برنامه‌های سازمان اوقاف برای جلوگیری از بیماری کرونا و طرح «افق»
کد خبر: 3883835
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
حجت‌الاسلام عادل تشریح کرد:

برنامه‌های سازمان اوقاف برای جلوگیری از بیماری کرونا و طرح «افق»

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه‌های این سازمان برای جلوگیری از بیماری کرونا در بقاع متبرکه و نیز طرح «افق» را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق امروز شنبه، 17 اسفند‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع طرح «افق» و برنامه‌های سازمان اوقاف در رابطه با بیماری کرونا به روی امواج شبکه رادیویی قرآن رفت.
حجت‌الاسلام عادل ضمن تبریک به مناسبت میلاد مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی(ع) و ایام ماه رجب المرجب، با اشاره به لغو مراسم اعتکاف و مراسم مختلف در کشور به دلیل شیوع کرونا ویروس، اظهار کرد: امیدواریم که تمامی آحاد ملت بزرگوار ایران اسلامی با رعایت نکات بهداشتی و دوری از اجتماعات، زمینه‌ساز ریشه‌کنی این ویروس از کشور شوند.
وی در رابطه با اقدامات سازمان اوقاف برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بیان کرد: پیش از اینکه این بیماری در کشور شیوع پیدا کند و با توجه به ورود به ماه رجب و اعیاد این ماه، برنامه‌های فرهنگی فراوانی برای اجرا در بقاع متبرکه در نظر گرفته شده بود، اما پس از شیوع این بیماری در کشور و توصیه‌های مکرر مسئولان وزارت بهداشت و نیز با توجه به فتاوای مراجع عظام تقلید مبنی بر دوری مردم از اجتماعات برای جلوگیری از انتشار ویرس کرونا، مراسم فرهنگی و برپایی نمازهای جماعت در بقاع متبرکه و امامزادگان لغو شد.
وی ادامه داد: همچنین در این راستا، امکان حضور مردم در کنار ضریح امام‌زادگان فعلاً وجود ندارد و هیئت‌های امنا و خدام امامزادگان نیز مکلف شدند تا تمام نقاطی که محل تجمع و حضور عمومی مردم است را ضدعفونی کنند. همچنین، در رابطه با جنبه ایجابی نیز داوطلبان گرامی و عزیز در بسیاری از امامزادگان ما حضور پیدا کرده و با قرار دادن چندین چرخ خیاطی همراه با رعایت نکات بهداشتی اقدام به تولید ماسک می‌کنند که این ماسک‌ها با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار مردم و نیازمندان قرار خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام عادل افزود: عده‌ای از طلاب داوطلب نیز برای خدمت‌رسانی و تقدیر از کادر پزشکی و پرستاری کشور که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، در بیمارستان‌ها حضور پیدا می‌کنند. همچنین، هیئت‌های امنا و خادمان بقاع متبرکه نیز برای روحیه‌بخشی به بیماران در محل درمان بیماران حاضر شده و فعالیت می‌کنند. توزیع ژل‌های ضد عفونی کننده و لوازم بهداشتی در سطح امامزادگان برای عزیزانی که در این مکان‌ها تردد می‌کنند نیز از برنامه‌هایی است که در دست اجرا خواهیم داشت.
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه سازمان اوقاف سازمانی مردمی است، گفت: در این زمینه سازمان اوقاف استارت کارها را زده و این خود مردم، داوطلبان، خادمان افتخاری و هیئت‌های امنا هستند که اجرای امور را در دست دارند. بخش از لوازم اولیه این امور را نیز سازمان اوقاف از محل منابع وقفی و بخش دیگر را خیّران عزیز تأمین می‌کنند.
وی در رابطه با طرح آرماش بهاری سازمان اوقاف نیز که به مدت 10 سال است که همه ساله در ایام نوروز اجرا می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های فراوانی برای اجرای گسترده طرح آرامش بهاری انجام شده بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا، برنامه‌‌های سازمان اوقاف نیز منطبق با نظرات و توسیه‌های مسئولان بهداشتی کشور شد. در این رابطه بنا بر این شد که برنامه‌‌هایی با عنوان مراسم مختلف در ایام نوروز در امامزاده‌ها نداشته باشیم. همچنین، به جای خیمه‌های معرفتی که هر سال در ایام نوروز در امامزادگان و بقاع متبرکه ایجاد می‌شد، قرار شد تا ایستگاه‌های سلامت در دو هزار امامزاده کشور برپا شود که در این ایستگاه‌ها خدمات پزشکی و بهداشتی و محصولاتی همچون ژل‌های ضد عفونی کننده و ... به عزیزان ارائه می‌شود. در برخی از این ایستگاه‌ها نیز با هماهنگی‌هایی که با مسئولان وزارت بهداشت ایجاد خواهد شد، گروهی از پزشکان گرامی نیز به خدمت‌رسانی به مردم عزیز می‌پردازند.
حجت‌الاسلام عادل در مورد طرح «افق» سازمان اوقاف نیز بیان کرد: پیش از این مراکز فرهنگی، قرآنی در امامزادگان کشور وجود داشت که برنامه‌های مختلف قرآنی و فرهنگی را با کمک هیئت‌های امنا در بقاع متبرکه کشور برگزار می‌کردند. از آنجایی که در سال‌های اخیر حوزه اجتماعی اهمیت خاصی را در بین برنامه‌های فرهنگی پیدا کرده است، سازمان اوقاف در راستای تقویت برنامه‌های اجتماعی در امامزادگان، بحث اجتماعی را نیز به مراکز فرهنگی، قرآنی اضافه کرد که در این زمینه مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی با نام اختصاری «افق» فعالیت خود را آغاز کرد.
وی افزود: برنامه‌های اجتماعی این طرح شامل شناسایی نیازمندان منطقه، آسیب‌های اجتماعی منطقه و برقراری ارتباط با مؤسسات خیریه و خیّران منطقه است. همچنین، در این راستا، سال گذشته اولین فعالیت مراکز افق در سطح کشور با موضوع تهیه سبدهای حمایتی از نیازماندان در امامزادگان با آرم خود امامزاده اجرایی شد که بیش از هفتاد هزار سبد حمایتی با کمک خیّران و نیز بهره‌گیری از منابع وقفی در کشور توزیع شد که میانگین ارزش هر بسته به طور متوسط 300 هزار تومان بود.
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف ادامه داد: امسال نیز این برنامه برای شب عید در نظر گرفته شده است که امیدواریم با کمک خیّران عزیز به خوبی انجام شود. همچنین، در ایام فاطمیه امسال نیز بسته «تبرکات فاطمی» برای نیازمندان به نام حضرت زهرا(س) تهیه شد که تعداد 10 هزار بسته تهیه و از سوی هیئت‌امنای امامزادگان در مراکز افق تهیه و در بین نیازمندانی که در جوار امامزادگان هستند، توزیع شد.
حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: همچنین، در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز کلاس‌های سبک زندگی با همکاری جهاددانشگاهی با رویکرد جدید در سه عنوان مهارت همسرداری، فرزندآوری و جلوگیری از طلاق با حضور مربیان دوره دیده و تربیت شده برگزار شد. این کلاس‌ها به صورت کارگاهی و کلاسی و همراه با طرح درس و آزمون‌های مشخص برای خانواده‌هایی که ثبت نام کردند (بانوان)، با عنوان دوره‌های سبک زندگی در حوزه اجتماعی برگزار شد.
وی بیان کرد: در حوزه برنامه‌های فرهنگی نیز در طول سال، ویژ‌برنامه‌های مختلف فرهنگی در مناسبت‌ها و ایام مختلف با رویکرد برنامه‌های انقلابی در محل بقاع مبرکه و امامزادگان کشور اجرا می‌شود. در رابطه با برنامه‌های قرآنی سازمان در بقاع نیز با هماهنگی مرکز امور قرآنی سازمان، مراکز قرآنی افق نیز امسال فعال شده که در راستای آن محافل انس با قرآن، دعوت از قراء بین‌المللی برای حضور در امامزادگان، پخش اذان زنده، برگزاری دوره‌های حفظ قرآن، دوره‌های تفسیر و ... در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف در رابطه با وقف‌های قرآنی و نیز وقف‌ با موضوعات جدید نیز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از هزار وقف با موضوعات جدید به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد، 340 وقف در حوزه مساجد، اعیانی‌ها و رقبات مربوطه که برای مسجد وقف شده، 216 وقف در حوزه اهل بیت(ع) و قرآن، 201 وقف در حوزه موضوعات اجتماعی، 157 وقف در زمینه امور خیریه و رسیدگی به نیازمندان و ایتام، 43 وقف در مورد امامزادگان و 19 وقف نیز در حوزه مدارس علوم دینی ثبت شده است.
حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه تعداد 1385 موقوفه برای درمان و امور مربوط به آن از جمله درمانگاه‌ها و ... در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در رابطه با موضوعاتی که امروز لازم است تا مردم برای وقف‌های خویش بدان‌ها توجه کنند، می‌توان به موضوعات برنامه‌های دانش‌بنیان، حمایت از نخبگان و ... اشاره کرد. همچنین، یکی از حوزه‌هایی که مردم عزیز ما می‌توانند وقوف خود را در آن ایجاد کنند، موضوعات قرآنی است که بسیار حائز اهمیت است. در حوزه جوانان نیز هر چقدر میزان وقوف مردم بیشتر باشد، به ویژه با توجه به مشکلات اقتصادی که امروز در کشور وجود دارد، این امر بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha