بی‌توجهی به جلسه ستاد طرح ملی حفظ قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3982135
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸

بی‌توجهی به جلسه ستاد طرح ملی حفظ قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها امروز چهاردهم تیرماه خبرهای متنوعی را بر روی خروجی قرار داده‌اند؛ در این بین تنها یک خبرگزاری نسبت به انعکاس مصوبات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اقدام کرده است.

بی‌توجهی به جلسه ستاد طرح ملی حفظ قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها روز چهاردهم تیرماه از برگزاری طرح «نشاط معنوی» به همت سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داده‌اند. همچنین بخش قابل توجهی از این رسانه‌ها بدون انتشار هیچ خبری، بی‌توجه از کنار بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم گذشته‌اند. در ادامه صفحات معارفی رسانه‌ها و اخبار منتشر شده در این صفحات را مرور می‌کنیم.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز چهاردهم تیرماه از آزاد شدن چهار زندانی از سوی یک معلم قرآن در شهرستان کنگاور استان کرمانشاه خبر داده است. «فریده خمیس‌آبادی»، مدیر مؤسسه قرآنی دارالنور در شهرستان کنگاور کرمانشاه، برای رفع مشکلات مردم و محله خود دست به کار شده است تا در حد توان بتواند باری از دوش دیگران بردارد. او در این باره گفته است: «۱۵ سال است که مؤسسه قرآنی دارم و تاکنون طبقه زیرین منزل شخصی خود را به این کار اختصاص داده‌ام. ۷۰۰ جوان کنگاوری کلاس‌های مربیگری قرآنی این مؤسسه را پشت سرگذاشته‌اند. این افراد در حال حاضر در مکان‌های مختلف از جمله مهدها و مؤسسه‌های قرآنی دیگر و در شهر و روستاهای اطراف مشغول به کار هستند و برخی حتی خودشان مؤسسه و مهد ایجاد کرده و مشغول فعالیت هستند. حدود ۱۰ سال است که با همراهی خیرین به انجام کارهای خیری همچون کمک به مستمندان و تهیه جهیزیه برای جوانان مشغول هستیم».

این خبرگزاری در خبر دیگری از انتشار کتاب «علمِ امام از دیدگاه شیخ مفید و آیت‌الله جوادی آملی»، نوشته «زهرا یوسفی» و کتاب «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» نوشته «محمدعلی اسماعیلی» به همت مؤسسه بوستان کتاب خبر داده است. کتاب «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» در شش فصل تهیه و نگاشته شده است. نویسنده این کتاب در فصل نخست کلیاتی همچون «مؤلفه‌های مسئله حسن و قبح»، «پیشینه مسئله حسن و قبح» و «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و در فصل دوم «معناشناسی حسن و قبح» را از طریق بررسی «رابطه حسن و قبح با مصلحت و مفسده»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق مدح و ذم»، «رابطه حسن و قبح با میل و غریزه»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق قواب و عقاب»، «تفسیر صحیح حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و «حسن و قبح، مفهوم ماهوی، منطقی یا مفهوم فلسفی» مورد تبیین قرار داده است.

تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۲ قرآن شامل آیات ۱۱۱ تا ۱۱۸ سوره مبارکه انعام باصدای شهریار پرهیزکار یکی دیگر از مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز چهاردهم تیرماه و تا زمان تهیه این گزارش است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه به معرفی یکی از گروه‌های جهادی پرداخته است، این گروه جهادی که با عنوان «گروه جهادی شهدا» فعالیت می‌کند در روزهای ابتدایی تابستان ۱۴۰۰ به شرق کشور رفت و کتاب، مواد غذایی و لوازم بهداشتی را در میان هزار خانوار توزیع کرد. مدیر این گروه جهادی ضمن اشاره به کتاب‌های اهدا‌شده به کودکان، توسط گروه جهادی شهدا و مشارکت پایگاه بسیج امام صادق (ع) مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به خبرنگار تسنیم گفته است: «کتاب‌های نشانه‌های ظهور، چهار سابقه‌دار، گلستان یازدهم، قصه‌های امام زمان، ستارگان و کهکشان‌ها، همیار پلیس، آبنبات هل‌دار و... توزیع شد».

«کانت و اختلاف نظر میان مفسران فلسفه او روی پیشخوان کتابفروشی‌ها»،‌ «هویت زن در اسلام و غرب ۳/حقوق زن در اسلام بر اساس غایات غربی ارزیابی نمی‌شود»، «فرصتی که قرنطینه برای کودکان ایجاد کرد/ چرا پیامبر(ص) در راه مسجد با کودکان بازی می‌کرد؟» و «دلیل پرداخت نفقه به خانم‌ها / آیا مرد می‌تواند به علت تمکن مالی زن، نفقه نپردازد؟» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران تا زمان تهیه این گزارش صفحه دین و اندیشه را با انتشار یک گزارش به روزرسانی کرده است. در این گزارش، طرح نشاط معنوی سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی شده است. بر اساس آنچه در این گزارش آمده است؛ طرح نشاط معنوی با هدف تعمیق باورهای دینی و ترویج معارف اسلامی با استفاده هوشمندانه از ظرفیت اوقات فراغت دانش‌آموزان با تاکید بر مهارت‌آموزی و توانمندسازی دختران و پسران هشت تا ۱۸ سال، راه‌اندازی شده و از ۱۰ تیر ماه تا ۱۴ مرداد ماه در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می‌شود.

در این طرح مهارت‌هایی همچون خیاطی، نقاشی روی پارچه، تزیین و چیدمان منزل، آشپزی و سفره‌آرایی، تولید محصولات خانگی، بافتنی، تولید زیورآلات، پرورش گل‌های زینتی و آپارتمانی، نویسندگی، چرم‌دوزی، عروسک‌بافی، نمدبافی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، آموزش رایانه و امور مربوط به آن ( فتوشاپ، پاورپوینت، اکسل، تایپ و ...) برای دختران و همچنین مهارت‌های تأسیسات ساختمان، تعمیر لوازم برق، نجاری، طراحی سیاه‌قلم و خوشنویسی با خودکار، نویسندگی، معماری، آموزش ویترای (نقاشی روی شیشه و ظروف)، مدیریت مالی، آموزش رایانه و امور مربوط به آن ( فتوشاپ، پاورپوینت، اکسل، تایپ و ...) برای پسران در نظر گرفته شده است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید جازاری معموئی»، رئیس دانشگاه اهل بیت‌(ع) با موضوع دیپلماسی علمی انجام داده و آن را با تیتر «الگوگیری از کشورهای موفق به معنای غرب‌زدگی و شرق‌زدگی نیست» بر روی خروجی قرار داده است.

این خبرگزاری همچنین از برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در 14 رشته خبر داده است. «علیرضا کاظمی»، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در مورد این مسابقات گفته است: «سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور در ۲ بخش آوایی و پژوهشی، همچنین ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور برگزار می‌شود. در حوزه دانش آموزی رشته های تفسیر، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، احکام ، انشای نماز، قرائت، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ عمومی، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، مداحی و اذان از مهمترین رشته هایی است که برای دانش آموزان پسر و دختر برگزار می‌شود. مسابقات فرهنگیان فقط در پنج رشته شامل قرائت، حفظ کل، حفظ ۱۰ جزء، نهج البلاغه و روش تدریس احکام برگزار می‌شود. مسابقات قرآن، عترت و نماز همه ساله مورد استقبال فرهنگیان و دانش آموزان قرار می‌گیرد».

مهر

خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و عترت به برگزاری بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در روز گذشته پرداخته و آن را با تیتر «چهار دستور در جلسه ستاد طرح ملی حفظ قرآن بررسی شد» بر روی خروجی قرار داده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «اولین دستور این جلسه، ارائه گزارشی از پیشرفت برنامه‌های مصوب ستاد با توجه به بودجه چهار میلیاردی آن بود. در این بخش، ابتدا وضعیت سامانه ویژه حفظ قرآن کریم برای اعضا تشریح و اعلام شد این سامانه در مرحله تهیه «RFP» قرار دارد. در این بخش، همچنین گلایه‌هایی در مورد پاسخ ندادن دستگاه‌ها به تعاملات در مورد این سامانه مطرح و اعلام شد به جز وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما، هیچ دستگاه دیگری به مکاتبات صورت گرفته برای اعلام نظرات در مورد سامانه حفظ قرآن پاسخ نداده‌اند. در نهایت نیز مقرر شد «RFP» سامانه حفظ قرآن کریم برای اعضای ستاد ارسال شود تا نظرات نهایی خود را حداکثر تا پایان هفته بعد اعلام کنند و بعد از آن تا پایان تیرماه، این سامانه به مناقصه گذاشته شود».

خبرنگار مهر همچنین در حاشیه جشنواره هنر قرآنی دانش گفت‌وگویی با «حسین مختاری» از اساتید قرآنی استان یزد در مورد شهید «حسن دانش»،‌ از قاریان بین‌المللی کشورمان که در فاجعه منا شهید شد، انجام داده است. این استاد قرآنی گفته است: «شهید دانش از قاریان برجسته کشور و شهید حادثه منا است و معدود قاریان متخلق به اخلاق قرآنی بود».

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه خبر رونمایی از کتاب «سلوکی در پروا» در قزوین را منتشر کرده است. این کتاب، حیات سیاسی و اجتماعی آیت‌الله حاج‌شیخ «هادی باریک‌بین» را بررسی کرده و به زمینه و زمانه او، ویژگی‌های شخصیتی‌ و اهم رویدادهای زندگی‌اش می‌پردازد. در نگارش و تنظیم این اثر تلاش شده است علاوه بر منبع تاریخ‌ شفاهی یعنی خاطرات شفاهی شاهدان و مطلعان از کلیه اسناد و مدارک در دسترس با موضوع آیت‌الله باریک‌بین همچون اسناد ساواک استفاده شود.

این خبرگزاری همچنین در خبری از به چاپ دوم رسیدن کتاب «گزیده و حس و حالی از نهج‌البلاغه» پرداخته است. این کتاب اثری مکتوب از «عماد افروغ» اندیشمند معاصر است که طی بازه زمانی دو سال تالیف شده است. افروغ در این کتاب گزیده‌هایی منتخب از خطبه‌ها، حکمت‌ها و نامه‌های نهج البلاغه را انتخاب و به فراخور توان و فکر و اندیشه خود متونی در شرح و تفسیر آنها نگاشته است. چاپ دوم این کتاب در 134 صفحه و قیمت 33000 تومان از سوی انتشارات نیستان به بازار نشر راه یافته است.

«بررسی میزان شادکامی و نشاط در میان بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشورهای مختلف جهان»،‌ «آینده‌نگری در گرو پژوهش است»، «هفت مطالعه موردی درباره برخی از رویدادهای مهم علمی»، «آیا تنهایی بذاته امری مثبت و سازنده است یا رنجی دریغ‌ناک؟»،‌ «آنچه رسانه‌ها با زندگی ما می‌کنند» و «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» کتاب شد» از جمله دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان گزارشی از طرح «نشاط معنوی» که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود،‌ منتشر کرده است. طرح «نشاط معنوی» با هدف «تعمیق باور‌های دینی و ترویج معارف اسلامی با استفاده هوشمندانه از ظرفیت اوقات فراغت دانش‌آموزان»، «استفاده از ابزار‌های روز و روش‌های جذاب و نو همچون ظرفیت فضای مجازی و ارتباط‌گیری مؤثر»، «زمینه‌سازی تربیت نسل جوان و نوجوان جهت کادرسازی برای مدیریت بقاع متبرکه و مراکز افق» و «مهارت افزایی و توانمندسازی دانش‌آموزان در کلاس‌های نشاط معنوی» از ۱۰ تیر ماه تا ۱۴ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. مخاطبین طرح «نشاط معنوی» ۱۴۰۰ دانش‌آموزان از رده سنی هشت تا ۱۸ سال هستند؛ همچنین ویژه‌برنامه جشن ولایت علوی نیز همزمان با این طرح در اوخر تیر ماه و هفته اول مرداد ماه اجرا خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان در مطلب دیگری، حدیثی از امام علی(ع) درباره لزوم پرهیز از به زبان آوردن سخن زشت را بازنشر داده است.

میزان

خبرگزاری میزان نیز در صفحه ادبیات، دین و اندیشه بیانیه شورای هماهنگی شبکه‌های هیئت و تشکل‌های دینی در آستانه محرم 1400 را منتشر کرده است. در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: «اکنون که در آستانه دهه ولایت هستیم هیئات مذهبی کشور با برپایی جشن‌های این دهه و به ویژه جشن‌های عید سعید غدیر خم اذن عزای خود را از امیر المومنین ع خواهند گرفت و مهیای حضور بزرگ خود در محرم و صفر خواهند شد. در انتها، جامعه هیئتی کشور اعلام میدارد که برای تسریع واکسیناسیون سراسری آماده بهره‌گیری از ظرفیت عظیم هیات‌های مذهبی و خدمت به مردم عزیز بوده تا با آرامش بیشتری در محرم و صفر و خصوصا رزمایش جهانی اربعین درکربلای معلی امسال توفیق عرض ارادت بیابند».

«۸ کتاب منتخب با محوریت خاطرات، ناگفته‌ها، پرونده اسارت و یا شهادت «حاج احمد متوسلیان»»، «قرارداد‌های سلیقه‌ای چالش این روزهای اهالی قلم/ضرورت ساختارهای حمایتی برای نویسندگان» و «هزینه چاپ با قیمت کاغذ برابر شده است/ مسئولان کتابخوان شوند» بخش دیگری از عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری میزان است.

انتهای پیام
captcha