انقلاب و حاکمیت بر اندیشه‌های مادی‌گرایی
کد خبر: 4033896
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲

انقلاب و حاکمیت بر اندیشه‌های مادی‌گرایی

انقلاب اسلامی ایران تابش نوری در تاریکی و ظلماتی بود که بر اندیشه‌های مادی‌گرایی دنیای معاصر حاکم شد. نظامی که توانست خط بطلانی بر نظام‌های مادی شرق و غرب عالم بکشد و طرحی نو در اداره حکومت ارائه کند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسین مقدس، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی ملایرحجت‌الاسلام و‌المسلمین حسین مقدس، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر در یادداشتی نوشت: یقیناً انقلاب اسلامی ایران تابش نوری در تاریکی و ظلماتی بود که بر اندیشه‌های مادی‌گرایی دنیای معاصر حاکم شد. نظامی که توانست خط بطلانی بر نظام‌های مادی شرق و غرب عالم بکشد و طرحی نو در اداره حکومت ارائه کند.

انقلاب اسلامی ایران براساس آیه کریمه «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» توانست با اعتماد به نیروی لایزال الهی و شعارهای برخاسته از فطرت انسانی و اسلامی در برابر نظام 2500 ساله ایستادگی کند، و بنیان حاکمان پوشالی و طاغوتی را از این سرزمین برکَند. به تعبیر بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی(رضوا‌ن الله تعالی علیه) «یکی از عواملی که موجب پیروزی شماها شد همین زیادی ظلم و زیادی اختناق بود، که این اختناق و فشار زیاد باعث شد، انفجار از آن پیدا شود.»

از این‌رو می‌توان انقلاب اسلامی را بسان انفجار نوری تلقی کرد که در صدد کنار نهادن تمامی ظلم و ظلمت‌های برخاسته از اختناق حاکمان زر و زور است و در جهت زمینه‌سازی ظهور آخرین منجی بشریت قدم بر می‌دارد. آن‌گونه که امام امت تعبیر نمودند: «ملت ایران می‌دانند که انقلاب عظیم ایران که در نوع خود کم‌نظیر یا بی‌نظیر است از ارزش‌های بزرگی برخوردار است... امید است که این انقلاب جرقه و بارقه‌ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده‌های زیر ستم ایجاد کند و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیةالله ارواحنا لمقدمه الفداء منتهی شود.»

انقلاب اسلامی ایران انقلابی برخاسته از حضور همه کسانی است که خواستند آزادانه و به دور از اختناق، ارزشهای انسانی و اسلامی را به نمایش گذارند. لذا به تعبیر مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب: انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده ‌است.

لذا باید اذعان کرد انقلاب اسلامی چارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام کرد.

انقلاب اسلامی و نظامی برخاسته از مبانی قرآنی و روایی آن، قطعا نمی‌توانست نمونه‌های حکومتی شرق و غرب عالم را که خود برخاسته از اندیشه مادی‌گرایی کمونیستی و یا امپریالیستی سرمایه‌داری بود به‌عنوان مدل حکومتی خود قبول کند؛ از این‌رو با پذیرش جمهوریت و اسلامیت به‌عنوان ارکان اصلی حکومتی خویش نظامی حکومتی بر مبنای حکومت الهی را بنیان نهاد و مردم را در سرنوشت خویش اثرگذار دانست. لذا، همه چیز خود را از نقطه صفر آغاز کرد بدون اینکه راه طی شده و یا تجربه‌ای را به همراه داشته باشد. اما توانست جهان دو قطبی آن روز را به جهان سه ‌قطبی تبدیل کرد و تقابل دوگانه جدید «اسلام و استکبار» پدیده برجسته جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد.

این انقلاب توانسته بود به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داده و کشوری را که در دوران پهلوی و قاجار به شدت تحقیر شده و به شدت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار دهد. آنچه امروزه به‌عنوان دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرده می‌شود حاصل تلاش و مجاهدت‌های بزرگ مردانی است که از آغاز تاکنون پای این انقلاب ایستادند و این نهال را تبدیل به درخت تنومندی کردند که در برابر بسیاری از طوفان‌های برخاسته از دشمنی‌های قدرت‌های پوشالی مقاومت می‌کند. چه در دوران جنگ تحمیلی و چه پس از آن با انواع تحریم‌ها و تهدیدها و چه تطمیع‌هایی که نسبت به برخی از افراد صورت گرفت، این نظام الهی توانست گام اول خود را برداشته و اینک چند سالی است که در گام دوم خویش به حرکت رو به رشد خود ادامه می‌دهد.

پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومتی برخاسته از احکام اسلام می‌تواند در راستای تحقق وعده الهی باشد که در قرآن کریم این‌گونه به آن بشارت داده شد:

وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ

و امید است تا با حضور همیشگی مردان و زنان این سرزمین و سرلوحه قراردادن فرامین الهی بتوان مقدمات ظهور حضرت بقیه الله الاعظم را فراهم کرده و این انقلاب را به‌دست آن حجت الهی سپرد.

انتهای پیام
captcha