تلفیق مطلوب عزاداری و سلامت؛ نمایشگر ظرفیت عقلانیت شیعی
کد خبر: 3920123
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
آیت‌الله کعبی مطرح کرد:

تلفیق مطلوب عزاداری و سلامت؛ نمایشگر ظرفیت عقلانیت شیعی

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تلفیق مطلوب عزاداری سیدالشهدا(ع) و رعایت اصول بهداشتی، جلوه دیگری از فرهنگ متمدنانه و عقلانیت شیعی را به نمایش گذاشت، گفت: این مسئله نشان داد که برخلاف تبلیغات دروغین «علم و ایمان»، «دین و سلامت» و «عاطفه و عقلانیت» در این مکتب هیچ تضادی با هم ندارند و می‌توان از این دستاورد برای خنثی کردن تبلیغات اسلام‌هراسانه و شیعه‌هراسانه دشمنان بهره برد.

آیت‌الله کعبی

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نمایش عقلانیت اسلامی و شیعی با برگزاری سلامت‌محور مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) گفت: دین اسلام و مکتب تشیع بر پایه عقلانیت، معنویت، عدالت، امید، جهاد و انتظار استوار است. ایام عزاداری شهادت سالار شهیدان که مصادف با شیوع کروناست جلوه دیگری از فرهنگ متمدنانه و عقلانیت شیعی را در قالب تلفیق عزاداری و رعایت اصول بهداشتی به نمایش گذاشت و نشان داد که «علم و ایمان»، «دین و سلامت» و «عاطفه و عقلانیت» در این مکتب هیچ تضادی با هم ندارند.

عزاداری سلامت‌محور؛ فرصتی برای خنثی کردن اسلام‌هراسی  

آیت‌الله کعبی درباره اهمیت استفاده از این ظرفیت برای پاسخ به اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی‌های دشمنان اظهار کرد: مکتب حسینی دو بعد دارد که یک بعد آن تا روز عاشوراست که رهبر آن امام حسین(ع) بود، اما بعد دوم از روز عاشورا به بعد است که رهبری این جریان را حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) عهده‌دار بودند که به مثابه یک رسانه مکتب امام حسین(ع) جاودانه نگه داشتند و توطئه تحریف نهضت حسینی را خنثی کردند. امروز با توجه به ابزارهای متنوع ارتباطاتی و مخاطبان جهانی این رسانه‌ها، به خوبی می‌توان واقعیت مکتب حسینی را، که همان تلفیق علم و ایمان، دین و سلامت و عقلانیت و معنویت است، در گستره جهانی تبلیغ و منعکس کرد.

وی افزود: همان‌طور که حضرت زینب(س) ضعف و شکست ظاهری را به اقتدار و تهدید را به فرصت تبدیل کردند و به بهترین شکل بحران ناشی از فاجعه کربلا را مدیریت و بیشترین دستاورد را از درون این واقعه غم‌بار نصیب اهل بیت(ع) و پیروان این مکتب کردند، اکنون نیز علاقه‌مندان اهل‌بیت(ع) و جبهه مقاومت باید با انعکاس جلوه‌های متمدنانه عزاداری امام حسین(ع) از طریق تلفیق بین علم و دین، عزاداری و سلامت را برای خنثی کردن تبلیغات اسلام‌هراسانه و شیعه‌هراسانه به نمایش بگذارند و نشان دهند که پیروان واقعی اسلام نه تنها مخالف دستاوردهای علمی و اصول بهداشتی نیستند، بلکه به راحتی می‌توانند یکی از بزرگ‌ترین مناسک و شعائر مذهبی و آیینی را بر پایه علم و موازین بهداشتی برگزار کنند و به پیشگام و پرچمدار توجه به جان و سلامت جامعه باشند.

آیت‌الله کعبی یادآور شد: در حالی که در همین روزهای اخیر در آلمان و فرانسه شاهد تظاهرات مردم علیه محدودیت‌های کرونایی اعمال شده از سوی دولت‌ها بودیم، در ایران اسلامی مردم متدین و مذهبی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به مثابه واجب شرعی دانسته و در بالاترین حد ممکن آن را رعایت کردند.

هیئت‌های مذهبی بنده تکلیف‌اند نه شور و هیجان

آیت‌الله کعبی درباره نقش رفتار و سیره رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در شکل‌گیری فضای سلامت‌محور در ایام محرم و ناکام ماندن جوسازی معاندان در خصوص خطرات برگزاری مراسم عزاداری در دوران شیوع کرونا گفت: رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید از پیش از آغاز ماه محرم یکپارچه و هم‌صدا بر رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی ضمن برگزاری مراسم عزاداری تأکید می‌کردند و حتی سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، این مصوبات را برای اقشار مذهبی به یک واجب شرعی و فرهنگ عمومی عزاداران تبدیل کرد و مجموعه متولیان این مراسم اعم از مداحان، ذاکران اهل بیت(ع)، سخنرانان و هیئت‌داران اعلام کردند که به این مصوبات و دستورالعمل‌ها پایبندند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان اظهار کرد: در واقع این اعلام پایبندی نشان داد که هیئتی‌ها و عزاداران بنده تکلیف هستند نه بنده شور و هیجانات خلاف واجب شرعی حفظ جان و سلامت مردم. به همین دلیل آنها بر مبنای سخنان رهبری به خوبی توانستند بین بهداشت و ایمان و شور و شعور حسینی جمع کنند و الگوی ماندگاری را از خود بر جای بگذارند.

انتهای پیام
captcha