جدا کردن روانپزشکی از سایر تخصص‌ها اشتباه بود/ قرآن؛ طبیب روح
کد خبر: 3906187
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
وزیر بهداشت:

جدا کردن روانپزشکی از سایر تخصص‌ها اشتباه بود/ قرآن؛ طبیب روح

وزیر بهداشت در جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت با اشاره به اینکه جدا کردن تخصص روانپزشکی از سایر تخصص‌ها یک اشتباه بود، گفت: روح و روان از جسم جدا نیست و قرآن علاج درد‌های روحی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت ، با بیان اینکه با واژه‌های زمینی و خاکی نمی‌توان در مورد قرآن کریم سخن گفت، اظهار کرد: حرکتی که در تدوین سند سلامت انجام شده حرکت ارزنده‌ای است و در آینده راه روشنی برای ارتقای سلامت معنوی جامعه می‌تواند باز شود.

وی افزود: سند‌های زیادی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی تدوین شده است، اما این حرکت‌ها منقطع بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به آشنایی خود با تفسیرهای مختلف قرآن، گفت: همیشه این سوال برای من مطرح بود که چرا فهم مختلفی از قرآن به وجود آمده است، چرا یک برداشت امیرالمومنین(ع) است که می‌گوید گریه کردن بر درآوردن خلخال از پای زن یهودی رواست، اما فهم دیگر داعش و خوارج است که قرآن می‌خوانند و جنایت می‌کنند. این فهم‌ دوگانه از کجا ناشی می‌شود؟ چه شد که ابن‌ملجم وقتی شمشیرش را زهرآلود می‌کرد قرآن می‌خواند، وقتی شمشیرش را بر تن مبارک حضرت فرو می‌آورد قرآن می‌خواند و بعد از آن هم قرآن خواند، از آن سو چه بود که حضرت علی(ع) وقتی شمشیر ابن‌ملجم بر او زده شد قرآن خواند و فرمود به خدای کعبه رستگار شدم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه فهم سطحی قرآن بدون بصیرت، داعش و سلفیت را به وجود می‌آورد، گفت: در مقابل، فهم با بصیرت قرآن، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و ذهنیت توسعه‌گرا را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: قرآن با تمام زیبایی و ظرافتش کتاب زندگی و آخرت است و پاکیزه زندگی کردن در دنیا و رستگاری در دنیا را می‌آموزد.

وی با بیان اینکه جدا کردن تخصص روانپزشکی از سایر تخصص‌ها یک اشتباه بود، گفت: جسم بدون سلامت روح بیمار می‌شود، روح و روان از جسم جدا نیست، قرآن نیز علاج درد‌های روحی است، در واقع قرآن بزرگ‌ترین طبیب روح است.

وزیر بهداشت بیان کرد: چرا یک داعشی در هنگام سر زدن افراد در جلوی چشم فرزندانش قرآن تلاوت می‌کند و به چه دلیلی خوارج نهروانی در هنگام خطبه‌خوانی حضرت علی(ع) قرآن می‌خواندند و چرا در لشگر یزدیان در شب عاشورا صدای قران می‌آمد؛ دو برداشت مختلف از قرآن در طول تاریخ انجام شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: سال‌ها این سؤالات در ذهن من وجود داشت تا به این بیت از حافظ رسیدم که می‌گوید: «عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ / قرآن زبر بخوانی با چارده روایت» فقط عاشقانه و با فکر خواندن قرآن است که درس زندگی می‌دهد. برداشت سطحی، جزم‌گرایانه و کلیشه‌ای قرآن تنفر می‌انگیزد و برداشت متفکرانه و عاشقانه قرآن زیبایی و عشق می‌آفریند، چنانکه حضرت زینب(س) در کربلا می‌گوید چیزی جز زیبایی ندیدم.


وی افزود: ما به چهارچوبی نظام‌مند در سلامت معنوی نیازمندیم. قرآن ما پر از پند است و بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب باید امروز جوانان ما بیشتر از نور قرآن بهره برند و کشور دستاورد‌های بیشتری در این زمینه داشته باشد.

وزیر افزود: اگر مروج تفکر نواندیش‌گرایانه از قرآن نباشیم عقب خواهیم ماند، نوع قرائت ما باید برای نسل جوان متفاوت باشد. باید قرآن و شعار‌های قرآنی را به جوانان آموزش دهیم. امروز باید جایگاه قرآن در سلامت معنوی را ارتقا دهیم. در دوره‌ای که بیشتر گرفتاری ما مشکلات روحی و مشکلات بهداشت روان است بیش از پیش به قرآن نیازمندیم.

 

انتهای پیام
captcha