اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی با فعالیت‌های قرآنی آغاز شد
کد خبر: 3989050
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
عیسی علیزاده:

اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی با فعالیت‌های قرآنی آغاز شد

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در برنامه «افق» رادیو قرآن با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی با نگاه قرآنی آغاز شد، گفت: سال 82 ایکنا با نگاه ایجاد و توسعه رسانه قرآنی راه‌اندازی شد؛ در حقیقت جمعی که اقدام به تشکیل جهاددانشگاهی کردند در حوزه قرآنی نیز دغدغه‌مند بودند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، عصر امروز شنبه 16 مردادماه، به مناسبت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی مهمان برنامه «افق» رادیو قرآن بود.
علیزاده با تأکید بر اینکه اگر ادعا کنیم جهاددانشگاهی در کنار توسعه پژوهش و فناوری، یک نهاد فرهنگی است ادعای گزافی نیست، ادامه داد: به جرئت می‌توان گفت فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی با نگاه و حرکت‌های قرآنی آغاز شد. دبیرخانه فعالیت‌های قرآنی را سال 62 در جهاد ایجاد کردیم. برگزاری اردوهای قرآنی و معرفی شخصیت‌های قرآنی که در حال حاضر مسئولیت دارند و به مقامات بین‌المللی در مسابقات قرآنی رسیده‌اند از  اقدامات فرهنگی و قرآنی جهاددانشگاهی در دهه‌های گذشته بوده است.
 
وی ادامه داد: در سال 80 مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و در سال 82 خبرگزاری ایکنا افتتاح شد که در این مجال روز خبرنگار را به خبرنگاران کوشای ایکنا تبریک می‌گویم. جمعی که اقدام به تشکیل جهاددانشگاهی کردند، در حوزه قرآنی نیز دغدغه‌مند بودند. جا دارد از دکتر رضایی‌زاده، دکتر فرزام، دکتر کرمانپور و همچنین شهید تقوی که در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید برای سال‌ها کوشش جهادی در ایکنا به نیکی یاد کنم.

توجه به نظرسنجی مغفول است

علیزاده یادآور شد: ویژگی جهاددانشگاهی این است که تشکیلات دستوری نداشته است بلکه همه ساختارها از دل مسئله، برنامه و نیاز به وجود آمده است؛ مثلا در دهه 60 با توجه به شرایط فضای انقلاب فرهنگی، اقدام به چاپ کتاب‌ها و منابع درسی کردیم و در نهایت فضایی به وجود آمد که منجر به تشکیل سازمان انتشارات جهاددانشگاهی شد یا خبرگزاری ایسنا که از مفاخر جهاد است، از جمع دانشجویی که در سیزده آبان 78 با پیام مقام معظم رهبری که فرمودند اخبار خوب و امیدبخش را مخابره کنید، ایجاد شد و به شیوه‌ای پرداخت که سبک خبری را تغییر داد.
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های خوب مجموعه فرهنگی جهاد داشتن مرکز ایسپاست که با توجه به نظرسنجی‌هایی که انجام می‌دهیم، زودتر به نبض جامعه دسترسی پیدا می‌کنیم. متأسفانه در شرایط کنونی توجه به نظرسنجی مغفول است و سیاستگذاری براساس نظرسنجی نیست در حالیکه در سایر کشورها قبل از تصمیم‌گیری، نظر مردم را درباره موضوعات مختلف جویا می‌شوند. 
 
علیزاده تصریح کرد: در معاونت فرهنگی جهاد مرکز گردشگری نیز ایجاد کردیم. همچنین مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، وظیفه پاسخگویی به شبهات دانشجویان را برعهده دارد. یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های فرهنگی جهاد برگزاری مناظرات دانشجویی است که ظرفیت شنیدن نظریات مخالف، دفاع علمی از گفته‌های خود و گردن نهادن به نظریات داوران را ایجاد کرده است و بسیاری از مباحث چالش برانگیز به دور از جدل و تمسخر مطرح می‌شد. معتقدم تا زمانی که اجازه ندهیم موافق و مخالف صحبت کنند نمی‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم.

شکل دینداری و مناسک آنها فرق کرده است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: با توجه به نظرسنجی‌هایی که انجام شده است هنوز دانشجویان به حوزه دین علاقه‌مند هستند و شاید شکل دینداری و مناسک آنها فرق کرده باشد اما هنوز درصد بالایی، حفظ امانت و راستگویی را مبنا می‌دانند و هیچ کس معتقد به ظلم کردن نیست و حتی مناسکی همانند اعتکاف و اربعین نیز ظرفیت‌هایی در میان دانشجویان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
 
علیزاده درباره وضعیت فعالیت‌های دینی و قرآنی در میان دانشجویان گفت: در سال‌هایی پرمخاطب‌ترین برنامه‌های فرهنگی «شبی با قرآن» بود اکنون با آسیب کاهش مخاطب فرهنگی و قرآنی مواجه هستیم. این موضوع دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل این است که دانشجو غیر از دانشگاه در موقعیت‌های دیگر نیز به محصولات فرهنگی دسترسی پیدا می‌کند. اما نکته مهم این است که همان سال‌ها نیز قاری و حافظ حرفه‌ای را در دانشگاه نمی‌توانستیم تربیت کنیم. توجه و علاقه به قرآن محصول آموزش و پرورش نیز هست اما متأسفانه هنوز برخی از دانشجویان که وارد دانشگاه می‌شوند، روخوانی و روانخوانی قرآن را نمی‌دانند و این نیاز به آسیب‌شناسی دارد که چرا به جای اینکه جهاد دانشگاهی و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بر سبک زندگی دانشجو کار کنند، هنوز درگیر روخوانی و روان‌خوانی قرآن هستند. 
 
معاون فرهنگی جهاد‌دانشگاهی افزود: معتقدم بخشی از این موضوع به سیاست‌گذاری نهادها و بخشی دیگر به فضای فرهنگی کشور مربوط است. البته این به معنای بی‌علاقه بودن دانشجویان نیست بلکه تجربه نشان داده اگر مجموعه‌ای کار ارزشمندی همانند مطالعات میان رشته‌ای در حوزه قرآن کریم انجام دهد که اکنون توسط مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، انجام می‌شود باعث جذب دانشجو خواهد شد چراکه منجر به کسب مهارت قرآنی فرد می‌شود. 

موازی‌کاری وجود دارد

علیزاده ادامه داد: در حوزه آموزش جهاد آسیب‌شناسی کردیم؛ احساس ما این بود که شاید دانشجو تمایل چندانی ندارد که در کلاس‌های قرآنی در داخل دانشگاه‌ شرکت کند لذا دوره تربیت دانشجو - معلم قرآنی را برگزار کردیم تا این افراد در خوابگاه‌های دانشجویی اقدام به آموزش قرآن کنند. همین اقدام را در مورد دانشجو - متدبر قرآن نیز انجام دادیم. از سوی دیگر در مورد اشتغال با توجه به رویکردی که در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور داریم، مرکز رشد هنرهای قرآنی را تاسیس کردیم تا برای تولید اپلیکیشن‌هایی که منجر به کسب و کار می‌شوند، اقدام کنند.
 
وی تأکید کرد: واقعیت این است که بضاعت ما در این حوزه محدود است اما محصولاتی که جهاد دانشگاهی تولید می‌کند پاسخگوی نیازهای دانشجویان هست. معتقدم باید همه نهادها یک سیاست واحد داشته باشند اما متأسفانه برخی نهادهای داخل دانشگاه، فعالیت‌های یکدیگر را خنثی می‌کنند چراکه در فعالیت آنها موازی‌کاری وجود دارد و تا زمانی که این موضوع حل نشود کار هدفمند نیز انجام نمی‌شود. نسل جدید دیگر حوصله اختلافات ما را ندارد بلکه دغدغه‌اش زیاد است و دوست دارد در محیطی فعالیت کند که این موازی‌ کاری‌ها نباشد. هدف ما این است که به دانشجویان خدمت کنیم اما تا نیاز نسل جدید را نشناسیم امکان اینکه بتوانیم کاری مفید برای آنها انجام دهیم وجود ندارد.
 
علیزاده در پایان درباره فعالیت‌های جهاددانشگاهی در مقابله با کرونا اظهار کرد: در این زمینه معتقدیم حوزه فناوری ما نیز همانند حوزه فرهنگی است و اقدامات زیادی در راستای کاهش وابستگی به بیرون از کشور انجام داده‌ایم. پژوهشکده‌های ابن سینا، معتمد و رویان از همان ابتدای بحران کرونا در کشور کیت تشخیص کرونا را آماده و تولید ماسک را در دستور کار خود قرار دادند؛ جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی خدمات فراوانی به مردم ارائه داده است که از جمله آنها در زمینه رفع مشکل ناباروری است.
انتهای پیام
captcha