حرکت گام به گام امارات برای هموار کردن مسیر عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3920010
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
حسن هانی‌زاده بیان کرد:

حرکت گام به گام امارات برای هموار کردن مسیر عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل منطقه معتقد است که امارات با اعلام لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه اسرائیل به منزله گام دوم عادی‌سازی به دنبال هموار ساختن روابط سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی براساس طرح آمریکاست.

خلیفه بن زاید، رئیس امارات متحده عربی، شنبه، 8 شهریور، حکم لغو قانون تحریم رژیم صهیونیستی را صادر کرد. این قانون جدید در چارچوب تلاش‌های امارات برای گسترش همکاری دیپلماتیک و تجاری با رژیم صهیونیستی است و حکم صادرشده همکاری مشترک تا روابط دوجانبه بین اسرائیل و امارات را حمایت می‌کند و اجازه عقد قراردادهای تجاری، مالی و غیره با نهادها، مؤسسات و افراد اسرائیلی و نیز ورود و تبادل کالا به این کشور و تجارت با رژیم صهیونیستی را می‌دهد.

حسن هانی‌زاده، کارشناسی مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدام امارات در برداشتن گام دوم عادی‌سازی با اعلام لغو تحریم‌های رژیم صهیونیستی گفت: اقدام امارات در زمینه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام به گام است، هرچند از سه سال گذشته امارات متحده مقدمات برقراری رابطه سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی را با این رژیم آغاز کرده بود و در این مدت شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، دو بار به اراضی اشغالی سفر و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد و نتانیاهو نیز دو بار به امارات متحده سفر کرد.

عادی‌سازی روابط با اسرائیل تحت فشار آمریکا

وی افزود: مجموعه این تحرکات که تحت فشار آمریکا انجام گرفت نشان می‌دهد که امارات در طول این سه سال مقدمات برقراری یک رابطه همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی را با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است. دلیل این امر هم این است که دونالد ترامپ به شدت شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را تحت فشار قرارداده تا در یک بازه زمانی مشخص و فرایند برنامه‌ریزی شده و گام به گام روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کنند تا بتواند از این مسئله به منزله یک برگ برنده انتخاباتی استفاده کند.

هانی‌زاده اظهار کرد: از سوی دیگر نتانیاهو که با یک بحران سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی مواجه است نیازمند یک حمایت منطقه‌ای و جهانی برای تثبیت جایگاه خود است و لذا برای خروج از این بحران چشم به اقدامات ترامپ دوخته و آمریکا هم به امارات به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس فشار وارد آورد تا اولین گام را برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بردارد و نتانیاهو و حزب لیکود از این فشار خارج شوند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: البته ترامپ نیز به شدت نیازمند حمایت لابی صهیونیستی برای پیروز شدن در انتخابات است. حال امارات مسیری را آغاز و طی می‌کند که قطعا به سود این کشور ختم نخواهد شد، زیرا حضور اسرائیل در آن سوی سواحل خلیج فارس موجب بروز بحران امنیتی و ایجاد ناامنی در این منطقه می‌شود که به ضرر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

وی ابراز کرد: سفر پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به منطقه و سودان، نشان می‌دهد که آمریکا به شدت به دنبال تسریع روند عادی‌سازی رابطه کشورهای عربی با اسرائیل است و به نظر می‌رسد در ادامه بحرین و پادشاهی عمان تا دو ماه باقی‌مانده به انتخابات آمریکا مجبور می‌شوند که روابط خود را با اسرائیل عادی کنند. در واقع امارات با برداشتن گام دوم عادی‌سازی به دنبال هموار ساختن روابط سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی است.

هانی‌زاده درباره تأثیر پیوستن سایر کشورهای عربی به فرایند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عملیاتی شدن طرح معامله قرن بیان کرد: طرح معامله قرن با شکست مواجه شده است، زیرا مردم فلسطین و گروه‌های سیاسی فلسطینی با آن مخالفت گسترده‌ای کرده‌ و مانع از اجرای آن شده‌اند. پس مرحله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مردم فلسطین را از مخالفت با طرح معامله قرن بازدارد. لذا اینکه آمریکا تصور کند می‌تواند با اجرای عادی‌سازی روابط به راحتی معامله قرن را اجرا کند کاملاً نادرست است.

انزوای منطقه‌ای ایران

هانی‌زاده درباره اهداف عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی در برابر ایران گفت: آمریکا از هر ابزاری برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده می‌کند، به ویژه با توجه به اینکه آمریکا در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت شکست خورد و در ادامه هم در فعال‌سازی مکانیسم ماشه ناکام ماند. به همین دلیل می‌توان بخشی از اهداف فشار شدید آمریکا بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را برای عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی در راستای انزوای ایران تحلیل کرد.

وی تصریح کرد: اخیراً هم سفارتخانه مجازی رژیم صهیونیستی در بغداد افتتاح شده و سفارت آمریکا در بغداد حافظ منافع اسرائیل در عراق شده است تا به زعم خود ایران را در منطقه تضعیف و منزوی کرده و به تبع آن محور مقاومت نیز تحت فشار قرار گیرد، اما قطعاً محور مقاومت در برابر تحرکات امنیتی، سیاسی و اقتصادی آمریکا در منطقه واکنش نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha