10 هفته داغ تابستان با اجرای 1455
کد خبر: 3979710
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
مروری بر اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

10 هفته داغ تابستان با اجرای 1455

مهمترین خبری که طی این هفته منتشر شد و رسانه‌های مختلف به آن پرداختند، آغاز اجرای طرح ملی و فراگیر 1455، به صورت موضوع‌محور با شعار قرآن، زندگی و امید بود که با همکاری دیگر دستگاه‌های امور قرآنی اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایکنا، این هفته در حالی سپری شد که شاهد مطالبه‌گری جامعه قرآنی از دولت منتخب و چیستی جایگاه فرهنگ دینی و قرآنی در منظومه معرفتی دولت و همچنین انتخاب اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به عنوان رئیس کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی کمیسیون تبلیغ و ترویج، رونمایی از سامانه جدید ثبت درخواست تأسیس مؤسسه قرآنی، راه‌اندازی بزرگ‌ترین مدرسه مجازی قرآنی کشور، اعلام آغاز طرح ۱۴۵۵ با شعار «قرآن، امید، زندگی» از پنجم تیر، تمدید مهلت ثبت‌نام دهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان، معرفی برگزیدگان نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و... را در امور قرآنی کشور شاهد بودیم.

نقش محافل قرآنی در تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی

یکی از سوژه‌هایی که در هفته گذشته به بررسی آن پرداخته شد و طی آن با مهدی نادی، پیشکسوت قرآنی گفت‌وگو شد، «نقش تأثیرگذار جلسات و محافل قرآنی در پرورش نیروهای انقلابی» بود. نیروهایی که طی دهه‌های قبل، از جلسات قرآن سر برآوردند و سرانجام موفق به غرس نهال انقلاب شدند. حال سؤال این است که بعد از گذشت سالیان مدید، هنوز می‌توانیم در این راستا به جلسات و محافل تکیه کنیم؟ آیا جلسات کماکان نقش خود را ایفا می‌کنند؟

مهدی نادی با تأکید بر اینکه نقش تربیتی معلم با فعالیت هیچ سازمان و نهاد تبلیغی قابل مقایسه نیست، گفت: امیدی به ادارات دولتی و حکومتی در اثرگذاری برای تربیت انسان‌ها نیست، ۲۵ سال است که مدیر امور قرآنی یک نهاد دینی در دو کلان‌شهر اصفهان و تهران بوده‌ام و قبل از آن بیش از دو دهه در جلسات قرآن خانگی و جلسات مساجد حضور داشتم. این نهادها نقش تأثیرگذاری در تربیت انسان نداشته‌اند و صرفاً در رونق جلسات نقش داشته‌اند. گاهی نهادی براساس مأموریت و رسالتش برای تأسیس مؤسسه قرآنی، جلسه قرآن سنتی و جلسه خانگی هزینه می‌کند، اما این نهاد در تربیت انسان تأثیرگذار نیست و کار اصلی با معلم است.

تولید ۱۵ اثر گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) در سوریه

در مدت زمان حضور گروه تواشیح محمد رسول الله(ص) در سوریه، ۱۵ اثر که تعدادی از آنها جدید و تعدادی نیز بازتولید بوده‌اند، ضبط شد. از بین ۱۵ اثر ضبط شده حدود چهار اثر، از جمله «اسماء الحسنی» و «دعای فرج» بازتولید شده و سایر آثار که جدید هستند با موضوعاتی همچون حضرت زینب(س)،‌ حضرت رقیه(س)، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مدافعان حرم، مقاومت، قدس و ... ضبط شده است.

اولویت‌های دولت جدید در حوزه قرآن

برنامه افق شبکه رادیویی قرآن در آغازین روز هفته با حضور رضا سلامت‌پناه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی همراه بود که طی آن در مورد عملکرد قرآنی دولت منتخب و مطالبه‌گری از دولت جدید، چیستی جایگاه فرهنگ دینی و قرآن در منظومه معرفتی دولت و ... مطالبی ارائه شد. همچنین در این برنامه رادیویی تصریح شد که دولت در ابتدای کار خود یک جایگاه مهم و مهیمنی برای قرآن نسبت به سایر رویکردها و فعالیت‌های خود تعریف کند.

خانواده قرآنی معتمدی داغدار شدند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معتمدی، برادر بزرگ اخوان معتمدی(حسین،‌ موسی، احمد، محمدمهدی) که از حافظان قرآن کریم و چهره‌های شناخته شده عرصه فعالیت‌های قرآنی کشورمان هستند، براثر سکته قلبی، دار فانی را وداع گفت.

وی متولد سال ۱۳۵۳ و ساکن شهر قم بود و بیشتر وقت خود را صرف فراگیری و تدریس دروس حوزوی کرده بود.مرحوم، فرزند بزرگ خانواده معتمدی و دارای چهار فرزند بود. اخوان معتمدی هشت برادر هستند که اکثر آنها حافظ کل قرآن بوده و در مسابقات مختلف نیز حائز رتبه شده‌اند، حسین و موسی معتمدی در سال‌‌های اخیر در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران حائز رتبه شده‌اند.

معرفی برگزیدگان نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن

نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال برای اولین‌بار به صورت مجازی برگزار شد، در این دوره از آزمون بیش از ۱۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و در روز آزمون (۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) نیز بیش از ۸۰ هزار نفر حضور یافتند که مراسم قرعه‌کشی معرفی برگزیدگان نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت اواخر خردادماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و سایر مدیران این معاونت برگزار ‌شد.

بنابر اعلام ستاد اجرایی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت، در آزمون امسال به تمامی حافظان کل قرآن کریم که در آزمون اینترنتی و شفاهی حائز حد نصاب لازم شده‌اند، بدون قرعه‌ ۳۰۰ هزار تومان اهدا شد. همچنین سایر داوطلبان آزمون نیز در صورت کسب نصاب قبولی در آزمون اینترنتی (نمره ۷۵) به قید قرعه به دو هزار نفر از آنها (رده سنی بالای ۱۲ سال) مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و به ۵۰۰ نفر، (رده سنی زیر ۱۲ سال) مبلغ ۱۵۰ هزار تومان اهدا شد.

در رشته حفظ کل قرآن نیز حدود پنج هزار و ۴۰۰ شرکت‌کننده حضور داشتند که هزار و ۴۰۰ نفر نمره قبولی دریافت کردند. این افراد بدون قرعه‌کشی از جوایز نقدی در نظر گرفته شده بهره‌مند شدند. همچنین در سایر رشته‌ها نیز بیش از ۲۷ هزار نفر موفق به کسب حدنصاب نمره قبولی شده‌اند، از بین این افراد حدود سه هزار نفر در دو بخش بالای ۱۰ سال و زیر ۱۰ سال قرعه‌کشی شده و جوایزی نقدی اهدا شد.

نقدی به نحوه ارائه درس حفظ جزء ۳۰ قرآن در دانشگاه پیام‌ نور

یکی از دروسی که در دانشگاه پیام‌نور در مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌شود، درس حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم است. ایکنا طی گزارشی به بررسی نحوه ارائه این درس و آسیب‌شناسی آن و اینکه تاکنون چه میزان  دانشجویان را به حفظ سوره‌های پایانی و مطالعه ترجمه آن ترغیب کرده است، پرداخت.

تمدید مهلت ثبت‌نام دهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان

بنابر اعلام دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در پی درخواست‌های مکرر متقاضیان، مهلت ثبت‌نام و ارسال اثر در دهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم تا پایان روز شنبه، پنجم تیرماه ۱۴۰۰ تمدید شد و پس از تاریخ مذکور هیچ اثری از سوی دبیرخانه ارزیابی دریافت نخواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن به نشانی  quranshora.ir، در بخش سامانه جامع ارزیابی، جهت ثبت‌نام اقدام کنند.

مراسم تجلیل از خادمان، فعالان قرآنی و برگزیدگان جشنواره باران وحی کمیته امداد

این مراسم اواخر خردادماه با حضور‌ جمعی از مدیران این نهاد و نیز چهره‌های قرآنی کشورمان به صورت حضوری و‌ پخش زنده از بستر آپارات برگزار شد. این جشنواره با حضور ۱۵ هزار اثر‌ برپا شد که اختتامیه آن با همکاری معاونت استان‌های سازمان صدا و سیما و به صورت زنده از شبکه شما در سطح ملی پخش شد. طی این مراسم معاون فرهنگی کمیته امداد بر ۲۰ برابر شدن بودجه جشنواره قرآنی کمیته امداد، تأکید کرد.

بزرگ‌ترین مدرسه مجازی قرآنی کشور راه‌اندازی می‌شود

این خبری بود که سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) طی گفت و گو با خبرنگار ایکنا آن را مطرح کرد و گفت: توسعه کار قرآنی از برنامه‌های اصلی در کمیته امداد است. در حال حاضر زیرساخت مجازی ارائه آموزش‌های آنلاین و آفلاین برای مددجویان کمیته امداد فراهم شده است. با تهیه این زیرساخت، فعالیت‌ها تبدیل به بزرگ‌ترین مدرسه قرآنی مجازی در کشور خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا این ظرفیت از نیمه تیر انجام شود. با توجه به اینکه کمیته امداد جامعه هدف نسبتاً بزرگی دارد،‌ این زیرساخت میزبان جمعیت زیادی از مددجویان خواهد بود.

آغاز طرح ۱۴۵۵ با شعار «قرآن، امید، زندگی»

اجرای این طرح از پنجم تیرماه آغاز می‌شود و تا ۱۲ شهریورماه به مدت ۱۰ هفته، معادل ۷۰ روز، ادامه پیدا می‌کند. محوریت سال گذشته این طرح خانواده بود و ادوار قبل با محوریت یکی از سوره‌های قرآن کریم اجرا شد اما امسال با توجه به استقبال خوبی که سال قبل روی داد، مقرر شد تا همچنان موضوع‌ محور پیش برویم و شعار «قرآن، امید، زندگی» را تعیین شد.

برای ۱۰ هفته ذیل شعار «قرآن، امید، زندگی»، برای هر هفته موضوعاتی تعیین شد. هفته اول؛ موضوع بشارت و آینده روشن، هفته دوم؛ امید به مغفرت و گشایش مادی و معنوی، هفته سوم؛ مهربانی، برّ و احسان، هفته چهارم؛ شکر، هفته پنجم؛ ولایت و ولایت‌پذیری، هفته ششم؛ خانواده، هفته هفتم؛ زیست مجازی، زیست حقیقی، هفته هشتم؛ تواصی به حق، هفته نهم؛ حق الناس و هفته دهم؛ عقل، فکر و علم.

تبیین شیوه‌نامه صوت و لحن مسابقات قرآن ۱۴۰۰

با توجه به در پیش بودن چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و اعلام آمادگی ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره از مسابقا و شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن شیوه‌نامه این دوره از مسابقات به سراغ محسن یاراحمدی، مؤلف و داور مسابقات، رفتیم. تا کنون دو بخش شامل جاذبه کلی تلاوت و تأثیرگذاری در مسابقات و تعریف قدرت نغمه‌پردازی در تلاوت بر روی خروجی ایکنا قرار گرفته است. این موضوع در قالب ویدئوهای کوتاه روزهای زوج بر روی ایکنا قرار می‌گیرد. 

سومین جلسه سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز برگزار شد

این جلسه با دبیری محمودرضا بیژنی‌اول، قاری و مدرس قرآن به صورت نیمه‌حضوری و مجازی و با برقراری تعامل دوسویه و برخط با قاریان شرکت‌کننده به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. همچنین محمد عباسی و سعید رحمانی از مدرسان و داوران مسابقات بین‌المللی طی این جلسه به ارائه نکات فنی و مفاهیمی و تحلیل قرائت قاریان پرداختند. 

طه محجوب درگذشت

مدیرعامل مؤسسه آموزشی فرهنگی برهان علم و معرفت و فرزند علیرضا محجوب، ۳۰ خردادماه در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

طه محجوب سال‌ها در زمینه‌ امور قرآنی فعالیت داشت و از مؤسسان دارالقرآن خانه کارگر بود. او طی ۱۲ سال مسئولیت مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر دوره‌های مختلف آموزشی ویژه کارگران و خانواده‌های ایشان، دوره‌های آموزشی عمومی تربیت مربی، تربیت مربی کودک، مسابقات قرآنی و ... را برگزار کرد.

پخش برنامه «مدرسه حفظ» ویژه کودکان

شبکه رادیویی قرآن در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، برنامه جدیدی با رویکرد متفاوت را با عنوان «مدرسه حفظ» تقدیم مخاطبان به ویژه کودکان 7 تا 11 سال می‌کند. این برنامه از پنچم تیر‌ماه به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود. «مدسه حفظ » سعی بر آن دارد، کودکان را بر اساس علاقه و توانمندی‌ها‌یشان با مفاهیم آیه‌ها و چگونگی حفظ آیات آشنا کند.

رونمایی از سامانه جدید ثبت درخواست تأسیس مؤسسه قرآنی

همزمان با میلاد امام رضا(ع) از سامانه جدید ثبت درخواست تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت و نیز سامانه ثبت درخواست تأسیس خانه قرآن و عترت در سازمان دارالقرآن الکریم رونمایی شد.

بالغ بر دو هزار مؤسسه و هشت هزار و ۵۰۰ خانه قرآن و عترت تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور فعال هستند که در آینده‌ای نزدیک تمامی تعاملات مدیران تشکل‌های مذکور با سازمان دارالقرآن الکریم و دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی از طریق این سامانه‌ها صورت پذیرد. همچنین دسترسی به این سامانه‌ها هم‌اکنون در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir امکان‌پذیر است.

انتخاب اتحادیه کشوری به عنوان رئیس کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی کمیسیون تبلیغ و ترویج

براساس نشست کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی در کمیسیون تبلیغ و ترویج و پس از رأی‌گیری میان اعضای حاضر، این اتحادیه به عنوان رئیس این کارگروه انتخاب شد.

انتهای پیام
captcha