عاشقانه‌های یک خادم از درهای بسته حرم حضرت معصومه(س)
کد خبر: 3906607
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

عاشقانه‌های یک خادم از درهای بسته حرم حضرت معصومه(س)

خادم حرم حضرت معصومه(س) ضمن بیان جایگاه آن حضرت از زبان چهار امام معصوم(ع)، گفت: شرایط به وجود آمده امتحان الهی است و به لطف ائمه قلب‌های مردم بیش از گذشته به سوی حرم‌های مطهر سوق یافته است.

به گزارش ایکنا، رضا مطهری، از سال 73 کفش‌دار حرم مطهر حضرت معصومه(س) است. وی که برای تحصیل از شیراز به شهر قم آمده و با عنایت حضرت معصومه(س) دلبسته بی‌بی شده، ماندن و خادمی کردن در حرم حضرت معصومه(س) را عنایتی از سوی ایشان می‌داند.

صحبت را با این سؤال آغاز می‌کنیم که حال و هوای خادمان حرم در ایام بسته بودن در حرم مطهر چگونه بود؟ اما برای پاسخ گفتن به این سؤال از مدح جایگاه حضرت معصومه(س) آغاز می‌کند و می‌گوید: جایگاهی که کریمه اهل بیت(س) در فرهنگ دینی و اعتقادات ما دارد بسیار ویژه‌ است.

بهشت؛ پاداش زیارت یک بانو

وی ادامه داد: کلام امام صادق(ع) است که فرمود: «آگاه باشید برای خدا حرمی است که مکه است، برای رسول‌الله(ص) حرمی است که آن مدینه است، برای امیرمؤمنان حرمی است که آن کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی است و آن قم است. در آینده خانمی از اولاد ما در آنجا دفن خواهد شد که هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.» در واقع این پیشگویی امام صادق(ع) در خصوص حضور حضرت معصومه(س) در شهر قم و ثواب زیارت آن حضرت که بهشت برین است، جایگاه و عظمت وجودی این بی‌بی بزرگوار را نشان می‌دهد.

این خادم حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در روایات مختلفی از زبان چهار امام معصوم یعنی امام رضا(ع)، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) عظمت وجودی این بی‌بی بزرگوار بیان شده است، تصریح کرد: امام رضا(ع) فرموده‌اند: «هر کس معصومه را در قم زیارت کند همانند این است که مرا زیارت کرده است.» جوادالائمه(ع) نیز فرمودند: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای اوست.»(کامل الزیارات، صفحه ۵۳۶).

فداها ابوها، فداها ابوها، فداها ابوها

مطهری به روایتی در خصوص علم و دانش حضرت معصومه(س) نیز پرداخت و گفت: در روایتی آمده است که عده‌ای برای مطرح کردن سؤالات شرعی نزد امام موسی کاظم(ع) رفتند اما ایشان تشریف نداشتند. حضرت معصومه(س) سؤال‌های آنها را دریافت و پاسخ دادند. این افراد در بازگشت با امام کاظم مواجه شدند و عنوان کردند که سؤال‌هایی داشتیم که دخترتان پاسخ دادند. وقتی امام کاظم(ع) پاسخ‌های کریمه اهل‌بیت را ملاحظه کردند سه بار فرمودند: «فداها ابوها، فداها ابوها، فداها ابوها؛ پدرش به قربانش، پدرش به قربانش، پدرش به قربانش».

وی ادامه داد: از جمله عظمت‌های وجودی این بی‌بی بزرگوار زیارت‌نامه آن حضرت است. در بین فرزندان ائمه معصومین(ع)، سه زیارت نامه از زبان معصوم داریم که یکی زیارتنامه حضرت عباس(ع) است که از امام صادق(ع) نقل شده است، دومی زیارتنامه حضرت علی اکبر(ع) است که در ضمن زیارت عاشورا بیان شده و سومی زیارتنامه حضرت معصومه(س) است. شخصی از اصحاب خدمت امام رضا(ع) رسید، ایشان فرمودند که قبری از ما نزد شما است. آن فرد گفت: منظور شما قبر فاطمه بنت موسی است؟ که امام رضا(ع) فرمود. بله و بعد نحوه زیارت حضرت حضرت معصومه(س) و زیارتنامه حضرت را بیان کردند.

تحقق زیارت 14 معصوم با زیارت حضرت معصومه(س)

این خادم حرم حضرت معصومه(س) به بیان عظمت زیارتنامه حضرت پرداخت و گفت: در این زیارتنامه در واقع 14 امام معصوم را زیارت می‌کنیم و در آن به نحوی ائمه(ع) مورد خطاب قرار گرفته‌اند که گویی وقتی روبه‌روی حرم حضرت فاطمه معصومه(س) ایستاده‌ایم در مقابل قبور 14 معصوم ایستاده‌ایم و سلام می‌کنیم. یعنی وقتی به زیارت قم می‌رویم در واقع به زیارت 14 معصوم می‌رویم و این بسیار سخت بود که مردم از زیارت حرم فردی با چنین عظمت وجودی در یک مقطع زمانی محروم باشند.

وی افزود: توفیق دارم شب جمعه خادم حرم اهل بیت(ع) باشم. در میان خادمان حرم کفش‌دارها بیش از دیگر خادمان به صورت چهره به چهره با زائران در ارتباط هستند و من این توفیق را دارم؛ شب‌های جمعه این حرم همیشه همانند شب‌های قدر پر از جمعیت بود و مردم از اقصی نقاط دنیا به این حرم می‌آ‌مدند. به نظر من شرایطی که اکنون به وجود آمده یک امتحان الهی برای ما بود که قدر نعمت‌هایمان را بدانیم. بودن در جوار حرم کریمه اهل بیت و تجربه لذت و حلاوت زیارت ایشان نعمت بزرگی بود که به یکباره قطع شد و بسیاری این تلنگر را حس کردند که باید متوجه این نعمت بزرگ باشیم.  

مطهری حال خود و سایر خادمان در نبود زائران در حرم را دردناک توصیف کرد و گفت: اگرچه ما می‌توانستیم وارد حرم شویم و زیارت کنیم اما با احترام به قوانین وضع شده هر صبح در کنار درب حرم به نیابت از همه حق‌داران زیارت نامه‌ می‌خواندیم و حال خودمان و مشکلات مردم و کشور را عرضه می‌‌کردیم و می‌گفتیم که بی‌بی جان شما و برادرتان صاحب این مملکت هستید. خودتان این مسئله را تدبیر کنید و از خدا بخواهید این بلا دفع شود و این دوران بسیار سخت، به اتمام رسد. اکنون صحن‌ها باز شده و در حرم باز است و از دور می‌توان ضریح را دید؛ امیدواریم این گرفتاری رفع شود و مردم بتوانند در این بارگاه دست به دامان این وجود پاک و مطهر شوند.  

مطهری با اشاره به اینکه افرادی که می‌دانستند ما خادم حرم هستیم مستمراً التماس دعا داشتند و ما هم وظیفه داشتیم به نیابت از همه کسانی که تلفنی و یا حضوری التماس دعا داشتند زیارت کنیم، اظهار کرد: اهل بیت(ع) وظیفه هدایت کل بشریت را بر عهده دارند به همین دلیل ما خادمان حرم به نیابت از همه بشریت و تمام محبان و افرادی که در راه اعتلای مکتب اهل بیت(ع) قدم بر می‌دارند زیارتنامه می‌خوانیم.

وی از حال عجیب مردم و خادمان حرم در روزی که در حرم باز شد گفت و افزود: اگر چه طی این مدت در حرم بسته بود اما با عنایت ائمه(ع) دل همه به نحوی در حرم‌ها بود و به لطف و عنایت خدا رویش ویژه‌ای در بین مردم در توجه به اماکن مقدس و توسل به اهل بیت(ع) و تقریب به درگاه خداوند ایجاد شده بود و ما این را حس می‌کردیم و امیدواریم خداوند توفیق بدهد که با رفع این مشکلات مردم باز هم بتوانند در حرم‌های مطهر حضور پیدا کنند و از این پس حق این اماکن مقدس را به جا آورند.

انتهای پیام
captcha