مشخصه‌های پاسخ هوشمند به ترور شهید فخری‌زاده
کد خبر: 3939898
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
سیدافقهی بیان کرد:

مشخصه‌های پاسخ هوشمند به ترور شهید فخری‌زاده

کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر اینکه پاسخ ایران به جنایت ترور شهید فخری‌زاده باید هوشمند و دردناک باشد، گفت: پاسخ هوشمند به معنای هدف قرار دادن دشمن و اثر انگشت نگذاشتن است و این به خاطر تفاوت‌ ترور سردار سلیمانی با این ترور است؛ در ترور سردار سلیمانی ترامپ رسماً آن را برعهده گرفت و راهکار ایران پاسخ نظامی بود، اما ترور اخیر پاسخ امنیتی می‌طلبد.

سیدهادی سیدافقهی

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص نظرهای مختلف درباره نحوه انتقام از ترور شهید فخری‌زاده از سوی جمهوری اسلامی و ارائه طیف مختلف و متضادی از نظرات، از پاسخ منطقی و در زمان مد نظر نظام تا پاسخ سریع، قاطع و حتی نظرهایی همچون انهدام وسیع نیروهای نظامی دشمن برای خشکاندن ریشه ترور در کشور گفت: افرادی که نظرهایی مانند کشتار وسیع نیروهای نظامی دشمن را به مثابه یک اقدام قاطع مطرح می‌کنند، نفس‌شان از جای گرم بلند می‌شود. نویسندگان و تحلیلگران سیاسی تا حد زیادی از واقعیت‌های میدانی و معادلات امنیتی فاصله دارند. در حالی که رهبر معظم انقلاب در عین تأکید بر اقدام متقابل در برابر تهدیدها، بر پاسخ هوشمندانه و بر مبنای عقلانیت و به دور از احساسات زودگذر تأکید دارند.

تفاوت پاسخ به ترور شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده

وی افزود: در جریان شهادت سردار سلیمانی چون رنگ غالب در آن عملیات تروریستی، نظامی بود و ترامپ در برابر همه جهانیان اعلام کرد که این جنایت را انجام داده است، ایران هم بلافاصله پاسخ داد و آن را به طور صریح اعلام کرد. زیرا صحنه این درگیری نظامی بود نه امنیتی. در جریان ترور شهید فخری‌زاده یقین داریم که رژیم صهیونیستی این ترور را انجام داده، اما هنوز صهیونیست‌ها به طور رسمی مسئولیت آن را برعهده نگرفته‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: اگر اسرائیل رسماً می‌پذیرفت، جمهوری اسلامی ایران حق داشت، سرزمین‌های اشغالی را موشکباران کند. اکنون آنها با کنایه‌های غلیظ‌تر از تصریح‌ می‌گویند که این ترور را انجام داده‌اند، اما اگر ایران بخواهد حمله متقابل خود را به سخنان تلویحی و کنایه‌های مقامات این رژیم و مطالب رسانه‌های صهیونیستی و حتی اشاره نتانیاهو به تصویر و اسم شهید فخری‌زاده مستند کند، وجاهت قانونی، حقوقی و حتی سیاسی در فضای جهانی ندارد.

سیدافقهی اظهار کرد: پاسخ هوشمند به ترور شهید فخری‌زاده به معنی هدف قرار دادن دشمن و اثر انگشت نگذاشتن است، زیرا امنیتی بودن این مسئله ایجاب می‌کند که غیرمستقیم وارد شویم. برخی از شخصیت‌های موساد و حتی ژنرال‌های صهیونیستی از سوی ما مورد هدف قرار گرفتند، اما اعلام نکردیم، چون آنها هم اعلام نمی‌کنند و این از الزامات جنگ پنهان و نیمه‌پنهان است.

هوشمندی؛ مشخصه اصلی انتقام

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: به همین دلیل سردار سلامی، فرمانده کل سپاه، یک‌بار در پاسخ به سؤالی درباره چرایی پاسخ ندادن ایران به صهیونیست‌ها گفت که از اسرائیلی‌ها باید بپرسید ما پاسخ دادیم یا ندادیم و این همان معنای پاسخ هوشمند است. اینکه برخی توقع دارند و بیان می‌کنند که باید هزاران نفر از نیروهای نظامی را در پاسخ به این جنایات می‌کشتیم بدین معناست که وارد جنگ نظامی رسمی می‌شدیم. ورود به جنگ رسمی، نیازمند ادله قاطع و محکمه‌پسند و مقبول شورای امنیت و دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی است که اکنون آنها را در اختیار نداریم و فقط برای خودمان استدلال‌های اقناعی داریم که رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا و عربستان این کار را کرده‌اند. وقتی شهیدان علی‌محمدی، شهریاری و احمدی‌روشن را ترور کردند، عوامل ترورها دستگیر و محاکمه شدند و اعتراف کردند که در سرزمین‌های اشغالی آموزش دیده‌اند، ولیکن صهیونیست‌ها اعتراف به این کار نکردند. روزی که شهید فخری‌زاده ترور شد، نتانیاهو در جلسه هیئت دولت بیان کرد که این هفته فعالیت‌هایی داشته که نمی‌تواند از برخی آنها پرده‌برداری کند. آیا با استناد به این اظهارات می‌توان به طور رسمی حمله نظامی کرد؟ لذا باید ملتزم به رویکرد مقام معظم رهبری در این قضایا و پاسخ هوشمندانه و مدبرانه باشیم.

سیدافقهی درباره مختصات و ویژگی‌هایی پاسخ هوشمند به این ترور گفت: پاسخ هوشمند تلفیقی از چند روش و اقدام در زمان‌های مختلف با نتیجه‌گیری‌های متنوع است. یکی از این اقدامات، مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست که محکم‌ترین سیلی به صورت نتانیاهو  شمرده می‌شود. دلیل ترور شهید فخری‌زاده این بود که روند فعالیت هسته‌ای ایران به تأخیر بیفتد و دانشمندان هسته‌ای کشور مرعوب شوند. اما مصوبه اخیر مجلس عکس این اهداف را رقم زد و نه تنها دانشمندان هسته‌ای کشور استعفا ندادند و نترسیدند، بلکه سطح غنی‌سازی از چهار درصد به بیست درصد رسید و دو ماه فرصت دادیم که اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام عمل نکنند، ایران از پروتکل الحاقی خارج می‌شود و سطح فعالیت در راکتور اراک و فردو گسترش می‌‌یابد و اینها گام اول ایران است.

وی اضافه کرد: گام دوم، بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت حقوق بین‌الملل علیه رژیم صهیونیستی است. خوشبختانه ترور شهید فخری‌زاده مورد محکومیت جهانی قرار گرفت، چون او یک دانشمند بود و حتی در حوزه کشف واکسن کرونا فعالیت می‌کرد. دشمن فکر می‌کند با این ترور پروژه عظیمی را از کار انداخت، در حالی که چنین چیزی نیست. این شهید بزرگوار یکبار از ترور جان سالم به در برده و همواره منتظر شهادت بود و این اواخر در حال نظریه‌پردازی، تدریس و تقویت کادر علمی خود بود.

چگونگی عملی کردن انتقام

سیدافقهی اظهار کرد: حتماً عده‌ای بیان می‌‌کنند که این روش‌ها التیام‌بخش نیست و زخم دل ما را درمان نمی‌کند و کاملاً به حق است. اما آیا در صحنه میدانی حتماً لازم است که از ایران دشمن را هدف قرار دهیم؟ ما مجموعه‌ای را با عنوان محور مقاومت در اختیار داریم که از هر نقطه‌ای می‌تواند اسرائیل را بزند. کافی است چند موشک از یمن یا نقاط دیگر به سرزمین‌های اشغالی فرستاده یا به تأسیسات آب و برقشان حمله سایبری شود و هیچ‌کس هم نمی‌تواند بگوید ایران این کار را کرده است. همچنین می‌توان به اهداف خارج از خود سرزمین‌های اشغالی مانند شخصیت‌های بزرگ نظامی و امنیتی حمله کرد و این همان پاسخ هوشمند است که اثر انگشت باقی نمی‌گذارد.

این کارشناس مسائل منطقه یکی از ابزارهای پاسخ هوشمند را جنگ روانی دانست و گفت: الان در سرزمین‌های اشغالی آماده‌باش صددرصد است و هم سفارتخانه‌ها و تأسیسات اقتصادی و بازرگانی آنها در داخل و خارج در حالت آماده‌باش است و هم به شهروندانشان اعلام کرده‌اند که اکنون به امارات و بحرین سفر نکنند. در واقع رژیم صهیونیستی با این کار احمقانه‌ تمام شهروندانش را در بحرین و امارات در معرض تیر ایران قرار داد. حال اگر آنها بخواهند حماقتی مرتکب شوند و امر بر آنها مشتبه شود که پاسخ ندادن ایران به خاطر ترس است و بخواهد به ایران و تأسیسات هسته‌ای کشور حمله نظامی کند دیگر جای درنگ نیست و ایران عین‌الاسد دیگری را هدف می‌گیرد.

وی ادامه داد: فرضیه مطرح دیگر این است که وقتی جو بایدن چند بار بیان کرده بهتر است که ایران پاسخی به این ترور ندهد تا قضیه پیچیده‌تر نشود، آیا صلاح است ما صهیونیست‌ها را بزنیم؟ جو بایدن که حمله تروریستی ترامپ به سردار سلیمانی را تأیید کرد، در موضوع ترور شهید فخری‌زاده سکوت کرده و این نشان می‌دهد که انتظاری جدی از ایران دارد که بلافاصله پاسخ نظامی ندهد و به دام ترامپ و نتانیاهو نیفتد.

سیدافقهی یادآور شد: شاید در ایران و حداقل بین دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان این ایده مطرح است که پاسخ ایران فوری نباشد و به نظرشان پاسخ فوری قضایا را پیچیده‌تر می‌کند و بایدن به سمت کاهش تحریم‌ها حرکت نمی‌کند. زیرا به نظر می‌رسد برخلاف ترامپ که دست نتانیاهو را کاملا باز گذاشته است، بایدن بی‌انضباطی‌ها و حمایت‌های مطلق دوره ترامپ را از نتانیاهو تکرار نمی‌کند.

مصوبه مجلس و نگرانی غرب

سیدافقهی درباره تأثیرگذاری مصوبه اخیر مجلس به مثابه یک گام از گام‌های پاسخ هوشمندانه ایران گفت: وحشت و نگرانی غربی‌ها و صهیونیست‌ها از برنامه هسته‌ای ایران، دستیابی به بمب اتم است و معتقدند برجام جلوی این اقدام ایران را گرفت. لذا این مصوبه ایران را به نقطه قبل از برجام برمی‌گرداند.

وی افزود: عده‌ای با انتقاد به این مصوبه بیان می‌کنند که این کار به معنای خروج عملی ایران از برجام است. مگر آنها به طور عملی از برجام خارج نشدند؟ ما هم این کار را می‌کنیم و به طور رسمی اعلام نمی‌کنیم، همانطور که آنها، به جز آمریکا، خروج خود را از برجام به طور رسمی اعلام نکرده‌اند. در برجام بند مقابله به مثل در صورت انجام ندادن تعهدات طرف‌های مقابل وجود دارد. آمریکایی‌ها رسماً از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها هم به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند. اکنون فقط برجام روی کاغذ وجود دارد که در مرگ مغزی به سر می‌برد. پس ما به لحاظ حقوقی و سیاسی می‌توانیم اقدامی متقابل و هم‌سطح طرف‌های مقابل انجام دهیم. لذا اقدام مجلس شورای اسلامی، انقلابی و قانونی است که قطعاً صهیونیست‌ها و غربی‌ها را به چالش می‌کشد.

اروپایی‌ها در حال آشکار کردن نیات واقعی خود هستند 

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: امروز البته اروپایی‌ها در حال رسوا کردن خود هستند و حرف دل خود را که از قبل می‌دانستیم آشکارا بیان می‌کنند. رهبر معظم انقلاب چندین بار فرموده بودند که هسته‌ای بهانه است و اگر آن را هم بدهیم بعد سراغ موشکی، نفوذ منطقه‌ای و حقوق بشر می‌آیند و این حرفی است که بایدن و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، این روزها به طور صریح مطرح کرده‌اند و این نشان می‌دهد که آینده‌نگری و پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب صحیح بوده است.

سیدافقهی اضافه کرد: تازه همه اینها را هم که به آنها واگذار کنیم به سراغ ولایت فقیه و حضور دین در سیاست می‌آیند و می‌خواهند که این مؤلفه‌ها را از ساختار قدرت حذف کنیم. به عبارتی غربی‌ها به دنبال همان سناریویی در ایران هستند که علیه صدام به کار بردند و او را کاملاً خلع سلاح کردند که قطعاً در ایران به نتیجه نمی‌رسند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای در داخل مرعوب هستند و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند ترسوها نباید صحبت از عقلانیت کنند. ما در عین هوشمندی به هیچ وجه نباید ترس از خود نشان دهیم و هرچه بیشتر احتیاط کنیم، بیشتر ضربه می‌خوریم. اکنون مجلس این قانون را به دولت ابلاغ کرده و اگر اروپایی‌ها و آمریکا در فرصت دوماهه مجلس به تعهدات خود عمل نکنند، ایران غنی‌سازی بیست درصد و خروج از پروتکل الحاقی را عملی می‌کند.

انتهای پیام
captcha