اعتراض مسلمانان کبک به حکم اجرای قانون ضدحجاب
کد خبر: 3966267
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳

اعتراض مسلمانان کبک به حکم اجرای قانون ضدحجاب

اعتراض مسلمانان در استان کبک کانادا به حکمی دادگاهی که به کارمندان دولت اجازه داشتن نمادهای مذهبی مانند حجاب را نمی‌دهد، موجب شد که دولت این استان اعلام کند که به حکم مذکور اعتراض خواهد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری تی آر تی، استان کبک کانادا تأکید کرد که به حکم دادگاهی که به دولت اجازه میدهد از پوشیدن نمادهای مذهبی مانند روسری و عمامه برای  کارمندان دولتی این استان جلوگیری کند، اعتراض خواهد کرد، زیرا زنان مسلمان از این تصمیم متضرر میشوند.

قاضی مارک-آندره بلانچارد در حکمی که صبح دیروز سه‌شنبه صادر کرد، گفته است که دولت کبک حق دارد، نمادهای مذهبی را که کارمندان دولت از آن استفاده میکنند، منع کند.

بر اساس یک قانون جنجالی و چالش برانگیز که حدود یک سال و نیم پیش در کبک کانادا به تصویب رسیده و به قانون «سکولار 21» معروف است و مسلمانان را به شدت تحت تأثیر قرار داده، کارمندان دولتی مانند معلمان، افسران پلیس و وکلا اجازه ندارند نمادهای مذهبی از جمله حجاب داشته باشند.

شورای ملی مسلمانان کانادا نیز به این قانون اعتراض نشان داده و از دیوان عالی کبک خواسته در این رابطه وارد عمل شود.

از جمله بزرگترین گروههایی که تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفتهاند، زنان مسلمان هستند که در صورت کار به عنوان معلم، افسر پلیس، زندانبان یا وکیل که از دولت حقوق میگیرند، دیگر مجاز به پوشیدن حجاب نیستند.

این قانون نمیتواند در مورد معلمان مدارس انگلیسی‌زبان در کبک اعمال شود، زیرا این نقض حقوق آموزش زبانهای اقلیت است که تحت ماده 23 منشور حقوق و آزادی کانادا حمایت میشود.

در همین حال سیمون جولین بارت، وزیر دادگستری دولت کبک گفت که درخواست تجدید نظر درباره این حکم را خواهد کرد.

دولت کبک در عین حال میگوید که این قانون برای حفظ سکولاریسم در استان فرانسه زبان کانادا طراحی شده است.

دو معلم مسلمان هم سال گذشته به سبب اینکه حاضر به کشف حجاب نشدند، از مدارس کانادایی در استان کبک اخراج شدند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در سال 2019 به صراحت اعلام کرد که با این قانون مخالف است، اما از آن زمان تاکنون به آن دیگر به این موضوع نپرداخته است.

انتهای پیام
captcha