زیارت اربعین؛ سفر فراموش نشدنی روزنامه‌نگار سریلانکایی
کد خبر: 3928308
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

زیارت اربعین؛ سفر فراموش نشدنی روزنامه‌نگار سریلانکایی

«طه مزمل»، روزنامه‌نگار سریلانکایی، در وبلاگ «تودو» به مناسبت اربعین حسینی مقاله‌ای را با عنوان «سفر کربلا، سفر فراموش‌ناشدنی زندگی‌ام» منتشر کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این مطلب آمده است اربعین به معنای چهل است، اما در میان مسلمانان شیعه جهان این روز به عنوان یادبود بزرگداشت شهادت حسین بن علی(ع)، نوه رسول‌الله(ص) است که در دهمین روز از ماه محرم کشته شد. امام حسین(ع) و هم‌رزمانش در سال 61 هجری قمری به وسیله یزید در نبرد کربلا کشته شدند. در میان مسلمانان رسم است که چهل روز پس از مرگ یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزانشان عزاداری می‌کنند. این دوره عزاداری چهل روزه برای حسین بن علی(ع) نیز در کربلا یعنی مکانی که امام حسین(ع) و یارانش در آنجا به شهادت رسیده‌اند، به پایان می‌رسد.

 مسلمانان از سراسر جهان به‌ویژه مسلمانان شیعه، هر ساله برای حضور در این مراسم به این مکان عزیمت می‌کنند. این بزرگترین گردهمایی دینی و مذهبی مردم در جهان است که افراد را از کشورهای مختلف به این سرزمین می‌آورد. آخرین‌بار تخمین زده شده که در طول ایام منتهی به روز اربعین در حدود بیست و پنج میلیون نفر میلیون نفر به اینجا آمده باشند. بزرگانی از اهل سنت و حتی رهبران مسیحی عراقی، به همراه مسلمانان شیعه در این مراسم شرکت می‌کنند.

من نیز به عنوان یک روزنامه‌نگار، این فرصت را داشتم که به این جمعیت بپیوندم، واقعاً این یک سفر شگفت‌انگیز بود و این 10 روز هرگز در زندگی‌ام فراموش نمی‌شوند. سه روز را در نجف مکانی که حضرت علی(ع) دفن شده است گذراندم. در این شهر و در این ایام به غیر از وقت نماز، همه سرگرم قرائت قرآن، دعا و عزاداری بودند. در مزار حضرت علی(ع) یک احساس معنوی فوق‌العاده‎ای انسان را مجذوب خود می‌کند. در نزدیکی حرم امام، قبرستانی به نام وادی السلام وجود دارد که بسیاری از افراد سرشناس و شخصیت‎های مسلمان را در خود جای داده است، گفته می‎شود این بزرگترین قبرستان در جهان و یکی از مکان‌های ضروری برای بازدید در این سفر است. مسجد کوفه نیز مکانی است که حضرت علی(ع) در حالی که نماز می‌خواند، با ضربت شمشیر در آنجا به شهادت رسید.

پس از سه روز اقامت رضایت‎بخش در نجف، سفر به کربلا آغاز شد، در این مسیر شما شاهد پیاده‌روی انسان‌هایی هستید که مانند رودخانه‌ای در حرکت هستند و در میان آنها از همه گروه‌های سنی و اجتماعی را مشاهده می‌کنید. در این مسیر هزاران چادر با تمام امکانات برای اقامت و استراحت وجود دارد، آب آشامیدنی تمیز، غذای بهداشتی، چای، قهوه ، نوشابه و انواع میوه‌ها به صورت رایگان در دسترس است. آنها التماس می‌کنند تا زائران از امکاناتشان استفاده کنند. همچنین مراکزی رایگان برای تعمیر اقلامی مانند کفش، کیف مسافرتی، تلفن همراه در طول سفر در دسترس خواهد بود. علاوه بر امکانات دولت عراق برای درمان و فوریت‌های پزشکی، صدها چادر پزشکی وجود دارد که از سوی داوطلبانی از سراسر جهان همچون ایران، پاکستان، ترکیه، لبنان، کویت و تایلند اداره می‌شوند.

در طول اقامت در کربلا می‌شود از مکان‌هایی مانند حرم امام حسین (ع)، حرم حضرت عباس برادر امام حسین(ع)، تل زینبیه، مزار پسران مسلم بن عقیل و موزه یادبود واقعه کربلا دیدن کنید.

برنامه بزرگداشت اربعین امام حسین(ع) و شهدای کربلا با حضور و تجمع میلیونی زائران در کربلا و خواندن زیارت اربعین و نماز خاتمه می‌یابد.

اربعین بزرگترین تجمع در جهان شناخته می‌شود و شگفت‌آور اینکه چگونه میلیون‌ها انسان می‌توانند در این مکان و این‌چنین دور هم جمع شوند.

انتهای پیام
captcha