تعیین امنای موقوفات؛ راهكارهای برای ارتقای بهره‌وری / فعالیت بیش از 600 امین در كشور
کد خبر: 3954266
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷

تعیین امنای موقوفات؛ راهكارهای برای ارتقای بهره‌وری / فعالیت بیش از 600 امین در كشور

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، تعیین هیئت امنا برای موقوفات را راهكارهای برای احیا و ارتقای بهره‌وری موقوفات دانست و گفت: تعيين امنای موقوفات با هدف ارتقای بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، محمدعلی رمضانی، مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز، 27 بهمن در حاشیه نشست تخصصی با رؤسای ادارات اوقاف و امور خیریه استان فارس كه در شیراز به تبیین اهداف تعیین هیئت امنا برای موقوفات پرداخت و گفت: سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر این نكته تصدیق می‌كند كه اداره امور موقوفات باید به‌صورت برون‌سپاری و مردمی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام شود.

وی با بیان اینكه تعیین امین برای موقوفات در ماده 5 قانون تشكیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه پیش‌بینی شده است، افزود: این كار با هدف ارتقای بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام می‌شود ضمن اینكه ساختارهای قانونی هم اجازه توسعه تشكیلات و به‌كارگیری نیروی بیشتر را نمی‌دهد.

رمضانی در عین حال این نكته را یادآور شد: برای تمام موقوفات متصرفی باید در قالب بلوک‌بندی و تقسیم بندی‌هایی که انجام می‌شود امین یا هیئت امنا منصوب شود که امور مربوط به موقوفات را پیگیری و انجام دهند. در حقیقت اقدامات اجرایی، کارشناسی و میدانی موقوفات توسط این امنا انجام می‌شود و ادارات اجرایی نقش بالاتر و یک نقشه کارشناسی، هادی و نظارتی خواهند داشت.

وی با بیان اینكه انتخاب امنا برای موقوفات احیا و ارتقا و بهره‌وری موقوفات بیش از گذشته انجام می‌شود، گفت: هم‌اكنون بیش از 600 نفر در كل كشور امین یا عضو هیئا امنا موقوفات متصرفی هستند كه این تعداد در استان فارس به 26 نفر می‌رسد و برای آنان حكم امین موقوفات صادر شده است.

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، بلوك‌بندی موقوفات را ذیل هر اداره اوقاف نقطه عطفی در تعیین امین یا هیئت امنای موقوفات برشمرد و گفت: به‌زودی مجموعه‌ای از موقوفات و رقبات که ترکیبی از موقوفات درآمددار و فاقد درآمد هستند به هیئت امنای موقوفات واگذار می‌شود.

رمضانی در ادامه برخی از وظایف امین یا امنای موقوفات را برشمرد و گفت: این افراد باید یک برنامه عملیاتی در راستای احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم درآمد موقوفات ارائه کنند ضمن اینکه حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از دیگر وظایف امین است که افراد معرفی شده باید برای احیا، عمران و آبادانی موقوفات برنامه ریزی داشته باشند.

به گفته وی، تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات، جلب سرمایه گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه و پیگیری صدور مفاصا حساب از دیگر وظایف امین موقوفات است.

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور همچنین گفت: امین یا هیئت امنای موقوفات اجازه اجرای نیت موقوفات را نیز ندارند و البته اجرای نیت موقوفات، بر عهده ادارات اوقاف است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینكه امنای موقوفات باید ذیل ادارات اجرایی و زیر نظر ادارات فعالیت کنند و معرفی امین یا هیئت امنا برای موقوفات در گام اول توسط ادارات اجرایی اوقاف سراسر کشور صورت می‌گیرد، به بیان شیوه تعیین هیئت امنای موقوفات پرداخت و افزود: ادارات اجرایی از افراد امین و مورد وثوق همان محل که توانایی و صلاحیت‌های لازم را برای انجام امور داشته باشند افرادی را شناسایی و به کارگروه استان معرفی می‌کند پس از بررسی توسط کارگروه استانی و اخذ مجوزهای لازم حراستی و حفاظتی از مراجع ذیصلاح صدور مجوز توسط کمیته راهبردی مرکز صادر می‌شود و پس از آن احکام توسط مدیر کل اوقاف استان‌ها صادر و ابلاغ می‌شود که این احکام در مرحله نخست یک‌ساله است.

انتهای پیام
captcha