بازخوانی کتاب «روضه الشهدا» از رادیو تهران
کد خبر: 3922910
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

بازخوانی کتاب «روضه الشهدا» از رادیو تهران

بازخوانی کتاب «روضه الشهدا» را از برنامه «سنگلج» رادیو تهران، ساعت ۱:۳۰ بامداد روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز بشوید.

به گزارش ایکنا به نقل از رادیو تهران، «روضة الشهدا» مقتلی از حسین واعظ کاشفی درباره سرگذشت امام حسین (ع) و وقایع حزن‌انگیز کربلا است که از بامداد امشب 24 شهریورماه روی آنتن می‌رود.
حسین جوادی، مدیر گروه تولید و تامین رادیو تهران با اعلام این خبر گفت: برنامه «سنگلج» کاری از گروه تولید و تامین این شبکه است که به بازخوانی کتاب‌های گویا اختصاص دارد. کتاب‌های این برنامه با توجه به مناسبت‌های مختلف انتخاب و به همت اسماعیل عابدیان تهیه می‌شود.
وی افزود: تمرکز این کتاب بر واقعه کربلاست، ولی ابوابی از آن به شرح مصائب سایر انبیا و امامان شیعه پرداخته است. بسیاری بر این باورند که این کتاب نخستین و جامع‌ترین کتابی است که به زبان فارسی و با موضوع مقتل عاشورا نوشته شده است. «روضة الشهدا» در اواخر عهد تیموریان تألیف شده و پس از انتشار به عنوان منشأ روایی تعزیه به شکل‌گیری فرهنگ عامه تشیع در ایران و سایر مناطق شیعه‌نشین کمک شایانی کرده است.
جوادی درباره الهاماتی که از این مقتول صورت گرفته است، ابراز کرد: شاعران، نویسندگان و داستان‌سرایان متعددی از «روضة الشهدا» برای خلق آثار ادبی و هنری الهام گرفتند. امروزه برداشت عامه مردم از واقعه کربلا همچنان متأثر از این کتاب است.
«روضة الشهدا» با نثری مسجع و جذاب و با بهره‌گیری از عناصر داستانی نوشته شده است. این کتاب ۱۰ باب دارد که نخستین آن «در ابتلای جمعی از انبیاء» است. در باب دوم، کتاب به موضوع ظلم قبیله قریش به پیامبر اکرم (ص) وارد می‌شود و در باب سوم ماجرای رحلت پیامبر اکرم (ص) بازگو خواهد شد.
باب چهارم کتاب در احوال حضرت فاطمه (س) است و باب پنجم به زندگی حضرت علی (ع) از ولادت تا شهادت اختصاص دارد. باب ششم در بیان فضایل امام حسن (ع) و باب هفتم در مناقب امام حسین (ع) خواهد بود. در باب هشتم موضوع شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) و در باب نهم ماجرای ورود امام حسین (ع) به کربلا و نبرد با لشکر یزید را با تفصیل بیان می‌‌شود. باب پایانی این کتاب نیز شرحی است بر وقایع وارد شده بر اهل بیت (ع) پس از واقعه عاشورا.
همچنین، مخاطبان در سراسر دنیا از طریق وب سایت WWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه در جریان آخرین خبر‌های رادیو تهران قرار بگیریند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.
انتهای پیام
captcha