صحیح‌خوانی آیات قرآن را فدای صوت و لحن نکنیم
کد خبر: 3946453
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱

صحیح‌خوانی آیات قرآن را فدای صوت و لحن نکنیم

محمدجواد پناهی با تأکید بر اینکه در تلاوت قرآن اصل بر صحیح‌خوانی کلمات و آیات است، گفت: گرایش بیشتر قاریان به صوت و لحن چند سالی است که رایج شده است. در صورتی که نباید تلفظ صحیح کلمات فدای صوت و لحن شود.

محمدجواد پناهی

به گزارش ایکنا از خوزستان، محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته ۱۹ دی‌ماه ازطریق فضای مجازی اینستاگرام پخش شد، درباره علم تجوید گفت: تجوید در لغت به معنای نیکو ادا کردن و حُسن بخشیدن است. قواعد علم تجوید باعث می‌شود الفاظ و کلمات الهی صحیح تلاوت شوند. همچنین تجوید در معنای اصطلاحی به ادای حرف از مخرج خودش اشاره دارد. 

وی افزود: تجوید دارای دو بخش تئوری و نظری است که تجوید نظری به سه مبحث تقسیم می‌شود؛ در تجوید نظری فرد می‌آموزد که حروف عربی را چگونه تلفظ کند. اگر تلفظ حروف به نحو احسن انجام شود باعث می‌شود کلمات به خوبی تلفظ شوند و خللی در معنای کلمات قرآنی ایجاد نخواهد شد. 

پناهی ادامه داد: مرحله دوم از تجوید نظری «اعطای حق» است که همان صفات حروف را شامل می‌شود؛ در این مرحله قاری باید صفاتی که بر حروف عارض می‌شود را بیاموزد تا حروف کامل‌تر ادا شوند. مرحله سوم تجوید نظری که «مستحق» حرف نام دارد شامل صفاتی همچون ادغام، تفخیم و... می‌شود.


بیشتر بخوانید:

قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: تجوید تئوری را نمی‌توان فقط گوش داد و حتماً باید با عمل همراه باشد. حتماً باید در محضر یک استاد، محل صحیح ادای حروف آموخته شود و بعد از آنکه فرد، ادای صحیح حروف را به صورت دهان به دهان و چهره به چهره از استاد آموخت باید در عمل آیات و کلمات را بخواند تا دستگاه تکلم او به خوبی یاد بگیرد کلمات را درست تلفظ کند. 

وی با تأکید بر آموختن صحیح تجوید، تصریح کرد: چند سالی است که این عارضه در بچه‌های قرآنی ایجاد شده که اصل را رها کرده و بر روی فروعات قرآن کار می‌کنند. اصل این است که الفاظ را درست و به خوبی بخوانیم اما چند سالی است که فروعاتی همچون صوت و لحن نسبت به صحیح‌خوانی محور اصلی شده است. در صورتی که اصل بر درست و صحیح خواندن قرآن کریم است. تلفظ صحیح کلمات و آیات قرآن کریم را فدای صوت و لحن نکنیم که بسیار محل اشکال است.

قاری قرآن گفت: قاریان حتماً باید ریزه‌کاری‌های علم تجوید را به صورت چهره به چهره از استاد بیاموزند. اهمیت تجوید در این است که بالاترین نمره در مسابقات قرآن مربوط به تجوید است. پس اگر کسی می‌خواهد در مسابقات هم به جایی برسد باید از تجوید قوی برخوردار باشد.

پناهی اضافه کرد: برخی به من مراجعه می‌کنند که آیات را صحیح تلاوت نمی‌کنند اما از دستگاه‌ها و مقامات سؤالاتی می‌پرسند که بسیار برای من جالب است. هیچ‌کس با صوت و لحن مخالف نیست، بلکه یکی از راه‌های جذب افراد به شنیدن قرآن همین صوت و لحن‌های زیبا هستند اما قاریان نباید از اصل غافل شوند. حتماً قاریان باید تجوید را قوی کنند و بعد به صوت و لحن و نغمات بپردازند. 

این قاری قرآن همچنین بر آموختن مفاهیم و معارف قرآن هم تأکید کرد و گفت: قاریان از تدبر در معارف و مفاهیم قرآن غافل نشوند چراکه اگر مفاهیم در کنار تجوید و صوت و لحن بیاید بر شنوندگان و خودِ قاری تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha