آموزه‌های قرآن؛ پاسخگوی کاستی‌های سبک زندگی مادی و سکولار + فیلم
کد خبر: 3967083
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
درس‌گفتار «ره‌توشه رمضان» / 6

آموزه‌های قرآن؛ پاسخگوی کاستی‌های سبک زندگی مادی و سکولار + فیلم

رئیس مرکز اسلامی انگلیس گفت: عصر حاضر که کاستی‌های سبک زندگی مادی و سکولار برای همه آشکار شده است، افراد در جست‌وجوی گمشده معنوی خود هستند. از آنجا که سبک زندگی اسلامی مبتنی بر جهان‌بینی الهی و آموزه‌های قرآنی است، می‌تواند جایگزینی مناسب برای سبک زندگی سکولار و مادی باشد.

قرآن برای زندگی امروز / روز 17

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس، در قسمت ششم و پایانی سلسله درس‌گفتار «ره‌توشه رمضان» که به صورت ویدئوکلیپ به زبان انگلیسی برای ایکنا تهیه شده و در اختیار این رسانه قرار گرفته است، تأکید کرد: قرآن کریم مردم را به سبک زندگی اسلامی و معنوی دعوت می‌کند.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام موسوی در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم . الحمدلله رب العالمین . بحث ما در چند جلسه گذشته درباره تلاوت قرآن کریم و عمل به آموزه‌های آن بود. همچنین گفتیم که توجه به احادیث معصومین(ع)‌ در عمل ما به آموزه‌های قرآن در زندگی روزمره تأثیر مهمی دارد.   

بعد از اینکه با قرآن کریم مأنوس شده و ارزش‌های آن را درک کردیم، زمان آن است که سبک زندگی خود را تغییر داده و با آموزه‌های قرآن کریم تطبیق دهیم.

قرآن کریم مردم را به سبک زندگی اسلامی و معنوی دعوت می‌کند. در عصر حاضر که کاستی‌های سبک زندگی مادی و سکولار برای همه آشکار شده است، افراد در جوامع مختلف به دنبال رسیدن به گمشده معنوی خود هستند. از آنجا که سبک زندگی اسلامی مبتنی بر جهان‌بینی الهی و تعالیم قرآن کریم است و بر ارزش‌های مطلوب آرمانی و موفقیت محور تمرکز دارد، می‌تواند جایگزینی مناسب برای سبک زندگی سکولار و مادی باشد.

 

انسان‌ نیاز به ارتباط مستقیم با خالق خود دارد و از طرف دیگر، انسان در جست‌وجوی اطلاعات و آموزه‌های متعالی است. قرآن ظرفیتی فراگیر و جهانی دارد و پیام‌های آن برای همه مصلحان در جهان،‌ مثلاً مدافعان حقوق بشر، مرتبط و کاربردی هستند.

خداوند سبحانه و تعالی در سوره نحل آیه 89 می‌فرماید: «...وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ...: و بر تو اين كتاب را نازل كرديم كه روشنگر هر چيز است».

همچنین خداوند در آیه دیگری (سوره اسرا، آیه 82) می‌فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ: و آنچه از قرآن فرو مى‌فرستيم، مايه‌ شفا(ى دل) و رحمتى براى مؤمنان است».

امام علی(ع) در مورد این سخن قرآن می‌فرماید: از این کتاب بزرگ آسمانی بخواهید که بیماری‌های شما را شفا دهد  و از آن کمک بخواهید تا مشکلات شما را برطرف سازد. زیرا در این کتاب، درمان بزرگترین بیماری‌ها وجود دارد: بیماری کفر و ریا، گمراهی.

بنابراین،‌ یکی از بزرگترین منافع قرآن که جامعه امروز به آن بسیار نیازمند است، آن است که آیات قرآن موارد سبک زندگی اسلامی را به ما نشان می‌دهند. مواردی که بسیاری از آیات قرآن به آن اشاره کرده‌اند: مانند تغذیه، تزکیه، حجاب، تحصیل، کمک به دیگران، احترام به بزرگترها، راستگویی، وفای به عهد، پرهیز از اسراف، و مطالبی که در صدها آیه قرآن آمده است.

بنابراین سزاوار است که آموزه‌ها و ارزش‌های قرآنی و اسلامی را ان‌شاءالله در این ماه بیاموزیم و در این ماه الهی از دعای خیر امام زمان(عج)‌ بهره‌مند شویم و با عشق به قرآن و عمل به دستورات الهی آن و سخنان معصومین(ع)‌ توفیق یابیم.

هفدهم /آموزه‌های قرآن؛ پاسخگوی کاستی‌های سبک زندگی مادی و سکولار

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha