شگفتی جلسه‌داران عربستانی از تلاوت قاریان ایرانی در مسجدالنبی(ص) + صوت
کد خبر: 3913228
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
سعیدیان بیان کرد:

شگفتی جلسه‌داران عربستانی از تلاوت قاریان ایرانی در مسجدالنبی(ص) + صوت

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان خاطراتی از حضور کاروان قرآنی طی ادوار مختلف در موسم حج، به شگفتی جلسه‌داران عربستانی از تلاوت قاریان ایرانی در مسجدالنبی(ص) پرداخت و پیشنهاد داد که رسانه ملی در این ایام برنامه‌های کاروان قرآنی نور در سرزمین وحی را پخش کند.

با پیروزی انقلاب اسلامی که به باور بسیاری، انقلابی قرآنی بود، فعالیت‌های قرآنی نیز برای خود تعریفی ویژه یافت. نهادها و سازمان‌های قرآنی دولتی و غیردولتی طی این چهار دهه‌ ایجاد شده و هر کدام به نحوی سهمی در اجرای فعالیت‌های قرآنی پیدا کردند.

اجرای برنامه‌های قرآنی در موسم حج با اهدافی چون زدودن شبهات و تهمت‌هایی مانند عدم پرداخت شیعیان به قرآن در نظر گرفته شد و هر سال کاروانی از جمهوری اسلامی ایران شامل قاریان، حافظان، گروه‌های تواشیح و ... با عنوان کاروان نور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و یکی از چهره‌های قرآنی عضو کاروان، سرپرستی گروه را برعهده می‌گیرد.

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان، کاروان قرآنی نور نیز اعزام نشد و مناسک تنها با حضور محدود حجاج عربستانی همراه با رعایت شدید تدابیر بهداشتی انجام خواهد شد. یکی از موضوعاتی که در چنین مواقعی مطرح می‌شود، این است که چه جایگزینی برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی در ایام تعطیلی یا محدودیت مراسم حج می‌توان در نظر گرفت؟

محمدحسین سعیدیان، پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن کریم که سرپرستی کاروان قرآنی نور در سال 79 را برعهده داشته و پیش از آن نیز بارها به عنوان یکی از اعضای این کاروان قرآنی به سرزمین وحی سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با برنامه‌های این کاروان و نیز چگونگی برقراری ارتباط با عالم اسلام از طریق انوار الهی قرآن کریم به ویژه در ایام محدودیت مناسک با اشاره به کلامی از آیات روح‌بخش قرآن که می‌فرماید «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا؛ خانه (كعبه) را براى مردم محل اجتماع و (جاى) امنى قرار داديم» اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) طی سخنان گهرباری می‌فرمایند: «اِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآنِ؛ همانا مساجد برای قرآن بنا نهاده شده‌اند» در ایام برگزاری موسم حج در مکه مکرمه که محل نزول آیات، فرودگاه و منزلگاه قرآن است، مردم را به تلاوت آیات نورانی دعوت کرده‌اند.

این مدرس قرآن با بیان اینکه جز این نیست که مساجد برای تلاوت قرآن پایه‌گذاری شده و اعظم مساجد نیز مسجد الحرام است، تصریح کرد: طبق شواهدی که ارائه شد، اجتماع افرادی که اهل قرآن و تلاوت آیات الهی هستند، مهمترین مجرا و جایگاه در مهبط وحی است. یعنی طبق روایات و نیز شواهد عقلی، مهمترین کار و فعالیت در موسم حج، تلاوت قرآن به ویژه در بیت‌الله الحرام است.طبق سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) که در نقطه‌ای می‌نشستند و اصحاب برای ایشان قرآن می‌خواندند، امروز نیز اهالی قرآنی و اصحاب وحی که همان قاریان قرآن هستند، باید به ویژه در موسم حج و در جایگاه نزول قرآن برای مردم آیات را بخوانند.

وی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز علاوه بر رشد فراوان فعالیت‌های قرآنی در کشور، کاروان قرآنی نور نیز به همت و بصیرت مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد تا در موسم حج در سرزمین وحی حضور یافته و به اجرای برنامه‌‎های قرآنی بپردازد. هنگامی که حلقه تلاوت قرآن در مقابل ناودان طلا در بیت‌الله الحرام بدون اینکه مزاحمتی برای حجاج ایجاد کند، تشکیل می‌شود، حس معنوی بسیار وافری برای مخاطبان و زائران خانه خدا به وجود می‌آید، به طوری که هر کسی که از کنار آن می‌گذرد، به شدت مجذوب شده و متوجه این حلقه‌ها می‌شود. این مسئله در جایی اتفاق می‌افتد که هیچ سیستم صوتی و امکاناتی در آن برای پخش صوت وجود ندارد.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه بسیاری از حجاج حاضر در خانه خدا در حلقه کاروان قرآنی نور شرکت می‌کنند، تصریح کرد: استقبال افراد به حدی است که ظرف مدتی کوتاه، حلقه بسیار عظیمی تشکیل می‌شود و هر شخصی دوست دارد تا از این نوای آسمانی در مهبط وحی بهره ببرد. گویی که برترین عبادت از طریق این حلقه قرآنی انجام و ارائه می‌شود. البته هنگامی که جمعیت فراوانی در محل حلقه‌های قرآنی حاضر می‌شدند، وهابی‌ها احساس خطر کرده و ایجاد مزاحمت می‌کردند. حتی برخی مواقع نیز علاوه بر اولتیماتومی که می‌دادند، حلقه را به هم می‌زدند، ولی ما دوباره جلسات قرآنی را برپا می‌کردیم.

سعیدیان با اشاره به اینکه بیشترین زمانی که این حلقه‌های قرآنی تشکیل می‌شد، طی 9 روز اول ذیحجه بود، گفت: البته پیش از ذیحجه نیز اگر کاروان قرآنی نور زودتر به مکه معظمه می‌رسید، این حلقه‌ها را تشکیل می‌‎دادیم. این جلسات طی بازه زمانی ساعت 10 تا 12 شب و بیشتر با حضور قاریانی که صدای بلند و رسایی داشتند، برگزار می‌شد تا صدای ایشان به افراد بیشتری برسد.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: کاروان قرآنی نور در ابتدا با بصیرت و همت مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد و تعداد اعضای آن نیز در ابتدا 72 نفر به نیت شهدای هفتم تیر بود که البته بعدها از این تعداد کاسته شد و هم‌اکنون تعداد اعضای کاروان به حدود بیست نفر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های کاروان قرآنی نور بازتاب بسیار خوب و تأثیرگذاری در سرزمین وحی دارد، اظهار کرد: همچنین، در مدینه منوره نیز برنامه‌ها و حلقه‌های قرآنی در حیاط دوم مسجدالنبی تشکیل می‌شد که البته این حلقه‌های قرآنی با مزاحمت‌هایی از سوی وهابی‌ها روبه‌رو می‌شد؛ چراکه ایشان با استناد به آیه کریمه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ» اعتقادی به قرائت قرآن در مسجدالنبی و در کنار مزار پیامبر اکرم(ص) به ویژه با صدای بلند نداشتند. در چند سال اخیر نیز کلا اجازه برقراری حلقه‌های قرآنی به کاروان قرآنی نور داده نمی‌‎شود و اعضای کاروان در حلقه‌های جلسات قرآنی که از سوی تولیت مسجدالنبی(ص) تشکیل می‌شود، شرکت می‌کنند که هر کدام از ما نیز در لابه‌لای قاریان این حلقه‌ها حضور می‌یافتیم و تلاوت می‌کردیم.

این پیشکسوت قرآنی کشور افزود: تلاوت قراء ایرانی در حلقه‌های قرآنی مسجدالنبی(ص) چنان تأثیرگذار بود که مورد تحسین مدرسان و اعضای این حلقه‌ها قرار می‌گرفت و ایشان علاوه بر تحسین و تشویق فراوان، از ما می‌پرسیدند که اهل کدام کشور هستید؟ و هنگامی که متوجه می‌شدند که ما ایرانی هستیم، تعجب می‌کردند، البته استاد جلسه به گونه‌ای رفتار می‌کرد که برنامه ما زیاد مورد توجه قرار نگیرد.

وی بیان کرد: اعضای کاروان قرآنی نور برنامه‌های زیادی را در سرزمین وحی به ویژه در ایام تشریق و موسم حج اجرا می‌کنند و همچنین، در جلسات و برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور یافته و به تلاوت قرآن می‌پردازند که این فعالیت‌ها نشان از تلاش پرثمر اعضای کاروان در ترویج فرهنگ قرآنی دارد.

سعیدیان در پایان در مورد شرایط امسال و شیوع بیماری کرونا که باعث حضور نداشتن حجاج به ویژه کاروان قرآنی نور در مناسک حج شده است، اظهار کرد: رسانه ملی می‌تواند در این ایام برنامه‌های مختلفی که کاروان طی سال‌های مختلف در سرزمین وحی اجرا کرده در ایام تشریق و موسم حج برای مردم نمایش داده و پخش کند تا در جریان فعالیت کاروان در ایام حج ادوار قبل قرار گیرند.

بخشی از صوت محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی را در ذیل می‌شنوید.

کد
انتهای پیام
captcha