علامه «العمرانی» همواره نسبت به فرقه‌گرایی هشدار می‌داد
کد خبر: 3983766
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
اتحادیه جهانی علمای مسلمان:

علامه «العمرانی» همواره نسبت به فرقه‌گرایی هشدار می‌داد

اتحادیه جهانی علمای مسلمان ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت علامه العمرانی، مفتی سابق یمن، گفت: آن فقید همواره نسبت به فرقه‌گرایی هشدار می‌داد و وحدت صفوف را از اوجب واجبات می‌دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، اتحادیه جهانی علمای مسلمان در بیانیه‌ای درگذشت علامه محمد بن اسماعیل العمرانی، مفتی سابق یمن را که سحرگاه دوشنبه در سن 99 سالگی رحلت کرد، تسلیت گفت.
 
این اتحادیه در بیانیه خود تأکید کرد که العمرانی یکی از برجسته‌ترین علما و فقهای یمن در زمان حاضر بود و با درگذشت او، امت اسلامی یکی از علمای مخلص و فاضل خود را از دست داد.
 
در این بیانیه با اشاره به جایگاه برجسته العمرانی آمده است: العمرانی یکی از مشهورترین علما و مراجع معاصر یمن در زمینه علوم شرعی و فقهی بود و منصب مفتی جمهوری یمن را نیز بر عهده داشت.
 
اتحادیه جهانی علمای مسلمان افزود: این فقید(ه) همواره نسبت به فرقه‌گرایی هشدار می‌داد و بانگ برمی‌داشت که وحدت صفوف در این زمان از اوجب واجبات است و تفرقه از قبیح‌ترین و شنیع‌ترین بدعت‌ها شمرده می‌شود.
 
العمرانی یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های یمنی بود که حضور گسترده‌ای در محافل علمی و فقهی یمن داشت و برجسته‌ترین عالم یمنی در علم فقه و دین اسلام بود.
 
وی در سال ۱۹۲۲ در صنعا در خانواده‌ای علمایی متولد شد و مادرش پس از فوت پدرش در چهارسالگی او را به تحصیل علوم فقهی واداشت.
 
مفتی سابق یمن در میان علمای مذاهب مختلف یمن، به رعایت اعتدال شهرت داشت و از سوی تمام گروه‌ها و مذاهب مورد احترام بود. علمای یمن او را فقیه، سخنور و زبان‌شناسی محقق و شیخ القضات و امام واعظان توصیف می‌کردند.
 
العمرانی در مباحث مختلف به نوعی مرجع اقشار مختلف جامعه یمنی بوده و در بین مردم با لقب مفتی یمن شناخته می‌شد، هرچند او این سمت را هیچ‌گاه به صورت رسمی نپذیرفت.
 
او از دهه هفتاد قرن گذشته میلادی به تدریس در مؤسسه عالی قضایی و دانشگاه الایمان و ارائه دروس و فتاوای خود در مسجد صنعا یا رسانه‌ها اشتغال داشت.
 
العمرانی طی دوره‌های گذشته از جنجال‌های سیاسی فاصله گرفت و اعلام بی‌طرفی کرد و در آخرین ویدیوی خود به جوانان توصیه کرد که آزاداندیش باشند و از هر نوع تعصب دوری کنند.

انتهای پیام
captcha