مخالفت مسلمانان انگلیس با تغییر مکان سفارت چین در لندن
کد خبر: 3927427
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

مخالفت مسلمانان انگلیس با تغییر مکان سفارت چین در لندن

تصمیم چین برای انتقال سفارت خود از غرب لندن به منطقه‌ای در شرق این شهر، با انتقاد مسلمانان و فعالان حقوق بشری مواجه شده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سیاست، ساختمان جدید سفارت چین در لندن قرار است در نزدیکی محله چینی‌های قرن نوزدهم (Chinatown) ساخته شود.

اما ساکنان محلی می‌گویند تا زمانی که پکن بدرفتاری خود با مسلمانان را در چین متوقف نکند از انتقال سفارتخانه این کشور به این محل استقبال نمی‌کنند.

«مو راغب» از ساکنان مسلمان و فعالان اجتماعی این منطقه می‌گوید:  من بسیار متحیرم که چرا جمهوری خلق چین مایل است سفارتخانه خود را در محله‌ای شامل پیروان ادیان و نژادهای مختلف بنا کند. جامعه مسلمانان در اینجا پایگاه وسیعی دارند.

وی افزود: جامعه مسلمانان بدون در نظر گرفتن اینکه متعلق به کدام قسمت از جهان هستند بسیار با یکدیگر مرتبطند. جوامع اسلامی همیشه بر اساس ارزش‌ها و ایمان مشترک، به یکدیگر احساس همبستگی دارند و این امر در مورد جامعه اویغور نیز همین گونه است.

«ربینه خان» یکی از اعضای شورای محلی است که در جلسه این شورا سعی کرد فوریت اقدام در این‌باره را تبیین کند. او کمپینی را به راه انداخته و از شورای شهر خواسته است تا نگرانی‌ها درباره رفتار چین با مسلمانان اویغور را به اطلاع «زی زیائومینگ» سفیر چین در انگلیس برساند.

خان می‌گوید: آنچه ما می‌خواهیم این است که این پیام را به چین بفرستیم که اگر می‌خواهند سفارت خود را به این محله بیاورند باید بدانند اینجا جایی است که ما به دفاع از حقوق بشر افتخار می‌کنیم.

10 میلیون مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ چین زندگی می‌کنند و گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد دولت این کشور حدود دو میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های مسلمان را در اردوگاه‌های استان سین‌کیانگ بازداشت کرده است.

فعالان اویغور و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند بسیاری از کسانی که در این کمپ‌ها در بازداشت به سر می‌برند، دارای مدارک تحصیلی بالا و صاحبان کسب و کارهای بزرگ هستند.

با این حال، حکومت چین از پذیرفتن ناظران بی‌طرف برای بررسی اوضاع سین‌کیانگ خودداری می‌کند.

انتهای پیام
captcha