مشکل اعتقادی بشر امروز تردید در توحید ربوبی است
کد خبر: 3890865
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

مشکل اعتقادی بشر امروز تردید در توحید ربوبی است

استاد حوزه علمیه گفت: مشرکین مشکلی با اینکه خدا خالق انسان و آسمان و زمین است، نداشتند، مشکل آنها در توحید ربوبی بود که امروز هم بشر با این مشکل روبروست.

هادویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 23 فروردین‌ماه در جلسه تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: امروز کرونا همه جهان را با مشکل جدی و گسترده مواجه کرده است و تهدیدی برای سلامتی انسان و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جهان است و از طرفی فرصت برای دستیابی به لحظاتی است که انسان‌ها بیشتر بتوانند با خدا ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه خدا فرموده ما انسان‌ها را مبتلا به گرفتاری می‌کنیم تا به درگاه الهی، تضرع کنند، اظهار کرد: این تضرع باعث حل مشکلات و ورود به دنیای دیگری از مفاهیم و ارزش‌ها و افزایش تضرع و انابه به درگاه خداست و امیدواریم همه افراد مبتلا از شر این بیماری در امان باشند و به خانواده کسانی هم که از  دست رفتند، اجر و صبر عنایت فرماید.

توحید ربوبی مشکل اعتقادی بشر امروز است

هادوی تهرانی با اشاره به آیه87 سوره زخرف «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ» تصریح کرد: مشرکین هم در اینکه خدا خالق انسان و آسمان و زمین است، مشکلی نداشتند، ولی مشکلی که داشتند در توحید ربوبی بود که امروز هم بشر با این مشکل روبروست؛ اینکه مدیریت عالم در همه لحظات و آنات از سوی خدا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته گاهی برخی در لفظ به این معنا اشاره می‌کنند که  همه چیز در دست خداست، ولی نیت آنان این است که بگویند ما هیچ مسئولیت، قدرت و اختیاری نداریم و در ورطه جبرگرایی می‌افتند؛ یعنی برای توجیه جبرگرایی و گناهان خود، خود را بی‌اختیار جلوه می‌دهند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: فرقه اشاعره همین تفکر نادرست را دارند که دیدگاهشان در واقع با آنچه در قرآن و آموزه‌های انبیاء مطرح شده است، سازگاری ندارد؛ قرآن تأکید فرموده «كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ»؛ یعنی خداوند در همه لحظات، عالم را مدیریت می‌کند، اما در عین حال فرموده که «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» یعنی انسان هر چه به دست آورد، محصول عمل او هست.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ذکر توحید خالقیت در قرآن هم مقدمه برای توحید ربوبی است، تصریح کرد: خدایی که خالق همه آفرینش است، همان خدا هم ربوبیت و مدیریت عالم را بر عهده دارد و این با اختیار انسان منافاتی ندارد.

وی افزود: اینکه انسان چه انتخابی کند، بر عهده خود اوست؛ خدا فرموده که ما راه هدایت را نشان داده‌ایم، انسان خواه شاکر و یا کافر باشد؛ البته عده‌ای شاکر هستند و مسیر ما را طی می‌کنند و عده‌ای هم کفران نعمت می‌کنند؛ شکر باعث ازدیاد نعمات و حمایت الهی می شود و کفران هم موجب عذاب شدید است.

هادوی تهرانی اظهار کرد: البته رحمت خدا واسعه است و حتی کسانی که او را نمی‌شناسند و ایمان ندارند، مشمول رحمت خدا هستند؛ گرچه کسانی که ایمان دارند، مشمول رحمت خاص الهی هستند.

نتیجه ارزشگذاری مادی بر فرهنگ 

وی همچنین در تفسیر آیه 28 سوره حدید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» با بیان اینکه تقوا که در قرآن مکررا و به اشکال مختلف بیان شده است، اظهار کرد: البته ما نگاهمان به زندگی، مادی، شخصی و محدود است، در نتیجه ارزشگذاری ما هم تحت تأثیر این ویژگی‌ها است. فرهنگ ما هم با همین مشخصه‌ها روبروست و روی ارزشگذاری ما مؤثر است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه عده قلیلی از افراد نگاهشان فراتر از این نگاه مادی، شخصی و محدود است، اظهار کرد: خداوند که عالم مخلوق اوست، دانش و نگاهش نسبت به عالم قابل قیاس با نگاه ما نیست و ما نمی‌توانیم اساساً متناهی را با نامتناهی قیاس کنیم. ما چیزی در برابر عظمت و حکمت و علم خدا نیستیم.

استاد حوزه علمیه افزود: خوب، بد، باید و نبایدهایی که خداوند امر فرموده است، همگی برای خیر خود ما هست و تقوای الهی یعنی تبعیت از همین معیارها که از طریق پیامبر و قرآن و ائمه به ما منتقل شده است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: پیامبر بزرگوار اسلام آخرین نسخه هدایت الهی را آورده است و اگر ما قرار است تقوا داشته باشیم، باید به این پیامبر ایمان بیاوریم، زیرا او معیارهای تقوا را بر ما عرضه می‌کند و اگر تقوا آوردیم، در نتیجه آن بر اساس آیه یادشده نعماتی مانند «كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ»؛ «يَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ» و «َیغْفِرْ لَكُمْ» را به انسان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha