تلاوت دیده‌نشده استاد مصطفی اسماعیل از سوره نحل + فیلم
کد خبر: 4023538
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
به مناسبت چهل‌و‌سومین سالگرد درگذشت منتشر می‌شود؛

تلاوت دیده‌نشده استاد مصطفی اسماعیل از سوره نحل + فیلم

امروز یکشنبه، 5 دی‌ماه (26 دسامبر) مصادف است با چهل و سومین سالگرد درگذشت شیخ مصطفی اسماعیل، از مشهورترین قاریان مصری که به عنوان قاری ممتاز جهان اسلام شناخته شده بود، به همین مناسبت ویدئویی نادر از یکی از تلاوت‌های تلوزیونی استاد منتشر می‌شود.  

تلاوت سوره مبارکه نحل با صوت استاد مصطفی اسماعیل+ فیلم

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، شیخ «مصطفی محمد المرسی اسماعیل» مشهور به «قاری پادشاهان و رؤسای جمهور» در 7 ژوئن 1905 میلادی در روستای میت غزال از توابع السنطه واقع در استان الغربیه مصر متولد شد و زمانی که 12 سال بیشتر نداشت، قرآن کریم را حفظ کرد.
 
وی پس از آن برای یادگیری قرائت قرآن و احکام تلاوت به آموزشگاه الاحمدی در طنطا رفت و قرائت و تجوید قرآن کریم را در آنجا آموخت.
 
شیخ مصطفی اسماعیل در سال 1925 میلادی به صورت حرفه‌‌ای به قرائت قرآن می‌پرداخت. او در آن زمان به قاهره رفت و در انجمن قاریان مصری شرکت کرد، در شب میلاد رسول اکرم (ص) از او دعوت شد که در این انجمن قرآن قرائت کند. او به مدت 30 دقیقه در آن مجلس که مراد محسن پاشا، ناظر ویژه پادشاه مصر نیز حضور داشت، به تلاوت قرآن پرداخت. پس از آن برای مراسم یادبود ملک فؤاد در 28 آوریل همان سال دعوت شد و قراردادی با او امضا شد.
 
مصطفی اسماعیل، پس از آن در مراسمی که از سوی پادشاه مصر برگزار می‌شد به صورت پی‌درپی شرکت می‌کرد و سپس ملک فاروق او را به سمت قاری قصر پادشاه منصوب کرد.
 
شیخ مصطفی اسماعیل در 19 دسامبر 1965 در مراسم عید پرچم، از جمال عبدالناصر، یکی از رؤسای جمهور پیشین مصر نشان لیاقت دریافت کرد و این نخستین بار بود که رئیس جمهور مصر به یک قاری نشان لیاقت را اعطا می‌کرد. در سال 1985 میلادی نیز حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق مصر به او نشان عالی اعطا کرد.
 
 
مزار شیخ مصطفی اسماعیل
مزار شیخ مصطفی اسماعیل

محمد انور سادات، از رؤسای جمهور مصر نیز شیفته صوت زیبای مصطفی اسماعیل بود به گونه‌ای که حتی زمانی که سادات در زندان به سر می‌برد از روش این قاری برجسته مصری در قرائت قرآن تقلید می‌کرد.
 
سادات پس از اینکه رئیس جمهور شد در سفر به قدس در سال 1960 میلادی، او را با هیئت رسمی مصر در این سفر همراه کرد و مصطفی اسماعیل در شب معراج پیامبر (ص) در مسجد الاقصی قرآن را تلاوت کرد.
 
ویدئویی نادر از تلاوت‌ تلویزیونی استاد مصطفی اسماعیل از سوره مبارکه نحل را که در سال 1968 ضبط و تولید شده است، در زیر مشاهده می‌کنید:


این قاری سرشناس مصری در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و همچنین برخی شهرهای اروپایی به قرائت قرآن پرداخته و به 25 کشور عربی و اسلامی سفر کرده است. او همچنین به جزیره سیلان، مالزی، تانزانیا، آلمان، ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر سفر کرده است.
 
مصطفی اسماعیل در 26 دسامبر 1978 میلادی در سن 73 سالگی درحالی وفات یافت که یک دوره کامل ترتیل قرآن کریم را با صوت خود برجای گذاشت. همچنین 1300 تلاوت از این قاری مصری همچنان در رادیو قرآن مصر پخش می‌شود.
 
در ادامه، صوت تلاوتی شاهکار از وی شامل آیات ۲۳۸ تا ۲۵۲ سوره مبارکه بقره و سوره‌های طارق و انشراح را می‌شنوید:
 
کد
انتهای پیام
captcha