگر نتوانیم این امر را تحقق بخشیم، بین مردم و جامعه قرآنی کشور فاصله خواهد افتاد.

سرپرست کاروان قرآنی انقلاب در مورد انتخاب شهرها و مناطق محروم کشور برای اجرای محافل قرآنی، بیان کرد: در این زمینه مکان‌هایی باید انتخاب می‌شد که اولاً امکان اجرای برنامه در آنجا باشد و مردم از آن استقبال کنند و ثانیاً امکان برگزاری محافل از نظر اجرایی و امکانات در آن مناطق نیز وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بین نیروهای مسلح بهترین کارنامه را در فعالیت‌های قرآنی داشته است و ضمن اینکه در مناطق جنوبی کشور و در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، هموطنان اهل سنت بیشتر زندگی می‌کنند و فعالیت قرآنی خوبی دارند، بنابراین با دعوت نیروی دریایی ارتش در این مناطق به اجرای برنامه پرداختیم.

اجرای تئاتر

ابوالقاسمی اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در برنامه‌های امسال کاروان قرآنی انقلاب گنجانده شد، اجرای گروه تئاتر قرآنی به سرپرستی علی سلیمانی، از بازیگران سینما و تلویزیون کشور بود که جذابیت و اثرگذاری زیادی در بین مردم مناطق محروم کشور داشت.

سرپرست کاروان قرآنی انقلاب گفت: محافل قرآنی کاروان قرآنی انقلاب تنها به تلاوت قرآن ختم نمی‌شد، بلکه برنامه‌های مختلفی همچون سخنرانی اساتید قرآنی همچون استاد سیدمحسن موسوی بلده، اجرای نمایش قرآنی و ... را نیز در بر داشت.

وی در رابطه با هزینه کاروان قرآنی انقلاب نیز تصریح کرد: بخشی از هزینه‌های کاروان هزینه‌هایی بود که بنیاد علوی و بنیاد احسان برای تأمین لوازم پزشکی که در منطقه لارک استفاده شد، به عهده داشتند. خود رادیو قرآن بخشی از هزینه بلیط‌های اعضای کاروان قرآنی انقلاب را تأمین کرد. همچنین، بخشی از هزینه‌ها مانند اجاره اتوبوس را نیز شبکه قرآن سیما تقبل کرد و سازمان دارالقرآن نیز هزینه بخش عمده‌ای از بلیط‌های هواپیماها و حق‌الزحمه قاریان را بر عهده گرفت. البته خیّران قرآنی و میزبانانی که در این مناطق داشتیم نیز کمک‌های فراوانی کرده و میزبانی بسیار خوبی از کاروان قرآنی انقلاب داشتند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه حرکت کاروان قرآنی انقلاب تنها به دهه فجر خلاصه نمی‌شود، گفت: درخواست‌های زیادی از ما شده تا برنامه‌های کاروان را در مناطق محروم کشور و در ایام مختلف سال اجرا کنیم که حتماً در این زمینه نیز اقدام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: کاروان قرآنی انقلاب فعالیتی ذوقی و شخصی است که از عهده خیلی از افراد نیز برمی‌آید که در حال حاضر بنده این خدمت را انجام می‌دهم. حتماً در برنامه‌های آتی از اساتید مختلف بهره خواهیم برد که برنامه‌ها تنها به تلاوت قرآن خلاصه نشود. همچنین، در برنامه‌های مختلف کاروان قرآنی انقلاب حتماً از وجود نیروهای بومی نیز بهره خواهیم برد و از همه کسانی که توانایی دارند تا در این زمینه به جامعه قرآنی و مردم قرآن‌دوست کشور کمک کنند، بهره خواهیم برد.

انتهای پیام
captcha