قوه قضائیه مهم‌ترین رکن اعتمادآفرینی و شکست توطئه ناکارآمدنمایی نظام
کد خبر: 3905987
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
انبارلویی تأکید کرد:

قوه قضائیه مهم‌ترین رکن اعتمادآفرینی و شکست توطئه ناکارآمدنمایی نظام

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اقدامات قاطع قوه قضائیه در پاکسازی درونی دستگاه قضا و مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: تداوم این روند به بهبود وضعیت اجرای عدالت و به تبع آن افزایش امیدواری و اعتماد مردم به دستگاه قضایی انجامیده و تلاش دشمن برای القای به بن‌بست رسیدن نظام و ناکارآمدی حکومت دینی را خنثی می‌کند.

محمدکاظم انبارلویی

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت هفته قوه قضائیه درباره ارزیابی خود از عملکرد دستگاه قضا در دوره جدید به ویژه در حوزه مبارزه با فساد از جمله فساد در درون دستگاه گفت: ابتدا یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی، سید شهدای انقلاب و 72 تن از یارانش که در 7 تیر به دست منافقین به شهادت رسیدند، را گرامی می‌دارم. شهید بهشتی بنیانگذار و معمار دستگاه قضایی نوین جمهور اسلامی است که متأسفانه فرصت پیدا نکرد اجزای این دستگاه را توسعه دهد و برنامه‌های مدنظرش را برای تحقق عدالت قضایی اجرا کند، اما بنیان‌های قوه قضائیه مدیون فکر و اندیشه ایشان است.

قوه قضائیه؛ نماد کارآمدی نظام سیاسی

وی با بیان اینکه قوه قضائیه یکی از ارکان مهم مردم‌سالاری و نماد کارآمدی یک نظام سیاسی است، اظهار کرد: این قوه وظیفه سنگینی در اجرای عدالت و برخورد با مفسدان و متجاوزان به حقوق عامه برعهده دارد. این قوه در چهل سال گذشته فراز و فرودهای فراوانی داشته و آنچه امروز مشاهده می‌شود نوع تکامل‌یافته مدیریت دستگاه قضاست. امروز مسئولان فعلی دستگاه قضایی اصلاح درونی و پاکسازی این قوه از فساد را در دستور کار قرار داده‌اند و کسانی را که با داشتن بالاترین سمت‌ها در این دستگاه دست به سوءاستفاده و فساد زده‌اند به پای میز محاکمه کشانده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: از طرفی دست پرقدرت عدالت گلوی متجاوزان به بیت‌المال و مفسدان اقتصادی را فشرده است و طی سال‌های اخیر احکام انقلابی زیادی در برخورد با مفاسد اقتصادی صادر شده که اگر همراه با نظارت‌های دقیق پیشینی در دستگاه‌های نظارتی و نظارت‌های درون دستگاهی سایر قوا باشد، می‌تواند به خشکاندن ریشه فساد و نه فقط برخورد با مفسدان بینجامد.

نقش قوه قضائیه در تقویت اعتماد عمومی

انبارلویی ابراز کرد: امروز در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی با آمریکاست قوه قضائیه توانسته با نظارت مطلوب کسانی را که از این وضعیت سوءاستفاده کرده و سودهای کلانی به جیب خود زده و فشار اقتصادی بیشتری به مردم تحمیل کرده‌ا‌ند به محاکمه بکشاند. روند حرکت قوه قضائیه در دوره اخیر حکایت از آینده روشن این قوه دارد و هوشیاری و هوشمندی رئیس قوه قضائیه باعث تقویت کارآمدی این قوه، بهبود وضعیت اجرای عدالت و به تبع آن افزایش امیدواری و اعتماد مردم به دستگاه قضایی شده است که می‌تواند به تقویت اعتماد عمومی به کلیت نظام منجر شود.

وی یادآور شد: امروز دشمنان تلاش بسیاری می‌کنند تا به جامعه القا کنند که نظام اسلامی به بن‌بست رسیده و حکومت مبتنی بر دین ناکارآمد است و لذا یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که می‌تواند این تلاش و هجمه دشمن را از بین ببرد و گزاره‌های آنان را باطل کند دستگاه قضایی است.

انبارلویی درباره ظرفیت‌های قوه قضائیه در برخورد با صاحبان قدرت در هنگام حضور در قدرت گفت: با شجاعتی که در رئیس قوه قضائیه در برخورد با فساد تا به امروز مشاهده شده این اقدام هم انجام می‌گیرد. در روزهای اخیر خبری منتشر شد که طبقه سوم غیرمجاز ملک در حال ساختی متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری در جماران با حکم دستگاه قضا تخریب شده است. این نمونه نشان می‌دهد که دستگاه قضا با کسی و نهادی شوخی ندارد و با تخلف در هر سطحی برخورد خواهد کرد. تداوم این روند از سوی قوه قضائیه باعث می‌شود که مسئولان در هر سطح و مقامی خود را در یک حصار امن تصور نکنند و همین به پیشگیری از وقوع جرم قبل از ورود دستگاه قضایی کمک شایانی می‌کند و فساد اداری و اقتصادی را کاهش می‌دهد.

قوه قضائیه در مبارزه با فساد به حاشیه‌ها توجه نکند

وی درباره ضرورت توجه جریان‌های سیاسی و سایر قوا و دستگاه‌ها به سیاسی نکردن مسئله مبارزه با فساد و ایجاد فضای بی‌حاشیه برای قوه قضائیه گفت: کسانی که طرفدار اجرای عدالت هستند باید بستر اجرای آن را مهیا کنند و جلوی فضاسازی و ایجاد حاشیه امن برای متخلفان و مفسدان را بگیرند. خوشبختانه رسانه ملی و رسانه‌های مستقل در تحقق این اتفاق به دستگاه قضا کمک می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه یادآور شد: در عین حال کسانی که مرتکب خطاهای فاحش و جرائم سنگین اقتصادی و مالی شده‌اند گاه با غوغاسالاری و سر و صدا به دنبال سیاسی کردن مسئله مبارزه با فساد و درگیر کردن قوه قضائیه با حواشی هستند تا مانع از برخورد قاطع با مفاسد خودشان شوند و خود را مظلوم و مورد ظلم واقع شده نشان دهند.

وی بیان کرد: البته آنها با توجه به فضای کنونی و مدیریت حاکم بر قوه قضائیه نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و مدیران و قضات شجاع این قوه نشان داده‌اند که با درایت و تدبیر این فضاسازی‌ها را خنثی کرده و کار اجرای عدالت را به پیش می‌برند و نمی‌گذارند مردم از اجرای عدالت در دستگاه قضا ناامید شوند.

انتهای پیام
captcha