روزی كه آبروی فرات رفت / اسطوره وفا چگونه باب‌الحوائج شد
کد خبر: 3919653
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴

روزی كه آبروی فرات رفت / اسطوره وفا چگونه باب‌الحوائج شد

در کربلا، اباالفضل(ع) آبروی فرات را برد، آن هنگام که با لب تشنه بر لب فرات رسید. آب چیست؟ فرات کدام است؟ تشنگی چه معنایی دارد؟ کفی از آب را بالا آورد که بشریت ببیند، ۴ هزار تیرانداز اطراف فرات ببینند. آب در کف دست عباس(ع) است. این سردار لب تشنه علقمه، آب را می‌بیند، یادی از ولایت می‌کند و به همگان ثابت کرد برای آب نمی‌جنگیم بلکه برای عقیده، جهاد می‌کنیم.

وفا، واژه‌ای نام‌آشنا برای تمام مردان مردی است كه در طول تاریخ بارها و بارها در راه آرمان‌ها و اهدافشان انجام دادند. داستان‌های وفای به عهد، وفای به مولا، وفای به حق، وفای به عشق و ... از اشخاص مختلف را تاكنون بسیار شنیده‌ایم، اما گاهی وفاداری به حدی می‌رسد كه در تاریخ جاودانه می‌شود و مانند او دیگر هیچ‌وقت تكرار نخواهد شد.

با تورق برگ‌های تاریخ اسلام، این سؤال در ذهن‌ها متبادر می‌شود كه باوفاتر از حضرت عباس(ع) چه كسی است؟ عصر تاسوعا برای او امان‌نامه آوردند كه چهار نفر از فرزندان ام‌البنین در این سپاه است که مادرشان از خاندان بنی‌كلاب است و شمر ارتباط دوری با این خاندان دارد، اما پاسخ عباس(ع) به شمر این بود: خدا روی تو را سیاه كند با این امان‌نامه‌ای كه گرفتی. من در امان باشم و فرزندان فاطمه(س) در امان نباشند؟

داستان عشق‌بازی او را در صحنه كربلا بارها شنیده‌ایم و چه دل‌ها كه از سوز عشق او از جا كنده شد. عباس(ع) هرگز اهل بی‌وفایی نیست. عباس(ع) مرد عمل و شیر غرانی علیه تمام كژی‌ها و ناراستی‌هاست و به حق‌ ثابت كرد كه از سلاله پاک مولای متقیان،‌ اسدالله‌الغالب حضرت علی(ع) است كه قول و عملش برای دفاع از حق یكی است و در این راه ذره‌ای هراس و ترس به دل ندارد.

اباالفضل(ع) آبروی فرات را برد، آن زمان كه با لب تشنه به لب فرات رسید. آب چیست؟ فرات کدام است؟ تشنگی چه معنایی دارد؟ کفی از آب را بالا آورد که بشریت ببیند، 4 هزار تیرانداز اطراف فرات ببینند. آب در کف دست عباس(ع) است. این سردار لب‌ تشنه علقمه، آب را می‌بیند، فَذَکَرَ عَطَشَ الْحُسَیْنِ(ع)؛ یادی از ولایت می‌کند، یادی از امامِ تشنه می‌کند. فَرَمَی الماءَ عَلی الماء: آب را روی آب ریخت. همه بدانند مردم! ما برای آب نمی‌جنگیم. ما برای عقیده، جهاد می‌کنیم، نگویید این‌ها برای خودشان و زندگی‌شان و رسیدن به آب می‌جنگند! آب در دستم بود و آب را ریختم. او فرات را شرمنده و خجالت‌زده کرد و این‌گونه بود كه داستان وفاداری او در طول تاریخ جاودانه شد و مقام باب‌الحوائج به فرزند مولای متقیان داده شد و بارها شیعیان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) گشایش توسل به او را در امورات زندگی خود دیده‌اند و این جوشش عشق است كه معجزه‌ها می‌كند.

در ادامه این گزارش سخنان دو تن از علما را درباره مناقب و ویژگی‌های سقای دشت كربلا، اسوه و اسطوره وفا را می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیراز، با بیان اینکه به فرموده امام سجاد(ع) حضرت اباالفضل(ع) در قیامت در جایگاهی است که شهدا به او غبطه می‌خورند، افزود: مهم‌ترین شاخصه‌ای که آن حضرت را به این مقام رساند، ولایت‌پذیری و در رکاب امام زمان خود بودن است و آن حضرت کاملاً محو در امام حسین(ع) و ولی امر خود بود.

امام جمعه موقت شیراز بیان كرد: حضرت اباالفضل(ع) به لحاظ صبر و شکیبایی در مقامی است که بستگان خود حتی سه برادر پدر و مادری خود را به میدان جنگ فرستاد که مقابل چشمانش به شهادت می‌رسند.

درسی كه باید از عباس(ع) آموخت

وی تأكید كرد:‌ درسی که امروز می‌توانیم از ویژگی‌های آن حضرت الگوبرداری کنیم، پیروی محض از امام و ولی زمان است تا رهرو طریقی باشیم که مقام معظم رهبری بیان می‌کند؛ در آن زمان امام معصوم رهبر جامعه بود و اکنون نیز ولی فقیه به عنوان زمامدار و رهبر جامعه اسلامی هستند.

رضوی‌اردكانی با بیان اینكه حضرت عباس‌بن علی(ع) فرزند برومند حضرت علی(ع) هستند و از جهت ایمان، تقوا، جوانمردی و شجاعت زبانزد هستند، گفت: اگرچه ما از زندگانی آن حضرت اطلاعات زیادی نداریم اما همین بخش از زندگی ایشان که همراهی با امام زمان خودش و برادر بزرگوارش امام حسین(ع) را داشت برای ما راهگشاست چون آن حضرت با امام حسین(ع) حرکت می‌کند با فرمان حضرت از مدینه به مکه می‌آید و کاروان امام حسین(ع) را تا کربلا همراهی می‌کند.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینكه برای هر صفتی اوج و قله‌ای قائل شویم فتح قله اطاعت و ادب را فقط در قدرت حضرت عباس(ع) می‌دانیم که آن را از مادر فرا گرفته و به ظهور رسانده است، گفت: داستان مهر ایشان به برادر و کیفیت شهادت ایشان در روز عاشورا از هزاران افسانه تاریخی جذاب‌تر است.

جانم فدای تو

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، نیز در این رابطه اظهار کرد: در وصف حضرت قمر بنی هاشم(ع) همین بس که حسینی که عالم فدای اوست، به او فرمود «جانم فدای تو» و این نشان از جایگاه و عظمت آن حضرت دارد.

وی با یادآوری اینکه آن حضرت تا حدی پشتیبان امامش بود که شهادتش کمر امام حسین(ع) را خم کرد، گفت: در وصف شجاعت و رشادت‌های حضرت اباالفضل(ع) همین بس که وقتی اسرا وارد مجلس عبیدالله شدند، او مشاهده کرد که همه جای علم حضرت عباس(ع) تیر خورده بود به جز جای دستانش یعنی تا زمانی که قدرت در بدن داشته، اجازه نداده است تا این علم بر زمین افتد.

رصاف با اشاره به ارادت پیروان ادیان الهی به ساحت آن حضرت گفت: وجود نازنین قمر بنی هاشم(ع) با چنین شخصیتی و جایگاهی باید طوری باشد که برخی از ارامنه و مسیحی‌ها هم امروز که روز تاسوعاست از او حاجت می‌گیرند.

بسیجی جوانمرد

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه حضرت اباالفضل(ع) معرفت،‌ شهادت و ایثار را شرمنده کرد، افزود: به آن حضرت «نافذ البصیره» می‌گویند یعنی نه فقط یک جوانمرد در عرصه پیکار است بلکه به تعبیر امروزی یک بسیجی جوانمرد است  که می‌د‌اند و می‌فهمد و بصیرت دارد و این جوانمردی از او شخصیتی برجسته ساخت.

وی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) و یارانش به ما یاد دادند که برای ۴ روز نفس کشیدن بیشتر ذلت را بر عزت ترجیح ندهیم، ابراز کرد: امروز این شعار «هیهات منا الذله» به عنوان یک انسان‌های آزاده در همه جا طنین‌انداز است و استکبار همواره از این شعار هراسیده است زیرا ملتی که شهادت دارد اسارت را نمی‌پذیرد. ارباب ما به ما آموخت که جان، مال، فرزند، آبرو، پست و مقام هیچکدام نباید برای انسان تبدیل به یک ضعف شود لذا ملت ما نیز همواره با این شعار زندگی کرده و عاشق آن هستند.

انتهای پیام
captcha