ظهور منجی هسته مرکزی باور در همه ادیان است / لزوم گفت‌وگوی مشترک
کد خبر: 3961394
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
ریچاردسون:

ظهور منجی هسته مرکزی باور در همه ادیان است / لزوم گفت‌وگوی مشترک

استاد مطالعات ادیان ابراهیمی در آمریکا گفت: یکی از مسائل مهم در مورد منجی‌گرایی در ادیان، همپوشانی زیاد آنها با همدیگر براساس کتب یهودی، مسیحی و اسلام یعنی تورات و انجیل و قرآن است؛ تحقق ظهور منجی در هسته مرکزی این ادیان قرار گرفته است.

ریچاردسون

به گزارش ایکنا؛ نوبت عصر همایش مجازی «اندیشه منجی‌گرایی» هفتم فروردین‌ماه با سخنرانی مهدیه پاکروان، پژوهشگر مطالعات اسلامی، مجتبی لشکر بلوکی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، یونس حمامی لاله‌زار، رهبر کلیمیان ایران، مژگان آهنگر، پژوهشگر مطالعات اسلامی، مهدی نساجی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علم و دین در دانشگاه کلیسای مسیح کانتربری، کرت ریچاردسون، استاد مطالعات ادیان ابراهیمی در آمریکا و غلامحسین دینانی، استاد دانشگاه تهران برگزار شد.

کرت آندرس ریچاردسون در این همایش گفت: در آمریکا موفق شدم که مؤسسه الهیات تطبیقی را تأسیس کنم و دوست دارم با کسانی که در این زمینه‌ها فعالیت دارند، مرتبط باشم. ما باید با هم راجع به مسائل سیاسی، دینی و ... به آنچه که باور داریم صحبت کنیم؛ باید مستقیماً با هم حرف بزنیم و فرهنگ‌های مختلف یهودی، مسیحی و ... خود را به یکدیگر بشناسانیم. 

وی با بیان اینکه ما باید اتاق فکر در همه رشته‌ها اعم از مهندسی، حقوق و ... داشته باشم، افزود: ما باید بتوانیم با همه صاحبان علم و عموم در مورد مسائل ادیان سخن بگوییم، به عنوان کسانی که مؤمن به دین هستند و در پرتو آن صلح را در جهان توسعه دهیم و این کار کاملاً فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها هم ندارد. 

ریچاردسون اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در مورد منجی‌گرایی در ادیان، هم‌پوشانی زیاد آنها با همدیگر براساس کتب یهودی، مسیحی و اسلام یعنی تورات و انجیل و قرآن است؛  تحقق ظهور منجی در هسته مرکزی این ادیان است. در کل جهان و آفرینش، این پیشگویی را به صورت متداوم گفته‌اند که قرار است عدالت و حقانیت و خوبی و رحمت الهی در آخرالزمان ایجاد شود.

وی افزود: درک اینکه خداوند چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد، برای ما سخت است؛ قرآن فصل الخطاب در اسلام است و کتب قبل از خود را تصدیق کرده است، خداوند در سوره دهم قرآن، مستقیماً به پیامبرش فرموده است که اگر شک داری نسبت به چیزی که به تو الهام شده، به یهودیان و مسیحیان مؤمن دوره خود رجوع کن و آنها خواهند گفت وحی به تو درست است. امروز هم ما به گفت‌و‌گو با هم نیاز داریم.

استاد مطالعات ادیان در دانشگاه‌های آمریکا با بیان اینکه تورات، انجیل و قرآن همراه هم هستند، اظهار کرد: زمانی که ما به مشترکات ادیان فکر می‌کنیم، این سه دین تحقق منجی را قبول دارند و به عنوان هدف آینده مسیح میانجی‌گری کرده و باعث نجات انسان‌ها خواهد شد. کسانی که به عنوان احیاگر خواهند آمد، نباید حواس ما را پرت کنند، بلکه باید بدانیم که همه یک رستاخیز مشترک داریم و خواهیم مرد و باز برانگیخته خواهیم شد و کل بشریت با حاکمیت الهی خاتمه می‌یابد، بنابراین مهم نیست چه اسمی به آن بدهیم، بلکه مهم رخدادن کمال الهی و تحقق وعده و عهد خدا با بشر است.

ریچاردسون اضافه کرد: یهودیان وقتی از آمدن عیسی خبردار شدند، برایشان مهم بود بدانند مادر عیسی کیست و قرآن صراحتاً درباره مادر عیسی یعنی حضرت مریم سخن گفته است؛ قرآن نمی‌خواهد بگوید محمد نیامده دین جدیدی بیاورد، بلکه آمده تا ادیان گذشته را تکمیل کند، پیامبر آمده تا مسیحیت و مبالغه‌های رخ داده را اصلاح کند، لذا قرآن فرموده مسیح بنده خداست و نه خدا. بالاترین نقش مسیح بندگی است و نباید کسی بالاتر از سخن قرآن، حرفی بزند.

وی اضافه کرد: همزمان که ما از  پیروان قرآن می‌خواهیم مهدویت را دنبال کنند، بدانند که مهدی جدا از مسیح نیست، اگر مسیحیان به معبد یهودیان بروند، تنبیه می‌شوند و این بدبینی میان پیروان ادیان وجود دارد که باید آن را برطرف کنیم و باید با امید و ایمان و عشق به مشترکات بیندیشیم. ما در سخنان خود نباید اغراق و زیاده‌روی کرده و مدعی برتری و داشتن دانش بیشتر نسبت به منجی باشیم و این ادعا اگر بخواهد در قرون متمادی تداوم یابد، مایه گرفتاری خواهد شد.

ریچاردسون تصریح کرد: زمان‌بندی خداوند باعث ظهور منجی خواهد شد؛ هیچ کدام از متون اسلام، مسیحیت و یهودیت نمی‌تواند مشخص کند که چه زمانی ظهور رخ می‌دهد؟ حتی خود حضرت رسول هم نمی‌دانستند که این ماجرا چه زمانی رخ می‌دهد؛ ما در زمان حال هستیم و آینده چیزی است که اتفاق نیفتاده است؛ ما دوست داریم که مهدی ظهور کند و پیروان ادیان دیگر هم منتظر ظهور منجی هستند، ظهور حضرت به تأخیر افتاده است و صبر مقوله مهمی است که در ادیان مختلف بر آن تأکید می‌شود.

وی افزود: در انجیل آیه‌ای وجود دارد که حضرت مسیح با یارانشان سخن می‌گفتند و از ایشان سؤال شد که آیا ما را از دیگران بیشتر دوست دارید؟ حضرت مسیح اصلاً دوست ندارد در مورد این مسئله سخن بگوید. مسیح می‌گوید تصمیم نمی‌گیرم که چه کسی در چپ و راست من می‌نشیند؛ این انتخاب با خداست و ممکن است این جایگاه، جایگاه مهدی باشد.

انتهای پیام
captcha