بی‌توجهی صفحات معارفی رسانه‌ها به مسابقات دعاخوانی
کد خبر: 4009487
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

بی‌توجهی صفحات معارفی رسانه‌ها به مسابقات دعاخوانی

داوری رشته دعاخوانی از سری رشته‌های چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در جریان است و با این حال خبری از این رویداد در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر نشده است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 9 آبان به اخبار مختلفی پرداخته‌اند که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادها خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد دو خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «طعم شیرین خدمت‌رسانی در میان افراد کم‌برخوردار/ پزشکانی که هم پول می‌دهند و هم خدمت می‌کنند» و «آقای وزیر در تغییر معاون قرآن و عترت تسریع کنید / کدام گزینه‌ها مطرح‌اند؟» هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: عبدالهادی فقهی‌زاده معاون فعلی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه هفته گذشته با پرسنل و کارکنان این معاونت دیدار کرد و عملاً پایان مسئولیتش را اعلام کرد. از هفته گذشته تا‌کنون انتظار می‌رفت فرد دیگری جایگزین او شود اما این بلاتکلیفی کماکان در معاونت قرآنی وزارت ارشاد دیده می‌شود. دیدگاه کارشناسان این است که این بلاتکلیفی بیش از سایر حوزه‌ها می‌تواند مخرب و زیان‌بار باشد. از این رو یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌ وزیر جدید، تعیین معاون قرآن و عترت  این وزارتخانه در اولین فرصت است تا به این ترتیب مأموریت‌های قرآنی این معاونت با سرعت بیشتری در ریل حرکت کند.

طی هفته اخیر بود که در برخی اخبار غیر رسمی، چهار گزینه برای تصدی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. علیرضا معاف، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی، حسین اسدی و حجت‌الاسلام ارزانی گزینه‌های احتمالی برای تصدی این مسئولیت‌اند. از همان ابتدا که محمدمهدی اسماعیلی رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد نام برخی از این آقایان در رسانه‌ها مطرح شد.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی به جهت همراهی‌اش با وزیر در دیدار با مراجع عظام تقلید این احتمال را تقویت کرد که می‌تواند مسئولیت اداره این معاونت را بر عهده بگیرد اما با گذشت زمان، نام‌های دیگری نیز جایگزین او شد. از جمله حجت‌الاسلام ارزانی که در حال حاضر دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگ و هنری مساجد کشور را بر عهده دارد. بر اساس اخبار از منابع آگاه، نام حجت‌الاسلام ارزانی نیز در سبد انتخاب‌های وزیر ارشاد قرار گرفته است.

اینک به نظر می‌رسد وزیر محترم ارشاد پس از نامزد کردن چهار چهره برای تصدی معاونت قرآن و عترت، باید در بین آنها در جستجوی فردی باشد که اولاً بیش از دیگران به نقش‌های مهمی که قانون برای آن تعیین کرده است آگاه باشد و ثانیاً توان ارتقای سطح این معاونت به جایگاه قانونی مذکور را داشته باشد، جایگاهی که معاونت قرآن هنوز در برخی از مأموریت‌هایش در طول دولت‌های مختلف به دست نیاورده است.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر خبر عبارت از نقد و بررسی کتاب «فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» است.

در بخش‌هایی از این خبر آمده است: مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری با مشارکت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای حمایت و معرفی از کتاب‌های منتشر شده در حوزه حکومت اسلامی، دومین نشست از مجموعه نشست‌های معرفی و نقد کتاب حکومت اسلامی را با معرفی و نقد کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی» تألیف حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی برگزار می‌کند.

در این جلسه حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان مدیر دفتر قم مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) و حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «چرا حضرت معصومه(س) جایگاهی ویژه در میان امام‌زادگان دارند؟» و «وبینار «گفت‌وگوی ادیان در مسیر صلح و هماهنگی» برگزار می‌شود» هستند.

در بخش‌هایی از خبر نخست آمده است: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ناصر رفیعی، کارشناس و خطیب مذهبی، به مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) در گفت‌وگویی عنوان کرد: مرحوم علامه شوشتری در «قاموس الرجال» می‌گوید: حضرت معصومه(ع) برترین فرزند موسی بن جعفر(ع) است؛ ایشان در کتاب خود سختگیر است اما این بانو را افضل فرزندان امام کاظم(ع) بعد از امام رضا(ع) معرفی می‌کند. ایشان 7_8 ‌ساله بودند که حضرت موسی بن جعفر(ع) به شهادت رسیدند و حدود ۲۰ سال تحت تربیت امام رضا(ع) قرار داشتند یعنی از سال ۱۷۹ هجری تا هجرت ثامن‌الائمه(ع) به ایران تحت تربیت و نظارت و نظر امام(ع) بودند.

وی ادامه داد: بالغ‌بر هفت هزار امامزاده در ایران وجود دارد که بخش عمده آن‌ها نوادگان موسی بن جعفر(ع) هستند اما حضرت معصومه(س) در میان آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کم‌نظیری دارند که سبب چنین جایگاهی برای ایشان شده است؛ از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، مقام کرامت حضرت معصومه(س) است چنان‌که به کریمه اهل‌بیت(ع) شهرت دارند. کریم از صفات خدا، رسول خدا(ص) و قرآن است؛ کریم به کسی می‌گویند که دائماً از او خیر و برکات ساطع می‌شود، اهل گذشت است و زود پاسخ درخواست‌هایی را که به او عرضه می‌شود، می‌دهد. لذا اینکه حضرت معصومه(س) کریمه اهل‌بیت(ع) هستند بدین معنا است که درخواست‌کنندگان از ایشان نتیجه می‌گیرند.

وی افزود: بزرگان بسیاری در جوار حرم ایشان رشد یافته‌اند و به یک معنا انقلاب اسلامی مدیون قم و در قم مدیون امام راحل و علما و حوزه‌های علمیه است که به برکت حضرت معصومه(ع) شکل‌گرفته‌اند. از کرامات حضرت معصومه(س) نقل‌های فراوان وجود دارد و جالب آنکه ناقل کرامات ایشان بیشتر علما هستند، چون این بزرگان در قم رشد کرده‌اند تجربه‌های متعدد از کرامات کریمه اهل‌بیت(ع) دارند؛ بسیار هستند آن‌ها که از کنار این حرم حاجت گرفته‌اند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را روی خروجی خود برده که تیتر آن عبارت «آخرالزمان در روایت‌های اسلامی؛ خُلقیاتی که در آخرالزمان رایج می‌شود» است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «حدیث امام علی (ع) درباره ویژگی‌های انسان واقعی» است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «فرهنگسرای قرآن میزبان مسابقات قرآن کمیته امداد امام خمینی شد» و «شجاع مرد کوچک» روایتی از زندگی شهید فهمیده» هستند.

در بخش‌هایی از خبر نخست آمده است: مرحله نهایی مسابقات قرآن کمیته امداد در ۹و ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۹ صبح در سالن هدی فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود. این مسابقات با ۱۷۰ شرکت کننده در بخش خواهران و برادران در مقاطع زیر ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ، اذان و مداحی برگزار می‌شود.

داوری رشته برادران توسط اساتید شکوری، جهانگیری و نعمت زاده و داوری بخش خواهران توسط حنانه خلفی و استاد حاجعلی انجام می‌شود.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار شش خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «حکم شرعی دشنام و بهتان»،‌ «رویکرد معماری ایرانی حداقل آسیب به طبیعت است/ تاکید بر لزوم خلق معنا»، «کتابی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی»، «از همین زندگی لذت ببر...»، «تبیین مولوی از وحی و معجزه»، «چارچوبی برای سیاست‌گذاری علم/ تعامل علوم انسانی و علوم طبیعی» و «نامه‌ای به وزیر» هستند.

در بخش‌هایی از کتاب «تبیین مولوی از وحی و معجزه» آمده است: کتاب «وحی و معجزه از دیدگاه مولوی» نوشته کاظم بازافکن از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل تهران با شمارگان هزار نسخه در 239 صفحه و به قیمت 54000 تومان منتشر شده است.

موضوع وحی و معجزه و دیگر بحث‌های مربوط به آن‌ ازجمله موضوعاتی هستند که شاید به دلیل گستردگی معنا در قرآن کریم، برای برخی مفهوم حقیقی و ماهیت واقعی خود را پیدا نکرده‌اند. با اینکه بسیاری از عالمان دینی و متکلمان بزرگ، حقیقت وحی و معجزه را فراتر از درک عقل دانسته و به عجز و ناتوانی آن در درک این باب سخن گفته‌اند، اما برخی بر روشن شدن حقیقت آن‌ها اصرار دارند و با استفاده از هر ابزار معرفتی مانند تفکر، تعقل، تخیّل، توهّم و حس درصددند معنای آن‌ها را بیش‌ازپیش روشن نمایند و با مقایسه آن‌ها در مقابل پدیده‌های طبیعی، در مقام تبیین حقیقت آن‌ها برآیند؛ غافل از آنکه قیاس امور غیرطبیعی با پدیده‏های طبیعی، قیاسی مع‌الفارق است.

مفهوم وحی، حقیقت امور وحیانی، اقسام وحی، کیفیت نزول وحی، محتوای وحی، نحوه درک وحی، تمایز وحی و الهام، وحی و تجربه دینی، وحی و شهود عرفانی، مولّد و مقلّد بودن نبی در پرتو امور وحیانی، محصول تلاش نبوی و همچنین معجزه و مسائل مربوط به آن از جمله: معنای معجزه، تفاوت معجزه و کرامت، انواع معجزه، معجزه‌های پیامبران، رابطه معجزه با قانون علیّت و بسیاری از مسائل دیگر، از جمله بحث‌های مورد نظر متکلّمان و حکیمان مسلمان در طول تاریخ هستند که در باب نبوّت انبیای الهی صورت گرفته‌‏اند و دامنه آن‌ها تا به امروز ادامه دارد. هرچند قدمت این بحث‌ها بسیار زیاد است، ولی هرگاه فترتی طولانی در پرداختن به آن‌ها ایجادشده، متأسفانه عده‌‏ای برای انحراف افکار دینی، تلاش خود را به کار گرفته و موضوع را با هدف‌های مختلف دنبال نموده و آن را به جهتی که خود می‏‌خواسته‌اند، منحرف ‏کرده‌اند. در این میان عالمان دینی و متکلمان برجسته با احساس مسئولیت در مقابل این امر، همه تلاش خود را به کار ‏بسته‌اند تا از هرگونه کج‌روی جلوگیری نمایند.

میزان

«برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب همچنان در هاله‌ای از ابهام/از نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران هیچ خبری نیست!»، ««خانه پلاک۲۹» منتشر شد/تاریخ شفاهی فعالیت‌های شیخ حسن نوری همدانی» و «سبحانیان: عدم ترجمه و حضور آثار ادبی ایران در سطح بین‌الملل یک آسیب است» نیز عنوان اخباری هستند که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha