معرفت‌بخشی به جامعه؛ مهم‌ترین هدف عاشورا / در امر به معروف تنها به مسائل جزئی تکیه نکنیم
کد خبر: 3919437
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

معرفت‌بخشی به جامعه؛ مهم‌ترین هدف عاشورا / در امر به معروف تنها به مسائل جزئی تکیه نکنیم

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، مهم‌ترین هدف كربلا و واقعه عاشورا را معرفت‌بخشی به جامعه اسلامی دانست و گفت: اگر معرفت در میان مسلمانان نباشد، عبادت هیچ ارزشی ندارد، چنانچه پیامبر(ص) فرمود معرفت سرمایه من است.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته، 5 شهریورماه، در مراسم سوگواری هیئت والعصر (محفل فعالان هنر و رسانه) که با همت مشترک این هیئت و بسیج رسانه و انجمن صنفی خبرنگاران فارس در مسجد شکرالله خان شیراز برگزار شده بود، گفت: یکی از ویژگی‌های عاشورا شفافیت است و تمام درس‌ها وعبرت‌های آن را به‌صورت شفاف می‌توانیم مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه دو هدف برای عاشورا وجود دارد، افزود: مهم‌ترین هدف کربلا و واقعه عاشورا معرفت‌بخشی به جامعه اسلامی است و اگر معرفت در میان مسلمانان نباشد، عبادت هیچ ارزشی ندارد، چنانچه پیامبر(ص) فرمود معرفت سرمایه من است.

آیت‌الله کلانتری ادامه داد: به‌طور کلی تمام مبانی و احکام تاریخ اسلام بر مبنای معرفت است و دین بدون معرفت حتی گاهی مضر و زیان‌بار است و امام صادق(ع) نیز در این رابطه می‌فرماید هیچ چیزی بعد از شناخت و معرفت با نماز برابری نمی‌کند. یعنی اول معرفت و شناخت و بصیرت و بعداً نماز و حج و روزه و جهاد.

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه اصل و بنا معرفت و شناخت است و ایمان فرع و شاخه معرفت است، گفت: ایمانی که بر مبنای معرفت باشد و ارزش دارد اما اگر با معرفت همراه نباشد، گاهی می‌تواند مشکل‌زا باشد و در طول تاریخ اسلام ایمان‌های بدون معرفت چقدر مشکل و خطرات ایجاد کرد. جنگ جمل و صفین و نهروان همه بر مبنای ایمان‌های بدون معرفت بود در جنگ نهروان بسیاری از خوارج حافظ قرآن و اهل نماز شب بودند و هر سال حج می‌رفتند اما اعمال بدون معرفت و آگاهی و بصیرت داشتند.

وی ادامه داد: در زمان کنونی نیز گروه‌های تکفیری و وهابیت و داعش هم گاهی متعبد هستند و نمازهای نافله می‌خوانند و قاری و حافظ قرآن هستند ولی از آن طرف هم بسیار راحت مسلمانان را از بین می‌برند و دستاویز اسرائیل می‌شوند که تمام این‌ها به دلیل ایمان‌های بدون معرفت است.

آیت‌الله کلانتری با تأکید بر اینکه هدف عمده امام حسین(ع) از قیام آگاهی‌بخشی است، گفت: آن حضرت جان و مال و ناموسش را در این راه داد تا بندگان را از جهالت نجات دهد بنابراین اولین هدف جانفشانی آن حضرت، معرفت‌دهی به جامعه اسلامی است.

بزرگ‌ترین منکر در جامعه

وی، هدف دوم عاشورا و قیام امام حسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد و گفت: از جریان کربلا نتیجه می‌گیریم که بزرگ‌ترین منکر در جامعه وجود طاغوت و فردی در برابر امامت و ولایت موضع می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری آیاتی از قرآن کریم درباره امر به معروف و نهی از منکر گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید شما بهترین امت هستید به شرط آنکه اهل امر به معروف و نهی از منکر باشید؛ اما باید بدانیم که این امر به معروف هم شرایطی دارد و یکی از مهم‌ترین شرایط این واجب الهی شناخت و معرفت است و باید معروف و منکر را بشناسیم.

آیت‌الله کلانتری ادامه داد:‌ امر به معروف و نهی از منکر یعنی باید ابتدائاً واجب در جامعه برای مردم معروف و حرام و زشتی‌ها، منکر شود و آنقدر مردم آگاه شوند که واژه‌ها را بشناسند و یکی از وظایف مهم رسانه‌ها همین امر به معروف و نهی از منکر است.

در امر به معروف تنها به مسائل جزئی گیر ندهیم

وی گفت: در نهی از منکر نباید فقط به مسائل ریز گیر داد، بله حجاب خیلی مهم است و بر روی آن تأکید شده است اما در کنار این‌ها منکرهای بزرگتری هم نظیر اختلاس و مفاسد و ظلم‌هایی که انجام می‌شود، داریم و این‌ها باید مورد توجه رسانه‌ها باشد. گاهی یک منکر و یک خلاف و فسادی در جامعه انجام می‌شود و خبرنگاران بر علیه آن اقدام کرده و در رسانه‌ها مطرح می‌کنند و این مسئله  خیلی زود اثر می‌گذارد البته افشاگری که بر مبنای معرفت باشد نه مسائل شخصی و نفسانی که این مسئله قطعاً زیان‌بار است و آن افشاگری مدنظر است که بر مبنای تکلیف و معرفت باشد و اینکه می‌گویند سوت‌زنی یعنی جایی که انسان بر مبنای معرفت بشناسد که گناهی انجام شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) مظهر تام غیرتمندی است، گفت: ائمه اطهار و پیامبران غیرتمند هستند و غیرت یکی از صفات الهی است و امام صادق(ع) فرمود خداوند غیرتمند است و غیرتمند را دوست دارد لذا مؤمن باید اهل غیرت باشد و در برابر فسادها و کجی‌ها نباید ساکت باشد و کاری انجام دهد.

وی یادآور شد: امکان دارد که فردی مومن و مسلمان باشد اما غیرت کافی ندارد و چنین فردی زیارت عاشورا می‌خواند بر شمر و یزید لعنت می‌کند اما هیچ‌کاری به شمرهای زمانه ندارد و بیخیال است و این همان ایمان‌های بدون غیرت است لذا ایمان همراه با معرفت و غیرت هر دو ارزشمند است البته باید بدانیم که غیرت فقط به مسائل خانوادگی محدود نمی‌شود بلکه راجع به مسائل جامعه و دغدغه‌مندی نسبت به مشکلات جامعه و منکرات و مفاسد اجتماعی است.

آیت‌الله کلانتری در ادامه با بیان اینکه یکی نکاتی که باید بدان توجه کنیم، بحث پیام‌های کربلا و شعارهای عاشوراست، گفت: در هر نهضت و انقلاب و حرکتی شعار بسیار است، منتها شعارهایی که بر اساس شعور و بر مبنای معرفت باشند. خود کلمه شعار و شعور از ماده شعر می‌آیند شعور یعنی دقت نظر و موشکافی یک فرد مسلمان و  یک شیعه امام حسین(ع) باید اهل شعور کافی باشد و تمام شعارهای کربلا بر مبنای شعور و ایمان و آگاهی و بصیرت است.

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با تصریح اینکه قرآن کریم در باب تعظیم شعائر الهی تعبیر عجیبی دارد، گفت: کار آن کسی که شعائر الهی را تعظیم می‌کند و بزرگ می‌داند ناشی از تقوای قلبش است یعنی شعار ما بر مبنای ایمان و معرفت و تقوا باشد آن شعار و حرکتی ارزشمند است و به هدف می‌رسد که بر مبنای شعور و تقوا باشد.

وی اظهار کرد:‌ امسال با توجه به شرایط موجود گفتند مراسم‌های عزاداری برگزار شود اما در چارچوب شرایط و پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده و اینجا میزان ایمان افراد کاملاً مشخص می‌شود. کسانی که بر مبنای تقوا کار می‌کنند می‌گویند مراعات می‌کنیم اما کسانی که گرفتار جهل هستند و در معرفت کم دارند، می‌گویند این حرف‌ها چیست.

تمام حرکات و انتقادات باید بر مبنای ایمان و تقوا باشد

آیت‌الله کلانتری با تأکید بر اینکه همه حرکات، انتقادها، شعارها و فریادها باید بر مبنای ایمان و تقوا باشد، گفت: شعار هیهات مناالذله امام حسین(ع) در جهان کاملاً متبلور شده و اثرگذار است و آثار آن را نه تنها در میان مسلمانان و شیعیان بلکه در میان غیرمسلمانان نیز مشاهده می‌کنیم.

وی، یکی از مهم‌ترین آثار زیبا و تأثیر پیام کربلا در دوران معاصر وجود و بروز انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس و دفاع از حرم دانست و یکی از احادیث امام حسین(ع) را به‌عنوان فراز پایانی سخنان خود یادآور شد و گفت: امام حسین(ع) فرمودند مردم سه گروه هستند؛ گروهی خدا را به خاطر ثواب و پاداشت و بهشت عبادت می‌کنند که این عبادت تاجران است؛ گروهی دیگر از روی ترس عبادت می‌کنند که این عبادت بردگان است و گروه دیگر هم خدا را از باب شکرگزاری و معرفت و عشق عبادت می‌کنند که این عبادت احرار و آزادگان است و امام حسین(ع) نیز سردار تمام آزادگان جهان است.

انتهای پیام
captcha