لزوم حمایت سازمان جهانی بهداشت از ایران در مورد واکسن کرونا
کد خبر: 3954742
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵

لزوم حمایت سازمان جهانی بهداشت از ایران در مورد واکسن کرونا

وزیر بهداشت در گفت‌وگوی مشترک با مدیرکل منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، خواستار استمرار حمایت‌های این سازمان و فشار بر تحریم‌کنندگان برای گشایش در ارسال واکسن کرونا قبل از آماده شدن واکسن داخلی کرونا شد.

لزوم حمایت سازمان جهانی بهداشت از ایران در مورد واکسن کرونابه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی در گفت‌وگوی زنده پس از نشست با سعید المنظری، مدیرکل منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت برای شفاف‌سازی آمار‌های کرونا در منطقه کمک کند تا صحت آمار‌های جمهوری اسلامی ایران با راستی‌آزمایی آمار‌های کرونا در منطقه، بر همه مشخص شود، گفت: نزدیک به یک سال از گزارش اولین موارد کووید ۱۹ در ایران می‌گذرد و حداقل یک ماه قبل از آن و زمانی که ویروس در ووهان چین اعلام شد، خود را برای مدیریت این بیماری آماده کرده بودیم.

وی ادامه داد: مدیریت بیماری کووید ۱۹ در جمهوری اسلامی ایران با وجود فشار‌های سنگین ناشی از تحریم‌های ظالمانه، یکی از مدیریت‌های موثر در منطقه بود.

نمکی ادامه داد: تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا و حمایت‌های مقام معظم رهبری، رییس جمهوری به عنوان مدیرکل ستاد ملی کرونا و اعضای دولت و بقیه دستگاه‌ها در قوه مقننه و قوه قضاییه و سازمان‌های مردم‌نهاد و نیرو‌های مسلح و سازمان بسیج و هلال احمر و کمک‌های مردم در مدیریت بیماری برای مسئولان بین‌المللی بسیار اهمیت داشت.

نمکی گفت: با وجود گستردگی ایران و مرز‌های فراوان و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، می‌توانیم ادعا کنیم که هیچ بیماری در هیچ استانی بدون دریافت خدمات درمانی نماند. حتی توانستیم اتباع کشور‌های دیگر را نیز که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده بودند به طور رایگان در بیمارستان‌ها پذیرا باشیم.
 
وزیر بهداشت افزود: توانستیم همه تجهیزات و دارو‌های مورد نیاز را با فشار سنگین تحریم‌ها تهیه کنیم و حتی بعد از مدت کوتاهی به عنوان صادر کننده این اقلام به حساب بیاییم.
 
وی بیان کرد: در زمینه واکسن کرونا همان طور که قبلا به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم، گام‌های بسیار موثری برداشتیم. در ماه‌های آینده به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات با نظر سازمان جهانی بهداشت عمل خواهیم کرد.
 
وزیر بهداشت یادآور شد: از دکتر المنظری خواهش کردیم که ضمن استمرار حمایت‌ها از جمهوری اسلامی ایران و فشار بر کسانی که بر ما تحریم اعمال کرده‌اند، برای گشایش ورود واکسن کرونا از منابع مطمئن تا قبل از تولید داخل به ما کمک کنند.

احمد المنظری، مدیرکل منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز در این گفتگو اظهار کرد: این سومین سفری است که به وطن دوم خودم یعنی ایران دارم و هدفم از این سفر، ادامه رایزنی‌ها و گفتگو‌ها با مقامات بهداشتی درمانی ایران است و اینکه از نزدیک ببینم که ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و چگونه با چالش‌های ناشی از کرونا که همه دنیا را دربرگرفته، روبرو می‌شود.

المنظری افزود: امروز به صورت مستقیم از تیم‌ها، ایستگاه‌ها و مراکز بهداشتی ایران بازدید کردم و دیدم که این تیم‌ها چقدر فعالیت دارند تا خدمات بهداشتی به همه ارائه شود به شکلی که هیچ کس از ارائه خدمت، محروم نماند.

وی افزود: در چارچوب استراتژی جامع و راهبردی که ایران برای مقابله با کووید ۱۹ دارد، از یکی از ایستگاه‌های سلامت بازدید کردم و دیدم که نیرو‌ها و اعضای داوطلب چقدر اختیارات دارند و به آن‌ها قدرت زیادی داده شده که بتوانند تعامل داشته باشند و به اجرای هرچه بهتر راهبرد کلان سلامت کشور کمک کنند.

مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بیان کرد: امروز در گزارش‌هایی که همکاران و معاونین وزارت بهداشت ایران داشتند، متوجه شدم که ایران چه راهبرد‌های کلانی را تدوین کرده که نشان می‌دهد که وزارت بهداشت ایران علاوه بر موفق بودن در ارائه خدمات مربوط به بیماری کووید ۱۹، موفق شده است خدمات اساسی و بهداشتی دیگر را به دیگر بیماران ارائه دهد و این انعکاس راهبرد‌هایی بود که ایران تدوین و اجرایی کرده بود.

المنظری یادآور شد: متوجه شدم که وزارت بهداشت چه اقداماتی انجام می‌دهد که نیرو‌های تخصصی، کارکنان بهداشتی و نیرو‌هایی که در خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ هستند، نیاز‌های شان تأمین شود و وزارت بهداشت ایران تعداد نیرو‌ها و تخت‌های بیمارستانی را در این شرایط افزایش داده و اقلام محافظتی و تجهیزات مورد نیاز را خیلی سریع فراهم کرده تا این اطمینان خاطر حاصل شود که خطری متوجه هیچ کس نیست و از فرآیند خدمت‌رسانی عقب نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات منحصر بفرد ایران، ایجاد خانه‌های بهداشت سیار برای عشایر کوچ‌رو است و این کار، به صورت سراسری در ایران انجام شده و این تجربه ایران، موفق و منحصر بفرد است تا این تضمین ایجاد شود که همه افراد جامعه در هر شرایطی که هستند، از خدمات بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.
 
مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری‌های بسیار خوبی دارد و در زمینه انجام پژوهش و انتشار نتایج آنها، فعالانه عمل می‌کند. ایران در حوزه تحقیقات، یکی از کشور‌های برجسته منطقه است و از این ظرفیت برای تولید اقلام پزشکی و محافظتی و همچنین تولید واکسن استفاده می‌کند.

المنظری افزود: تلاش ما این است که تجربیات موفق ایران، صرفاً منحصر به ایران نماند و بتواند این اقلام و واکسن‌ها را صادر کند تا به جای اینکه یک تجربه موفق ملی باشد، تبدیل به تجربه موفق منطقه‌ای شود. در ایران، دولت و بخش‌های مختلف جامعه در زمینه مقابله مشترک با بیماری کووید ۱۹، متعهد هستند و با همدیگر، همکاری همه‌جانبه و نزدیک دارند.

وی تأکید کرد: از وزیر بهداشت ایران و همکارانش که این فرصت را به بنده دادند و با ما همکاری کردند، تشکر می‌کنم. تضمین می‌دهم که سازمان جهانی بهداشت، چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌المللی حمایت خود را از ایران ادامه خواهد داد و این فرصت را داریم که از تجربیات موفق ایران نه در سطح منطقه، بلکه فراتر از منطقه از طریق گروه‌های فنی و یا گروه‌های فنی، استفاده کنیم. ایران اولین کشوری بود که هیئت فنی سازمان جهانی بهداشت را پذیرفت و تجاربی که این هیئت از شرایط ایران در مقابله با کرونا به دست آورد، در اختیار سایر کشور‌ها به اشتراک گذاشته شد و امیدواریم که تجربیات موفق ایران باز هم با سایر کشورها، به اشتراک گذاشته شود.
انتهای پیام
captcha