پرداختن به سیره تربیتی حضرت زهرا(س) مهم‌ترین ذکر آموزش و پرورش است
کد خبر: 4030990
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
یوسف نوری:

پرداختن به سیره تربیتی حضرت زهرا(س) مهم‌ترین ذکر آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بخشی از سیره تربیتی حضرت فاطمه(س)، گفت: امروز برای ما در نظام تعلیم و تربیت پرداختن به سیره تربیتی حضرت زهرا(س) مهم‌ترین ذکر است.

پرداختن به سیره تربیتی حضرت زهرا(س) مهم‌ترین ذکر است

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش بانوی خردمند به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) و هفته بزرگداشت مقام مادر و روز زن، با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز دوشنبه چهارم بهمن‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران طی سخنانی، با اشاره به نگاه ویژه اسلام به زن، گفت: در هیچ دین و آئینی چنین نگاه متعالی به زن وجود ندارد، گواه ادعای من آیات قرآن و سیره پیامبر و ائمه است. جایگاه بالا و ویژه زنان در اسلام به دلیل شناختی است که اسلام از ویژگی‌های بانوان دارد. 

وی ادامه داد: بانوان ما افتخار می‌کنند که با تبعیت از سیره حضرت فاطمه(س) و تمام خصائص اسلامی در جامعه حضور دارند. حضرت فاطمه(س) در دفاع از امامت و ولایت دژ استواری را ایجاد کردند که اثرات این دفاع تا امروز ادامه داشته و به خاطر حضور هوشمندانه و آگاهانه حضرت زهرا(س) ولایت به ما رسیده است. 

کریمیان با اشاره به اینکه بانوان ما در پی شکوفایی استعدادهای خدادادی خودشان و به کمک فضایی که توسط آموزه‌های اسلامی فراهم شده بود به جامعه ورود کرده و موجب ارتقای معنوی و مادی جامعه شدند به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص بانوان اشاره کرد و گفت: در این بیانیه وظیفه همه گروه‌ها و اقشار ترسیم شده است که باید در آن مسیر حرکت کنیم. بانوان ایرانی باید وظایف و مسئولیت‌های خود را در این برهه تاریخی شناسایی و محقق کنند. جایگاه بانوان در بیانیه گام دوم انقلاب پیشبرنده و تمدن‌ساز است؛ پس باید زنان حرکت کنند و جامعه را نیز به حرکت درآورند. همچنین همه باید جهاد تبیین را دنبال کنیم.

زهرا پناهی‌روا، مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، افزایش پوشش دختران مناطق محروم و تقویت مهارت‌های اجتماعی، آسیب‌شناسی روانی اجتماعی دختران از جمله موضوعاتی است که نیازمند همکاری همه هستیم و بر همین اساس تلاش می‌کنیم برنامه‌های شایسته‌ای را به انجام برسانیم.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش سخنران بعدی این مراسم بود. وی به سیره تربیتی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: امروز برای ما در نظام تعلیم و تربیت پرداختن به سیره تربیتی حضرت زهرا(س) مهم‌ترین ذکر است. امام راحل در سیره تربیتی تهذیب را بالاتر از همه چیز می‌دانستند و به این صورت تذکر می‌دادند که اگر تهذیب در کار نباشد علم به درد نمی‌خورد. هرگاه ما در این موضوع کار کرده‌ایم انسان‌هایی تراز تربیت شده‌اند و شهدای ما اینگونه بودند.

وی ادامه داد: ما بیش از شش هزار شهیده دختر و زن در دوران دفاع مقدس داریم که که 500 نفر از این شهدا در خط مقدم به شهادت رسیده‌اند. انسان‌های بزرگی که مانند حضرت امام پدیده قرن شدند از تهذیب و جهاد اکبر به قله‌ها رسیده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تشریح بخشی از روش‌های تربیتی حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: اولین روش ایشان روش الگویی است. حتی قبل از اینکه فرزندان به دنیا بیایند حضرت زهرا از این الگو استفاده می‌کرد. ایشان شب عروسی لباس عروسی خودشان را انفاق کردند که این کار مهم‌ترین روش الگویی در تربیت است.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) می‌فرمایند حضرت فاطمه(س) شب‌ها به نماز می‌ایستادند و فقط برای دیگران دعا می‌کردند و فرزندانشان هم شاهد این کار بودند. همین تربیت موجب شد که امام حسن(ع) نیز چندین بار در طول زندگیشان تمام اموالشان را در راه خدا انفاق کنند و به همین دلیل ایشان را کریم اهل بیت(ع) می‌خوانیم.

نوری روش موعظه حسنه در ظلم ستیزی را از دیگر روش‌های تربیتی حضرت فاطمه(س) دانست و گفت: حضرت زهرا(س) از این روش‌ها برای فرزندانشان به صورت موعظه حسنه در قالب بازی استفاده می‌کردند و از روش تمثیل و قصه‌گویی برای تربیت استفاده می‌کردند. شنیده‌ایم که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) زمانی که فردی اشتباه وضو می‌گرفت با اجرای نمایشی وی را نسبت به اشتباه خود مطلع کرد و این ناشی از تربیت حضرت زهرا(س) نسبت به فرزندانشان است.

وزیر آموزش و پرورش بر لزوم ایجاد عادت‌‌های درست در فرزندان نه شبهه عادت تأکید کرد و گفت: بیشتر کارهای ما شبهه عادت است؛ حضرت فاطمه(س) روشی را پیش می‌گرفتند که رفتار درست در ذهن کودکان ملکه می‌شد؛ کار درست را باور می‌کردند و انجام می‌دادند.

وی به این مسئله اشاره کرد که نیمی از همکاران در آموزش و پرورش بانوان هستند و گفت: جمعیت زیادی داریم که از نظر کیفیت، فرهنگی و معلم هستند و اگر روی همین جمعیت سرمایه‌گذاری شود به عرصه‌های خیلی خوبی در زمینه تربیت می‌رسیم. تحقیقی را می‌خواندم که مطرح شده بود مدیریت زنان نسبت به مردان در حوزه‌های آموزشی به خصوص مدارس بهتر است.

وزیر آموزش و پرورش به منظم‌تر بودن، دقیق‌تر و جدی‌تر پیگیری کردن کارها در آموزش و پرورش توسط بانوان اشاره کرد و گفت: بانوان با این همه گرفتاری که در مدارس داریم زحمت زیادی می‌کشند و به دلیل طبع لطیف، ظرافت‌ها را به خوبی در مدارس پیاده می‌کنند.

وی حضور 15 میلیون دانش‌آموز که نیمی دختر هستند را ظرفیت بزرگ تربیتی دانست و گفت: این موارد ظرفیت‌هایی است که باید به آنها توجه شود.

تقدیر از بانوان برگزیده فرهنگی از جمله مادر و همسر شهدای مدافع حرم، برگزیدگان فرهنگی مسابقات قرآن و مسابقات ورزشی و ... نیز بخشی دیگری از این برنامه بود.

انتهای پیام
captcha