تعلقات دنیوی در اربعین معنا ندارد/ زیارت اربعین و تحقق مفاد آیه 35 مائده
کد خبر: 3927325
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
معاون حوزه خواهران:

تعلقات دنیوی در اربعین معنا ندارد/ زیارت اربعین و تحقق مفاد آیه 35 مائده

معاون فرهنگی ـ تبلیغی حوزه خواهران با بیان اینکه زیارت اربعین تحقق‌بخش مفاد آیه 35 سوره مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» است، گفت: در اربعین تنها چیزی که معنا دارد زائر است؛ پست و جایگاه و دارایی و مدرک تحصیلی معنا ندارد.

معصومه ظهیری، معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهرانبه گزارش ایکنا، معصومه ظهیری، معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران، امروز، 14 مهرماه، در نشست «در مسیر عاشقی» که به مناسبت اربعین در حوزه خواهران برگزار شد، گفت: رسالت و وظیفه زنان امروز، زندگی به سبک رباب، زینب و سیکنه خانم، دختر امام حسین(ع) است، این بانوان در جایی که حضورشان لازم بود میدان را به دست می‌گیرند و میدان‌داری می‌کنند و این حضور، در طول تاریخ زبانزد است.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) بار بر شتر می‌گذاشت و تحریم‌های شعب ابی طالب(ع) را دور می‌زد تا آذوقه به پیامبر(ص) و یاران ایشان برساند و از این طریق با دشمنان پیامبر(ص) جنگید؛ حضرت صدیقه(س) هم در جریان غصب امامت امام علی(ع) مدافع ولایت است و پیام می‌رساند و در جایی که حضور امام سجاد(ع) ممکن است منجر به اقدامات خطرناک از جمله تهدید قتل به آن وجود مقدس شود، زینب(س) نائبة الامام می‌شود؛ زینب فضای خالی را پر کرد و حضوری مقتدرانه داشت.

ظهیری اضافه کرد: زنان جزع، فزع، ضعف و ناتوانی از خود نشان ندادند و این مسئله برای حضرت معصومه(س) و سایر بانوان قهرمان تاریخ اسلام هم رخ داد؛ در زمینه‌سازی برای پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرم و امروز در حمایت از انقلاب امام مهدی(ع) هم حضور زنان مفید و مؤثر است و شاهد چنین رشادت‌ها و حضور مؤثر هستیم.

تربیت نسل در تنافی با حضور اجتماعی نیست

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران با بیان اینکه نقش زنان صرفاً به تربیت و ماندن در خانه، منحصر نیست گرچه این دو مقوله بسیار مورد توجه دین است، تأکید کرد: رسالت زنان، حضور پیام‌رسانی و ابلاغ است که حضرت زینب(س) به نحو احسن آن را انجام دادند؛ حضرت با بلاغت، فصاحت و مقاومت این پیام را جاودانه کردند و امروز هم زنان باید با همین روحیه پیام اسلام و انقلاب را به جهان برسانند.

وی افزود: زندگی زینبی به ما می‌آموزد که زن باید آگاه به زمان و بصیر باشد و موقعیت‌ها را درک کند. زینب عواطف را مدیریت و بر بحران‌ها غلبه کردند؛ امروز هم مجاهدت مادران شهدا و آزادگان و صبر ملت در برابر تحریم‌های شدید و تهاجم فرهنگی بار دیگر تورقی در زندگی زینب است که به ما یاد می‌دهد تا در همه عرصه‌ها به صورت مجاهدانه و با بصیرت و آگاهانه حضور داشته باشیم.

ظهیری با بیان اینکه بیش از 5 بار در اربعین حضور داشته و مسئولیت کارهای فرهنگی و تدارکاتی را داشته است، گفت: آشنایی با کاروان‌های غیرایرانی یکی از خاطرات خوب من است؛ در  جریان اربعین، پیام آیه 103 آل عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...» مفهوم می‌یابد و علقه به اهل بیت(ع) سبب این وحدت می‌شود؛ در اربعین «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا...» تحقق می‌‌یابد و معنا پیدا می‌کند؛ در اربعین همه به یکدیگر مساعدت می‌کنند و توقع مادی از هم ندارند و محبت می‌کنند.

تعلقات دنیوی در اربعین معنا ندارد

ظهیری افزود: در اربعین تنها چیزی که معنا دارد زائر است؛ پست، جایگاه، دارایی و مدرک تحصیلی معنا ندارد؛ زائر خوب بودن و عشق به امام دو مفهوم برجسته در اربعین است و این انس، الفت، مهربانی و مهرورزی، وحدت ایجاد می‌کند به همین دلیل دشمن به دنبال ایجاد تفرقه است در حالی که پیام اربعین، پیام صلح و مهر و مساوات و همدلی است.

معاون فرهنگی حوزه خواهران با بیان اینکه پیام ما جاماندگان اربعین این است که همدل و همراه زائران امسال هستیم، گفت: برنامه‌های اربعینی ما با جهت‌دهی دیگری در سال جاری هم ادامه دارد و توزیع ارزاق و جمع‌آوری بسته‌های بهداشتی و غذایی در دستور کار قرار دارد. به دفاتر حوزه خواهران در 28 استان اعلام کرد‌ه‌ایم که در چندمرحله، بسته‌های ارزاق و حتی آموزش‌های مهارتی کارآفرینی و ... به مناطق محروم ارائه شود.

وی با بیان اینکه برپایی مواکب حسینی تا روز شنیده شدن صدای «انا المهدی» خواهد بود و جمع نمی‌شود فقط شکل آن عوض می‌شود، تصریح کرد: امسال پیگیری رسم حسینی و زینبی بودن را عهد می‌بندیم ولو اینکه نتوانستیم در اربعین حضور فیزیکی داشته باشیم. همه کسانی که نذر برای موکب‌ها داشتند و برای کودکان عراقی، هدایا تهیه می‌کردند، امسال هم جهت‌دهی شده تا این خدمات ادامه یابد؛ ما هرسال تعداد زیادی ختم قرآن و ادعیه داشتیم و امسال هم برای دفع بلا، زیارت اربعین خواهیم داشت و ختم قرآن گروهی هم تداوم می‌یابد. 

زیارت اربعین تحقق معنای آیه 35 مائده

ظهیری افزود: در زیارتنامه‌ها می‌خوانیم که ائمه(ع) سلام و کلام ما را می‌شنوند و پاسخ می‌دهند؛ لذا زیارت اربعین که امسال در منازل قرائت می‌کنیم، نوعی تحقق آیه شریفه 35 مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» است؛ آیه ما را به مجاهدت جمعی و ابتغاء به اهل بیت(ع) توصیه فرموده است؛ زیرا توسل جمعی برکات را نصیب ما خواهد کرد.

ظهیری در پایان با بیان اینکه پیام دیگر آیه جهاد است، اظهار کرد: جهادگر کسی است که کار سخت انجام می‌دهد. سبک زندگی اهل بیت(ع) انتخابی است، ولی حفظ آن نیازمند استقامت و صبر است. حبیب، زمانی حبیب شد که در پیری هم در کربلا ماند. گاهی انسان باید چند دهه را پشت سر بگذارد تا عاقبت بخیر شود. برای اینکه جزء خواص و یاران و منتظران واقعی باشیم هم باید خود را خوب تربیت کنیم و هم مراقب اطرافیان و دیگران باشیم و جهادگرانه تلاش کنیم.

انتهای پیام
captcha