خدشه در اجماع داخلی پیرامون سیاست قطعی رهبری؛ هدف آمریکا از نمایش بی‌تفاوتی به برجام
کد خبر: 3953876
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
حمیدرضا ترقی مطرح کرد:

خدشه در اجماع داخلی پیرامون سیاست قطعی رهبری؛ هدف آمریکا از نمایش بی‌تفاوتی به برجام

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اعلام چندباره سیاست قطعی برجامی ایران از سوی رهبر معظم انقلاب در جهت روشن کردن تکلیف مسئولان داخلی و همینطور اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست، گفت: بخشی از اهداف نمایش نوعی بی‌تفاوتی به برجام از سوی بایدن و اعلام موضع تکراری برداشتن گام اول بازگشت به تعهدات از سوی ایران توسط برخی مقامات آمریکایی، برای ایجاد نوعی دوگانگی مواضع در مسئولان و عقب‌نشینی آن‌ها از این موضع قطعی است.

حمیدرضا ترقی

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکز حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تکرار مجدد سیاست قطعی ایران درباره برجام از سوی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 19 بهمن و تلاش متقابل آمریکایی‌ها برای معرفی ایران به عنوان طرفی که باید قدم اول بازگشت به تعهدات را بردارد، گفت: علت قطعی و نهایی‌کردن سیاست برجامی ایران از سوی رهبر معظم انقلاب و تأکید چندباره بر آن این است که با تغییر دولت در آمریکا و نقطه نظرات جدید مسئولان دولت بایدن درخصوص برجام و ایران، تکلیف مسئولان سیاست خارجی کشور و دولت کاملاً روشن باشد و مطابق با این ریل‌گذاری جدید حرکت کنند و تصمیمی نگیرند که دوباره موجب تحمیل خسارات دیگری بر کشور شود.

وی افزود: لذا مسئولان کشور در همه قوا بر روی این سیاست اجماع و توافق قطعی پیدا کرده‌اند و رهبری نیز با بیان صریح آن تکلیف آمریکا و اروپا را هم مشخص کرده‌اند و اگر آنها واقعاً به تعهدات خود عمل کردند آنگاه می‌توانند سخن از انجام تعهدات از سوی ایران بزنند در غیر این صورت هیچ انتظاری از ایران نباید داشته باشند که به پایبندی خود به تعهدات برجامی ادامه دهد.

اجماع داخلی بر روی سیاست قطعی برجامی

ترقی اظهار کرد: تصمیم بعدی جمهوری اسلامی ایران نیز این است که اگر آنها تحریم‌ها را لغو نکردند از 3 اسفند برجام را به نوعی پایان‌یافته تلقی کند و سطح بازرسی‌ها از تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای را به شدت کاهش دهد تا غربی‌ها تصور نکنند همچنان می‌توانند با فضاسازی روانی و رسانه‌ای، ایران را وادار به برداشتن گام اول کرده و آمریکا از طرف مقصر در برجام مبرا شود. 

ترقی درباره دلایل اعمال نوعی بی‌توجهی و بی‌تفاوتی نسبت به مسئله برجام از سوی دولت جدید آمریکا و اهداف این رفتار گفت: آمریکایی‌ها تاکنون از روش‌های گوناگونی برای تحمیل خواسته‌های خودشان به ایران استفاده کردند تا جمهوری اسلامی نتواند اهداف خود از برجام را محقق کند که از جمله آن‌ها تقسیم کار در قالب پلیس خوب و بد بین خودشان و اروپایی‌ها، نفوذ در سطوح تصمیم‌گیری کشور، ایجاد تفرقه و تشتت در بین مسئولان و ایجاد اشتباه محاسباتی در برخی مسئولان و ... است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه بیان کرد: در کنار این مسائل آنها از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل متحد برای وادار کردن ایران به پذیرش مکانیسم ماشه استفاده کردند اما با وجود استفاده از این روش‌ها موفقیت چندانی به دست نیاوردند و علت آن هم درایت مقام معظم رهبری و جلوگیری از منحرف‌شدن برخی مسئولان در تصمیم‌گیری بود. اگر دوراندیشی و قاطعیت رهبر معظم انقلاب در مسئله هسته‌ای و برجام نبود معلوم نبود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چه بلایی بر سر ایران می‌آوردند.

سیاست نرم دموکرات‌ها برای بر هم زدن وحدت ملی

وی ادامه داد: در دوران ترامپ روش‌های نرم مقابله با ایران کمتر مورد استفاده قرار گرفت و مقابله با ایران بیشتر مبتنی بر روش‌های سخت و اعمال تحریم‌های یکجانبه و زورگویی آشکار بود. اما روش دموکرات‌ها در مقابله با ایران در کنار تداوم تحریم‌های اقتصادی، بیشتر بر عملیات روانی و رسانه‌ای، فشارهای سیاسی و پررنگ‌کردن مسائل حقوق بشری و حمایت از مواضع مخالفان داخلی متکی است تا انسجام، اجماع داخلی و وحدت ملی شکل گرفته پیرامون مسئله برجام را خدشه‌دار کنند.

ترقی تصریح کرد: لذا بخشی از اهداف نمایش نوعی بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به موضع برجام از سوی بایدن و اعلام این موضع تکراری از سوی سایر مقامات دولت بایدن که ایران باید گام اول بازگشت به تعهدات را بردارد، برای ایجاد نوعی دوگانگی مواضع در مسئولان و عقب‌نشینی آنها از موضع قطعی اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب است تا دوباره برجام به یک چالش داخلی تبدیل شده و آنها بتوانند مسیر حرکت به سمت برجام‌های دو و سه را تسهیل کنند.

اقدامات غرب برای دوگانه سازی‌‌های جعلی در انتخابات 1400

ترقی درباره احتمال برخی اقدامات از سوی طرف‌های خارجی برای شکل دادن به دوقطبی‌های کاذب در انتخابات بر محور «مذاکره ـ مقاومت» و انحراف اذهان عمومی از توجه به مسئله اقتصاد و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این رابطه گفت: به طور قطع و یقین غربی‌ها از روی کار‌آمدن یک دولت انقلابی و تابع سیاست‌های کلان نظام و رهبری به شدت نگران هستند و همه ظرفیت‌های رسانه‌ای، سیاسی و امنیتی خود را به کار می‌گیرند تا چنین دولتی در جمهوری اسلامی شکل نگیرد و روی کار نیاید.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: طبیعی است که باید آماده فتنه‌انگیزی‌ها، طرح دوقطبی‌های جعلی و مصنوعی و حتی گشایش‌های‌ اقتصادی موقت در کشور از سوی آمریکا و اروپا برای فریب افکار عمومی جامعه بود تا بدین وسیله زمینه روی کار آمدن کسانی فراهم شود که علاقه‌مند به تقویت روابط باغرب هستند و نگاه‌شان نه به داخل بلکه به خارج از جمله اروپا و آمریکاست.

ترقی در پایان یادآور شد: اقدام اخیر رهبر معظم انقلاب در ارسال پیام به ولادیمیر پوتین این پیام را به غربی‌ها داد که ایران گرایش به شرق را در سیاست‌های اقتصادی، منطقه‌ای، نظامی و امنیتی در دستور کار جدی خود دارد و تمایل و علاقه چندانی برای رابطه با غرب به ویژه در وضعیت فعلی کشور و همچنین در دولت آینده وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha